Limba română, coşmarul copiilor maghiari din secuime

Limba română, coşmarul copiilor maghiari din secuime

Tinerii maghiari din Harghita şi Covasna au militat în mai multe rânduri pentru dreptul de a învăţa limba română ca pe o limbă străină. FOTO: Adevărul

Un englez care trăieşte în România a iscat o controversă naţională: metodologia greşită după care copiii maghiarilor din Harghita şi Covasna învaţă limba română.

Andy Hockley (foto) este un englez de 46 de ani care trăieşte de nouă ani în România, la Miercurea Ciuc. A fost profesor de engleză în Anglia, apoi a pus pe picioare o companie, H&E Education and Management, care oferă consultanţă şi training educaţional la nivel internaţional. În urmă cu nouă ani a cunoscut o româncă de etnie maghiară din Miercurea Ciuc şi s-a căsătorit cu ea. Are o fiică vitregă care este acum în clasa a VII-a şi care se confruntă direct cu problema limbii române şi modul în care aceasta este predată copiilor care au crescut cu maghiara ca primă limbă.

„Problema – spune Andy Hockley – este că limba română nu le este predată copiilor maghiari aşa cum este predată orice limbă străină. Ei învaţă româna din manuale identice cu cele ale copiilor care au româna ca primă limbă. Cu lecturi din Creangă, cu tot felul de cuvinte arhaice“.

În Europa, în alte ţări divizate etnic, există un program special „Second languages acquisition“ (învăţarea unei a doua limbi). Programul reprezintă metodologia prin care minorităţile etnice învaţă limba ţării în care trăiesc. O învaţă, aşa cum este normal, ca pe orice limbă străină.

„Se întâmplă în Ţara Galilor, în Catalonia şi în multe alte locuri din Europa. Ceea ce pare că nu înţelege statul român este că maghiarii din Harghita şi Covasna vorbesc în familie limba maghiară. Copiii lor cresc cu această limbă şi e normal să fie aşa. Prin predarea defectuoasă a limbii române pentru elevii maghiari, România încurajează, practic, acest conflict etnic. Copiii maghiari ajung să urască limba română, iar din asta pierd şi ei, şi statul român. Nu cred că-şi doreşte cineva ca aceşti copii să nu ştie să vorbească româneşte. Sistemul este stupid şi menţine distanţa etnică, dar nu cred că e o problemă care are legătură cu naţionalismul“, spune Hockley, care ţine să specifice că „nu ţine“ nici cu românii, nici cu maghiarii.

Englezul îşi imaginează cât de greu îi e fiicei sale – vorbitoare nativă de limbă maghiară – să înţeleagă ceva din opera lui Ion Creangă, amintindu-şi cât de greu i-a fost lui – vorbitor nativ de engleză – să-l priceapă pe Shakespeare când avea deja 15 ani: „Nu cred că fiica mea ar trebui să înveţe româna literară şi arhaică, ci cred că ar trebui să înveţe să comunice în limba română când merge în alte regiuni ale ţării“.

 

„Să se pună accent pe conversaţie”

Am încercat să aflăm şi părerea unui părinte, Banga Kinga, o femeie de etnie maghiară din Miercurea Ciuc, a cărei fetiţă este în clasa a doua. „În clasa întâi încep cu învăţarea unor cuvinte şi propoziţii, se merge pe repetat, dar copiii degeaba ştiu o sumă de cuvinte dacă nu pot lega o conversaţie. Ar trebuie pus un accent mai mare pe conversaţie. În clasa a doua trec deja la studierea unor mici povestiri, pe care ei le învaţă pe de rost, dar asta nu-i ajută prea mult în comunicare. Iar la clasele mai mari, în textele de literatură încep să apară regionalismele şi aici iarăşi sunt probleme”, se tânguie femeia.

AUTORITĂŢILE PROMIT CĂ SE REZOLVĂ
Andras Kiraly, secretar de stat în Ministerul Educaţiei pe probleme de minorităţi, admite existenţa problemelor ridicate de Andy Hockley, dar spune că autorităţile au aprobat deja un proiect prin care vor rezolva situaţia elevilor de etnie maghiară. „Dacă ne referim la momentul de faţă, autorul textului are dreptate, este o problemă reală. Însă pot să vă spun că a fost aprobată deja metodologia prin care vor fi introduse programe speciale de învăţare a limbii române în şcolile cu predare în limba maghiară. Programele sunt acum în curs de elaborare şi eu sper că din luna septembrie a acestui an, odată cu începerea unui nou an şcolar, ele vor intra în vigoare“, ne-a declarat Andras Kiraly.

Secretarul de stat spune că schimbările îi vor ajuta pe elevii de etnie maghiară să înveţe mai uşor limba română, dar nu vor fi scutiţi nici de studierea literaturii române: „După ce vor intra în vigoare aceste programe, elevii de etnie maghiară nu vor mai avea o programă identică cu elevii care învaţă în şcolile cu predare în limba română. Programa de predare a limbii române se va axa mai mult pe conversaţie, pe învăţarea propriu-zisă a limbii. Vor studia însă şi gramatică, şi literatură, îi vor învăţa pe Eminescu, pe Coşbuc şi aşa mai departe“.

Toţi copiii învaţă limba română după aceeaşi programă: şi nativii, şi cei nevoiţi s-o înveţe ca a doua limbă.
Andy Hockley
Profesor

Fabrică de idei pe adevarul.ro
Reţeaua de bloguri de pe www.adevarul.ro a găzduit ieri un text semnat de profesorul Andy Hockley, în care acesta prezenta problema predării limbii române în şcolile maghiare din HAR-COV. Textul englezului a apărut pe site-ul bloggerului "Adevărul" Sever Ioan Miu. Ideile lui Hockley au stârnit o amplă dezbatere pe forum.
Puteţi citi întregul articol al acestuia pe platforma de bloguri de pe www.adevarul.ro şi vă încurajăm să vă exprimaţi şi pe mai departe opiniile pe site-ul nostru.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: