Germana şi engleza, primele opţiuni ale angajaţilor români

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţii români fac cursuri de germană şi engleză FOTO Adevărul
Angajaţii români fac cursuri de germană şi engleză FOTO Adevărul

Angajaţii români optează pentru cursuri de limba germană şi de limba engleză, fiind dispuşi să meargă chiar şi de trei ori pe săptămână la pregătire, pentru a-şi perfecţiona cunoştinţele. Specialiştii spun că opţiunile sunt în concordanţă cu piaţa muncii, dar afirmă că cei care vorbesc limbi exotice – japoneză, norvegiană sau chineză – au şanse mai mari să obţină salarii de mii de euro.

Cursurile de limbă germană şi cele de limbă engleză sunt printre cele mai căutate în rândul angajaţilor români. Interesul acestora pentru limbile străine menţionate vine însă în concordanţă cu ce se cere pe piaţa muncii, spun specialiştii, conform cărora engleza este limbă de circulaţie naţională, cerută de mai toate companiile, iar germana este din ce în ce mai folosită, dat fiind faptul că tot mai multe companii care fac producţie pentru Germania şi-au deschis filiale în România. 

Mai exact, 45% din angajaţi optează pentru cursurile de limbă germană şi 27% din ei îşi doresc să îşi perfecţioneze cunoştinţele de engleză, subliniază studiul făcut de Eucom, parte a grupului Ascendis. 

„Engleza este o limbă de comunicare la nivel internaţional, este cerută de angajatori în timp ce companiile au deja această tendinţă pentru solicitarea cunoştinţelor de limba germană. Dacă Anglia a ieşit din Uniunea Europeană în contextul Brexitului, engleza este vorbită peste tot: în hoteluri, în restaurante etc. În schimb, Germania oferă stabilitate, e şi acesta un motiv pentru care angajaţii preferă să opteze pentru cursuri de germană”, a explicat, pentru „Adevărul”, Gabriel Chicioreanu, consultant în carieră. 

Limbile străine rare aduc lefuri mai mari 

Potrivit acestuia, franceza, spaniola şi italiana sunt alte limbi străine faţă de care angajaţi manifestă un real interes, fapt evidenţiat şi de studiul citat. „Contează foarte mult şi care sunt companiile care oferă locuri de muncă în zona de call center, unde sunt folosite aceste limbi străine. Spre exemplu, în cazul persoanelor de sex feminin, multe au învăţat italiana şi spaniola de la televizor”, a completat specialistul, adăugând că limbile străine exotice sunt cele care le asigură angajaţilor o leafă mai mare. 

Chiar şi în anul 2017, cunoaşterea la nivel avansat a unor limbi străine precum slovaca, poloneza sau japonează cântăreşte mult în ochii angajatorului. „Aceşti candidaţi au şanse să obţină salarii mai mari. De regulă, aceştia studiază de la bun început aceste limbi. E mai complicat să înveţi chineza la 35 de ani. Totuşi, cerinţă de bază la angajare este cunoaşterea limbii engleze”, a mai spus Gabriel Chicioreanu. 

Aşa se întâmplă în cazul joburilor oferite de companiile multinaţionale. „Dacă jobul este într-o companie multinaţională, cel mai probabil limba de comunicare va fi engleza sau limba de origine a companiei respective. Pentru companiile din outsourcing, de exemplu, cunoaşterea la nivel avansat a limbii în care vei interacţiona cu clienţii reprezintă una dintre cele mai importante cerinţe. În astfel de situaţii, certificatele de competenţe lingvistice constituie o validare a cunoştinţelor deţinute de către candidaţi. Fie că discutăm despre Cambridge, IELTS sau 

TOEFL, atestatele de limbi străine sunt apreciate de către angajatori şi pot reprezinta un avantaj în cazul celor care le detin”, au arătat, pentru „Adevărul”, organizatori din cadrul unui târg de carieră pentru absolvenţii de studii superioare. 

Dificultăţi întâpinate de specialiştii în recrutare 

Chiar dacă studiul Eucom arată că doi din trei angajaţi din România îşi doresc să înveţe o limbă străină pentru a se dezvolta pe plan profesional, specialiştii în recrutare susţin că întâmpină mari dificultăţi atunci când vor să identifice candidaţi care să vorbească fluent germana sau engleza. În realitate, însă, piaţa s-a dovedit a fi doar aparent abudentă: la evaluări, majoritatea candidaţilor s-au stăpâneau limba străină doar la nivel mediu, ceea ce nu a răspuns cerinţelor formulate de companii. 

Situaţia se remarcă mai ales la limba engleză, a cărei cunoaştere este răspândită pe scară mai largă decât în anii anteriori, dar predominant la acest nivel mediu, cu puţini candidaţi care să se apropie de vocabularul şi fluenţa aproape native căutate de angajatori. 

„Angajatorii oferă beneficii sub forma programelor de training lingvistic cu scopul de a-şi echipa angajaţii cu abilităţi de comunicare în limbi străine în mediul business, însă cu toţii realizează că această oportunitate îi ajută pe angajaţi să se dezvolte şi pe plan personal, nu numai profesional. Trainingul lingvistic este una din strategiile eficiente de motivare a angajaţilor, acţionând foarte bine pe ambele planuri”, arată Delia Dragomir, reprezentanta Eurcom.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite