Românca după care a înnebunit Parisul. Femeia-vampă pentru care s-au sinucis bărbaţii: „Am fost ameţită de dragoste“

Românca după care a înnebunit Parisul. Femeia-vampă pentru care s-au sinucis bărbaţii: „Am fost ameţită de dragoste“

Alice Cocea, o adevărată divă a Parisului interbelic FOTO www.notrecinema.com

De la copilul-minune cufundat în mediul artistic, românca Alice Cocea a ajuns o divă, mereu prezentă pe primele pagini ale ziarelor de scandal din Franţa interbelică.

Ştiri pe aceeaşi temă

A devenit faimoasă pentru iubirile furtunoase, încheiate tragic, dar şi pentru luxul copleşitor în care se scălda. 
 
Alice Cocéa, care s-a născut la 28 iulie 1899 la Sinaia, este un nume care a strălucit în perioada interbelică pe marile scene ale teatrului parizian. 

Cufundată într-un mediu artistic, Alice, un autentic copil-minune, a luat lecţii de la celebra tragediană Aristizza Romanescu, apoi a plecat în Franţa, înainte de Primul Război Mondial şi a cucerit publicul parizian interpretând roluri de copil. 
 
Actriţa a urmat cursurile Conservatorului din Bucureşti, dar studiile dramatice le-a absolvit în Paris, în 1917, unde se şi stabilise. Graţie talentului interpretativ, cariera sa începe să prindă contur, ajungând să-şi facă debutul pe marele ecran în „The delay” (1917), piesa jurnalistului devenit regizor Jacques de Baroncelli.
 
Dar deşi a debutat în cinematografie în 1917, Alice Cocea a preferat să urmeze o carieră teatrală. 

Conform biografiei actriţei, publicată pe site-ul www.notrecinema.com, în anii ’30, când tabloidele nu erau „en vogue”, Alice Cocea, mondenă absolută a Parisului interbelic, făcea vâlvă cu extravaganţa, poveştile de iubire, scandalurile personale şi preferinţa ei pentru lux copleşitor.
 
În perioada celui de-al doilea Război Mondial a fost directoarea teatrului „Théâtre des Ambassadeurs” (1940-1944). După retragerea de pe scena pariziană s-a dedicat pasiunii pentru pictură şi a mai avut câteva prezenţe pe marile ecrane, în anii ’60, în roluri minore. Alice este sora avocatului, scriitorului şi temutului pamfletar N.D.Cocea şi mătuşa marii actriţe Dina Cocea. 
 

Figură-cheie în viaţa pariziană

În anii 1920, Alice Cocéa a devenit o figură-cheie în viaţa pariziană. Ea umplea coloanele ziarelor despre iubirile furtunoase pe care le trăia, fiind iubită la nebunie de un înalt diplomat căsătorit sau pentru că şi-a construit o casă în stil Art Deco. A devenit rapid o stea a scenei şi a marelui ecran la Paris, unde a deţinut roluri principale în mai multe filme: Mon gosse de père (1930), Atout-cœur (1931), Delphine (1931), Marions-nous (1931), Nicole et sa vertu (1931) sau Le greluchon délicat (1934), se arată în enciclopediaromaniei.ro.
 
Printre parteneri i-a avut pe marii actori Harry Baur şi Pierre Fresnay. A creat rolul fetei din spectacolul „Părinţii teribili“, de Jean Cocteau, care s-a jucat, la Teatrul Maturins, stagiuni în şir. Între 1940 şi 1944, a fost director la «Théâtre des Ambassadeurs», dar, după terminarea războiului, a fost acuzată de colaboraţionism, interzicându-i-se apariţia pe scena pariziană. După câteva apariţii sporadice în filme, se retrage şi se dedică picturii, organizând o expoziţie care s-a bucurat de un real succes.
 
„O statuetă de Tanagra… era adorată şi totodată detestată. A fost înălţată pe cele mai înalte culmi şi aruncată apoi în cel mai adânc abis al uitării. Dar a ieşit iar la suprafaţă, învingătoare iarăşi, până ce anii, boala au doborât-o definitiv”, mărturisea actriţa Dina Cocea, nepoata divei.
 
Alice Cocéa a murit pe 2 iulie 1970, în reşedinţa ei din Boulogne-Billancourt, în timp ce nepoata ei Dina Cocea (1912/2008), de asemenea actriţă, a continuat în spatele cortinei de fier să facă să strălucească numele acestei familii de artişti.
 

Pe lista celor mai cunoscute Femmes fatales

Într-un top realizat de revista „Le Crapouillot“, Alice Cocea este inclusă pe lista celor mai cunoscute „Femmes fatales“ ale secolului al XX-lea. 

Prima ”victimă” a făcut-o la vârsta adolescenţei, pe vremea când activa în trupa de teatru. Un student s-a îndrăgostit nebuneşte de tânăra actriţă care a rămas însă insensibilă la avansurile lui. Se spune că tânărul ar fi încercat prin mai multe mijloace să se apropie de ea, însă Alice Cocea nu a dat curs invitaţiilor lui. Într-o seară a plătit şoferul actriţei pentru a-i lua locul la volan. Actriţa a urcat însă în maşină însoţită de dramaturgul Alexandru Davila, care, se pare, nici el nu rămăsese imun la farmecele ei. Studentul nu a reuşit să-şi mărturisească dragostea în maşină. A returnat maşina şoferului şi a rămas sub ferestrele ei până dimineaţa. A fost găsit îngheţat de frig şi a decedat două zile mai târziu din cauza unei pneumonii.
 
Un anume locotenent G. a fost a doua victimă a frumoasei actriţe. Precum studentul, locotenentul s-a îndrăgostit nebuneşte de frumoasa actriţă. În eforturile sale de a o atrage pe frumoasa Alice în dormitorul său, locotenentul a sfârşit mort într-un accident de călărie. Ziarele vremii au prezentat accidentul drept o sinucidere pentru frumoasa actriţă româncă.
 

Divorţul scandalos de contele de La Rochefoucauld

La Paris a reuşit să devină contesă, după ce cu frumuseţea ei l-a vrăjit pe contele Stanislas de La Rochefoucauld care a luat-o de nevastă în 1926. Căsătoria s-a finalizat cu un divorţ scandalos, după doar cinci ani de mariaj. Atât căsătoria, cât şi divorţul, au fost relatate în presa vremii din Franţa şi România. Până la divorţ însă, cei doi au avut o relaţie scandaloasă care a fost subiect de bârfă în lumea pariziană.
 
“Un svon senzaţional a străbătut mai de mult saloanele parisiene: contele Stanislas de la Rochefoucauld, ale cărui apucături “originale" alimentaseră adesea cronica scandaloasă a Parisului, anunţa căsătoria sa cu o mică artistă de operetă, de origine necunoscută, cu nume oarecum bizar (pentru francezi). Svonul se adeveri. Mica artistă, Alice Cocea, deveni doamna Contesă de la Rochefoucauld. Intrată cu atâta gălăgie pe primul plan al vieţii parisiene, talentul ajutat de noroc al Alicei Cocea se impuse progresiv publicului francez şi nimic nu oglindeşte mai bine personalitatea artistică pe care şi-a creat-o tânăra noastră compatrioată decât titlul sub care marile cotidiene parisiene anunţară, trei ani mai târziu, divorţul soţilor: Doamna Alice Cocea, contesă de la Rochefoucauld, divorţează", scria ”Realitatea ilustrată” din data de 25 august 1932.
 

Iubitul ei s-a sinucis din gelozie

Alice Cocea a trăit în Franţa o relaţie pasională cu locotenentul francez Victor Point, chiar în perioada divorţului de conte. Amorezul dorea să o ia de nevastă, dar a sfârşit cu revolverul la tâmplă din cauza geloziei. Se spune că locotenentul ar fi urmărit-o pe actriţa care plecase într-o croazieră cu yahtul. Bărbatul a descoperit în cabina acestuia scrisorile unui anume Robert Lefébure, un alt bărbat îndrăgostit de femeia fatală. Când a descoperit că Alice îl înşeală, Victor Point şi-a tras două gloanţe în cap. Scandalul a făcut înconjurul presei care a prezentat-o pe Alice drept ”femeia-vampă” , vinovată de sinuciderea locotenentului.
   
“Sinuciderea locotenentului Victor Point nu este un simplu fapt banal. Un om tare, stăpân hotărât al simţurilor sale, cum a dat recent dovada în strălucita expediţie întreprinsă în centrul Asiei, omul care a ştiut să înfrunte cu seninătate primejdiile de moarte ce-l pândeau la tot pasul, stârnind admiraţia celor din jur, devine subit o biată jucărie, un om de paie, lipsit de voinţă, în mâinile frumoasei, dar rafinatei femei”, relata „Ilustraţiunea română”, din 7 septembrie 1932.
 
Despre relaţia cu Victor Point, Alice Cocea avea să mărturisească: ”Am fost ameţită de dragoste şi de violenţa pasiunii”. Sinuciderea lui Victor Point a stârnit un mare scandal în Franţa. Camarazii acestuia au ameninţat-o pe actriţă că o vor împuşca pe scenă , dacă va îndrăzni să apară în reprezentaţii.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările