Cum a ajuns fierarul Gruia „locomotiva“ ţării

Cum a ajuns fierarul Gruia „locomotiva“ ţării

Gruia Stoica, surprins la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă“, în urmă cu o săptămână

 Gruia Stoica, un întreprinzător plecat din comuna gălăţeană Toflea, unde făcea dălţi, controlează acum transportul feroviar de marfă al României. Supranumit „regele vagoanelor“, Gruia Stoica este proprietarul celui mai mare operator feroviar privat din ţară, Grup Feroviar Român (GFR). Afacerile sale s-au născut  din ruina CFR.

Ştiri pe aceeaşi temă

Gruia Stoica (42 de ani) este unul dintre cei mai bogaţi români, poziţionat pe locul 11 în clasamentul „Forbes România 500 de miliardari", cu o avere estimată la 380-400 de milioane euro. În afaceri, Gruia Stoica a adoptat „politica paşilor mărunţi", achiziţionând pachete mici de acţiuni în societăţile pe care le controlează. Şi-a construit imperiul discret, iar acum afacerile sale sunt răspândite de la un capăt la celălalt al ţării.

Doi oameni de afaceri  sunt acuzaţi de devalizarea CFR

Scandal: Omul de afaceri Tonea Chiriac, din Toflea, este acuzat de spălare de bani şi şantajarea sexuală a unui director al Electrica

Gruia Stoica este acţionarul principal al companiei Grup Feroviar Român (GFR), cel mai mare concurent al companiei de stat CFR Marfă. Înfiinţată în 2001, GFR este cea mai valoroasă companie din grupul de firme Grampet SA, de asemenea deţinut de Gruia Stoica, cu o cifră de afaceri anuală de aproximativ 300 de milioane de euro. GFR operează cu 13.500 de vagoane şi 260 de locomotive.

Citiţi şi:

„Proful“ de sport ajuns miliardar!

JR de România,  o viaţă ca-n filme

Top Forbes: Cinci miliardari deţin afaceri în străinătate

Miliardarul Mircea Tudor, la videochat-ul adevarul.ro: Primul milion de dolari l-am făcut după 10 ani!

Printre clienţii operatorului privat feroviar se numără Compania Naţională a Huilei, Holcim, ArcelorMittal Galaţi, Petrom, Shell Gaz Romania, Rafo şi Lukoil. GFR s-a impus pe piaţă, preluând încet, încet active şi angajaţi ai CFR Marfă. Compania a acumulat în jurul său societăţi de reparare şi întreţinere a materialului rulant, pe care le-au preluat din portofoliul statului la preţuri derizorii. Din grupul Grampet mai fac parte companii importante, cum ar fi REVA Simeria, Remar Paşcani, Turist Semenic sau Poiana Ciucaş, din Poiana Braşov.

Afaceri cu bani publici

Gruia Stoica este conectat direct la afacerile cu bani publici. Firmele sale au obţinut de la companiile statului contracte pe bandă rulantă. Sub administrarea Grampet, Remar Paşcani a încheiat mai multe contracte importante cu CFR Călători. Anul 2009 a fost unul de graţie pentru Remar. Două contracte grase, ambele încheiate cu statul, au adus în conturile firmei zeci de milioane de euro. În baza primului contract, în valoare de 167 de milioane de euro, Remar Paşcani modernizează 400 de vagoane ale CFR Călători. Până la sfârşitul anului trecut, compania controlată de Gruia Stoica a mai semnat un contract tot cu CFR Călători, în valoare de 9,5 milioane de euro, pentru modernizarea a nouă vagoane de călători.

Contracte grase cu statul a obţinut şi GFR. În aprilie 2010, operatorul privat de transport a câştigat o controversată licitaţie, în urma căreia Conpet SA Ploieşti a atribuit GFR un contract pentru transportul ţiţeiului şi al gazolinei, valabil pe trei ani, în valoare de  200 de milioane de lei (circa 49 de milioane de euro). La licitaţie, oferta depusă de CFR Marfă (companie controlată de Ministerul Transporturilor) a fost respinsă de Compet (firmă în care tot statul este acţionar majoritar) şi atribuită GFR. Ciudat este că oferta GFR este la pachet cu CFR Marfă, deoarce numai aceasta din urmă are dotarea tehnică necesară pentru a acoperi comanda. Gruia Stoica susţine că nu este nimic în neregulă: „A fost mai mult o prelungire a contractului pe care-l aveam deja de trei ani cu firma Conpet".

Asociere profitabilă

Din asocierea cu statul, firmele lui Gruia Stoica au avut numai de câştigat. În 2007, GFR a pus bazele unei alte companii în domeniul căilor ferate, Rooling Stock Company, unde partener este chiar concurentul său cel mai important, CFR Marfă. Noua companie are ca profil de activitate modernizarea şi închirierea unor vagoane vechi aflate în proprietatea companiei de stat. Societatea de stat a adus la capitalul noii firme 100 de locomotive şi 6.400 de vagoane, evaluate la doar 40 de milioane de euro, adică la preţ de fier vechi. Reparaţia acestora, făcută cu banii aduşi aport la asociere de către GFR, a fost făcută în cadrul grupului Grampet. Cu alte cuvinte, Gruia Stoica nu a făcut decât să mute banii dintr-un buzunar într-altul.

Reţea feroviară internaţională

În afară de piaţa locală, companiile controlate de Gruia Stoica s-au extins şi în ţările vecine. Grupul Grampet deţine participaţii majoritare la Bulgarian Railway Company, la Train Hungary, compania de reparaţii şi construcţii vagoane Zelvoz Smederevo (Serbia), Eurorail Ucraina, Eurorail Moldova şi Mozambic Reilly Company. GFR va investi 13 milioane de euro în achiziţia a aproape 90% din acţiunile companiei naţionale feroviare de mărfuri din Muntenegru, Montecargo, care operează cu 713 vagoane şi 17 locomotive. Grampet mai negociază cu două fabrici de vagoane, din Ucraina, pentru preluare.

Visul lui Gruia Stoica este ca GFR să devină cel mai mare operator de transport feroviar din sud-estul Europei. În prezent, GFR face demersuri pentru obţinerea licenţelor de transport feroviar pentru Austria şi Germania. Prin achiziţionarea companiei muntenegrene Monte Cargo, GFR va face legătura între Marea Adriatică şi Marea Neagră.

Capitalistul cu educaţie de stânga

Afacerile grupului de firme controlat de Gruia Stoica au luat un avânt în perioada când la putere a fost guvernarea Adrian Năstase. În 2003, preşedintele de atunci al României, Ion Iliescu, a efectuat o vizită oficială în Kazahstan, însoţit de o delegaţie de oameni de afaceri. Din delegaţie nu a lipsit Gruia Stoica, director general Grampet Bucureşti. Printre membrii delegaţiei s-a numărat şi Omar Haysam. PSD a plecat de la guvernare, dar afinitatea lui Gruia Stoica pentru doctrina social-democrată a rămas intactă.

Omul de afaceri recunoaşte că prin structură, prin educaţie, este legat de latura socială. Asta pentru că provine dintr-o comunitate săracă „unde se trăieşte la grămadă", după cum susţine Gruia Stoica. În campania electorală din 2008, Grampet a donat Alianţei PSD-PC modesta sumă de  25.000 de lei. O sumă infimă faţă de profiturile realizate de firmele lui Stoica în urma contractelor cu Ministerul Transporturilor, când la conducerea acestuia s-a aflat social-democratul Miron Mitrea. Omul de afaceri susţine însă că nu are nicio legătură cu PSD. Despre donaţie, Gruia Stoica spune că a fost făcută de un fost salariat al Grampet, fără acordul său.

Cum s-a trezit investitor la FC Argeş

Legăturile omului de afaceri cu PSD nu se opresc aici. Gruia Stoica deţine participaţii la clubul FC Argeş, patronat de Cornel Penescu. Gruia este acţionar minoritar alături de Consiliul Judeţean Argeş şi IATSA Grup. Ultimul dintre acţionari este controlat de ex-senatorul PSD Constantin Nicolescu, şef al PSD Argeş, dar şi actual preşedinte al Consiliului Judeţean (CJ) Argeş. În jurul clubului FC Argeş mai gravitează şi alţi social-democraţi de vază, printre care fostul premier Nicolae Văcăroiu. Gruia Stoica povesteşte cum a devenit acţionar la FC Argeş: din întâmplare. „Am împrumutat FC Argeş cu o mare sumă de bani, pentru că altfel clubul risca să fie exclus din Liga 1. Pe domnul PIC, adică Cornel Penescu, îl cunoşteam de mult. La un moment dat, m-am trezit, fără să vreau, cu datoria convertită în acţiuni la club. Pe Constantin Nicolescu l-am văzut doar la şedinţele Consiliului de Administraţie al clubului", a declarat Gruia Stoica. 

"Aveam 150 de muncitori care confecţionau dălţi pentru ipsoserie. Toate motivele artizanale de pe Casa Poporului sunt sculptate cu dălţile mele."
Gruia Stoica om de afaceri

Toflea, satul palatelor


Stradă din Toflea, satul natal al omului de afaceri Gruia Stoica Foto: adevărul de seară Galaţi

Gruia Stoica este, de loc, din celebrul sat gălăţean Toflea, localitate cunoscută pentru numeroasele palate cu turnuleţe. Primele afaceri le-a făcut la Toflea, după care s-a mutat la Bucureşti, unde acum îşi au sediul principalele sale companii. Discret în ceea ce priveşte viaţa personală, Gruia Stoica nu frecventează cercurile mondene, preferând să-şi ridice imperiul din umbră. Refuză să fie fotografiat. Nici declaraţii de presă nu a dat mai mult de 3-4, scurte şi prin intermediul comunicatelor. În presă nu a apărut nicio fotografie a omului de afaceri care ocupă locul 11 în topurile celor mai bogaţi români.

Gruia susţine că, deocamdată, bogăţia nu i s-a urcat la cap. „Nu sunt genul care să-şi ia limuzină Rolls Royce şi să nu pot să dau colţul cu ea pe drumurile noastre". Conduce, în schimb, o performantă limuzină BMW seria 7, ce poate ajunge şi la preţul de 100.000 de euro. Averea imensă îi permite lui Gruia Stoica să fie şi filantrop. Omul de afaceri îşi ajută semenii, mai ales pe cei din localitatea natală, pentru că, susţine acesta, nu-şi uită rădăcinile. Fundaţia sa, care poartă numele satului natal, Toflea, desfăşoară mai multe programe sociale de integrare a rromilor. Peste 130 de elevi de liceu şi studenţi beneficiază de burse plătite de omul de afaceri. Gruia Stoica a mai dezvăluit că, în adolescenţă, a făcut atletism, disciplină sportivă la care a ajuns chiar campion naţional.

„Cu dălţile mele s-a lucrat la Casa poporului"

Gruia Stoica susţine că a intrat în afaceri înainte de 1989. „Provin dintr-o familie cu bani. Am făcut afaceri şi am avut bani şi înainte de Revoluţie. Am înfiinţat prima firmă în 1990, înainte să apară legea societăţilor comerciale", susţine Gruia Stoica. Una dintre cele mai profitabile afaceri, pe vremea comunismului, a făcut-o tot cu statul. „Aveam 150 de muncitori care confecţionau dălţi pentru ipsoserie. Toate motivele artizanale de pe Casa Poporului sunt sculptate cu dălţile mele. Am studiat nişte cataloage americane, după care am conceput o trusă cu peste 100 de scule pentru sculptat. La acea vreme, dălţile au fost la mare căutare printre constructori", dezvăluie Gruia Stoica.

Ulterior, el a rămas fidel acestui domeniu. „M-am ocupat numai de fiare, pentru că nu au termen de expirare", glumeşte omul de afaceri. După ce a absolvit liceul în 1986, Stoica a urmat cursurile Facultăţii de Metalurigie. Şi-a continuat studiile cu un master şi, în final, a urmat cursurile Colegiului Naţional de Apărare, „doar pentru sistemul de relaţii care se formează aici", după cum el însuşi recunoaşte. Din această perioadă îşi aduce aminte de Cristian David, fost ministru de Interne, coleg de promoţie. 

Aştepta criza încă din 2006

Criza nu a afectat prea mult afacerile lui Gruia Stoica, pentru că, susţine acesta, segmentul de piaţă pe care operează Grampet este destul de predictibil. În plus, criza nu l-a luat pe nepregătite. „Ştiam din 2006 că va veni un astfel de moment, deoarece creşterea economică era artificială. Încă de pe atunci am umblat la costuri, dar nu am dat oameni afară, suntem printre puţinele companii care am făcut angajări pe timp de criză", a declarat Stoica.

2010, ultimele contracte cu statul

- Nu doar Conpet SA Ploieşti a atribuit, anul acesta, contracte grase companiei GFR, ci şi alte companii de stat.

-  La 17 martie, Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare a încheiat un contract cu GFR, în valoare de 5,4 milioane lei (1,3 milioane de euro).

-  La 31 mai, Compania Naţională a Huilei a atri­buit GFR un contract pentru transportul cărbunelui, în valoare de 22,5 milioane lei (5,5 milioane de euro).

-  La 7 iulie, GFR a mai primit de la Compania Naţională a Huilei un contract pentru manevre feroviare pe linii uzinale, în valoare de 39 milioane de lei (9,5 milioane de euro).

- La 9 iulie, Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare a semnat cu GFR un alt contract de transport, în valoare de 391.000 de lei (95.000 de euro). Ambele contracte au fost atribuite prin negociere directă, fără anunţ de participare.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: