Regulile campaniei electorale. Ce „cadouri“ electorale îi pot pricopsi pe candidaţi cu dosare penale

Regulile campaniei electorale. Ce „cadouri“ electorale îi pot pricopsi pe candidaţi cu dosare penale

Mai este o lună până la alegerile locale FOTO Adrian Boioglu

Campania electorală începe astăzi, de la ora 00.00, şi se încheie pe 4 iunie, cu o zi înainte de data alegerilor locale. Ca o noutate în această campanie electorală, candidaţii nu mai pot apela la „atenţii electorale“, precum găleţi, şepci sau pixuri, altfel riscă să se aleagă cu un dosar penal. În plus, finanţarea campaniei electorale este mult mai restrictivă, sponsorizările primite fiind mult mai riscante pentru candidaţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Potrivit Legii alegerilor locale, campania electorală începe cu 30 de zile înainte de data desfăşurării alegerilor şi se încheie în ziua de sâmbătă care precedă data alegerilor, la ora 7.00. Dacă data alegerilor a fost stabilită pentru ziua de 5 iunie, atunci campania electorală începe în mod oficial, astăzi, pe 6 mai. Noutăţile din această campanie electorală constau într-o lege mult mai puţin permisivă în ceea ce priveşte finanţarea campaniei electorale, dar şi imposibilitatea de a mai apela la vechile practici de a motiva electoratul să voteze cu un anumit candidat.

Fără atenţii electorale

Autoritatea Electorală Permanentă a amintit că, începând cu miezul nopţii, când începe oficial campania electorală pentru alegerile locale, toate corturile şi bannerele aflate în prezent pe domeniul public trebuie să dispară, în campanie fiind interzise, de asemenea, folosirea de baloane, brichete, găleţi, şepci, steaguri, dar şi publicitate pe autoturisme, sancţiunile ajungând până la 50.000 de lei.

„Interesul nostru e ca toţi competitorii electorali să ştie că din această noapte trebuie să dispară toate materialele de propagandă politică electorală, aflate în spaţiul public la această oră. Începând cu ora 24.00, toate aceste materiale aflate în spaţiul public sunt interzise, permise fiind doar afişele electorale cu dimensiunile stabilite de lege“, a anunţat Constantin Mituleţu Buică, vicepreşedintele BEC.

Mituleţu a arătar că, dacă se va constata că s-a încălcat legea, sancţiunile pleacă de la 15.000 de lei şi ajung până la 50.000 de lei, pe finanţarea campaniei electorale, iar Poliţia şi Jandarmeria pot da amenzi între 600 şi 1000 de lei.

Potrivit legislaţiei în vigoare, materialele de propagandă electorală permise în campania electorală sunt afişele electorale cu dimensiunea de cel mult 500 mm pe 350 mm, afişe electorale de convocare la reuniuni electorale cu dimeniunea de cel mult 400 mm pe 250 mm, materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală, publicitate în presa scrisă, materiale de propagandă elecotrală on-line, broşuri, pliante şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie.

Sunt interzise în campania electorală vehiculele inscripţionate cu sloganuri de campanie, vehiculele care difuzează materiale audio, în mers sau staţionar, spectacolele, serbările, focurile de artificii. De asemenea, sunt interzise bannerele, mesh-urile, corturile publicitare, pavilioanele publicitare, panourile publicitare mobile, steagurile publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, strructuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule.

La campania pentru alegerile locale nu vor mai putea fi folosite pixuri, căni, ceasuri, tricouri, jachete, geci, impermeabile, pelerine, veste, şepci, căciuli, fulare, sacoşe sau pungi şi alte materiale de poliester, umbrelele, găleţile şi alte materiale din aceeaşi categorie, brichetele, chibriturile, produsele alimentare, produsele alcoolice, ţigările şi alte astfel de produse.

Doar afişe mici

Primarii sunt obligaţi ca până la începerea campaniei electorale să stabilească, prin dispoziţie, locuri speciale pentru afişaj electoral şi să asigure amplasarea de panouri electorale în cadrul acestora, ţinând seama de numărul partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor politice şi alianţelor electorale care declară că depun liste de candidaţi, candidaturi pentru funcţia de primar, precum şi de candidaţii independenţi. Aceste locuri trebuie să fie situate în zone frecventate de cetăţeni, fără stânjenirea circulaţiei pe drumurile publice şi a celorlalte activităţi din localităţile respective

Primarii sunt obligaţi să monteze panouri pentru afişajul electoral în fiecare subdiviziune a unităţii administrativ-teritoriale. Este interzisă utilizarea de către un partid politic, alianţă politică, alianţă electorală sau organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri ori candidat independent a locurilor speciale de afişaj electoral, astfel încât să împiedice folosirea acestora de către un alt partid politic, alianţă politică, alianţă electorală sau organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri ori candidat independent. Pe un panou electoral, fiecare partid politic, alianţă politică, alianţă electorală sau organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri ori fiecare candidat independent poate aplica un singur afiş electoral.
 

Finanţarea, doar prin conturi bancare

Întreaga finanţare a candidaţilor se face prin conturi bancare pentru ca traseul banilor să poată fi controlat. Astăzi a fost ultima zi până la care competitorul electoral a avut obligaţia de a deschide, prin mandatar financiar, conturi bancare pentru campania electorală: un cont bancar la nivel central, câte un cont bancar la nivelul fiecărui judeţ, câte un cont bancar la nivelul fiecărui sector al municipiului Bucureşti sau un cont bancar la nivelul municipiului Bucureşti.

Suma maximă care poate fi depusă în contul bancar central pentru campania electorală de către un partid politic sau organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale este de 2.205.000 lei (41 liste de candidaţi pentru consiliul judeţean x 50 salarii minime x 1.050 lei salariul minim + 1 listă de candidaţi pentru Consiliul General al Municipiului Bucureşti x 50 salarii minime x 1050 lei salariu minim).

Donaţii şi împrumuturi

Contribuţiile candidaţilor pentru campania electorală pot proveni exclusiv din următoarele surse: venituri proprii, donaţii primite de la persoane fizice, împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituţii de credit. Donaţiile primite de către candidaţi drept contribuţii pentru campania electorală trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

  • să fie primite doar de la persoane fizice.
  • donaţia primită de la o persoană fizică nu poate depăşi valoarea de 210.000 lei (200 de salarii de bază minime brute pe ţară, la valoarea existentă la data de 1 ianuarie a anului respectiv x 1.050 lei = 210.000 lei).
  • donaţiile cu o valoare mai mare de 10.500 de lei pot fi primite de candidaţi numai prin conturile bancare proprii
  • în cazul în care candidatul primeşte mai multe donaţii de la aceeaşi persoană fizică, iar valoarea totală a acestora depăşeşte 10 salarii minime brute pe ţară, atunci suma de bani care
  • depăşeşte cuantumul a 10 salarii minime brute pe ţară va fi încasată doar prin bancă. (Exemplu : un donator face 3 donaţii unui candidat, de 7.000 lei, de 3.000 lei şi de 2.000 lei. Primele două sume pot fi primite în numerar. Pentru ultima sumă, fracţionat, 500 de lei (restul până la 10.500 lei) pot fi depuşi în contul candidatului sau înmânaţi în numerar, iar restul de 1.500 lei, partea care depăşeşte valoarea de 10.500 lei, va fi depus obligatoriu în contul personal al candidatului.)
  • donaţiile primite de candidaţi trebuie să fie însoţite de declaraţii ale donatorilor privind sursa acestora, în cazul în care nu provin din venituri proprii.

O altă noutate: subvenţii de la stat

În condiţiile în care candidaţii pentru funcţia de primar vor dori să primească bani de la bugetul de stat pentru campania electorală, mult mai multe instituţii de control vor avea dreptul de a verifica ce s-a făcut cu aceşti bani. Subvenţiile de la bugetul de stat nu pot face obiectul transferului în contul bancar central pentru campania electorală.

Sumele de bani sunt expres prevăzute pentru anumite activităţi: tipărire de afişe, publicitate în mass-media, cheltuieli de personal, cheltuieli cu combustibilii sau chirii.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările