E rolul său, stabilit prin Constituţie. Că actuala coaliţie de guvernare se blochează şi nu reuşeşte să meargă prea departe pe calea reformelor, e un adevăr. Dar să revenim la politica unor regimuri anterioare, care guvernau prin OUG-uri, mi se pare total greşit. Pentru că ar urma să dăm unui singur om, premierului, un rol „dictatorial”, de ultim decident în problemele majore ale ţării.

Ce declară premierul Cîţu şi ce spune Constituţia

Sunt mai multe legi care au trecut de Guvern şi în Parlament s-au blocat”. „De-acum încolo va trebui să facem reformă prin ordonanţe (…) altă soluţie nu văd (…) Nu voi aştepta după Parlament să se hotărască”.

Premierul dă şi exemple de legi care s-au blocat în parlament: desfiinţarea SIIJ, legea care permite investiţii străine în companii româneşti, Legea Alocaţiilor şi altele.

Să nu ştie domnul Cîţu că intră în coliziune cu Constituţia prin aceste intenţii?

Iată ce spune art. 116 din Constituţie:

(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.

(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

Că altor regimuri anterioare nu le-a păsat de această prevedere, justifică actualul regim de dreapta să procedeze la fel?

Pe de altă parte, Art. 2 din Constituţie prevede:

(1) Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum.

(2) Nici un grup şi nici o persoană nu pot exercita suveranitatea în nume propriu.

Art. 61

1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării.

Îmi pare rău că domnul Cîţu poate n-a aflat încă, dar printre organele reprezentative, constituite prin alegeri libere, nu se numără guvernul. Guvernul este numit, controlat şi demis de parlament.

Că, în situaţii excepţionale, poate da OUG-uri care să rezolve probleme ce nu suferă amânare, nu justifică dorinţa premierului să facă reforme prin OUG-uri. Aşa ceva nu se găseşte în litera şi spiritul Constituţiei.

Reformele ţin de suveranitatea poporului român. Nu sunt situaţii excepţionale, ce nu pot fi amânate. Că parlamentul, inclusiv cel în actuala compoziţie, se mişca greu, sau nu are apetit de reforme, este consecinţa votului popular. Asta au votat românii, asta au. Nu poate un singur om, fie el şi premier, să se substituie votului românilor.

Există limitări legale şi constituţionale ale OG-urilor. Cele ordinare pot fi date în baza unei legi de abilitare, pentru OUG-uri date în vacanţa parlamentară trebuie convocat parlamentul în cinci zile pentru a lua act de ele. Apoi, nu se pot da OUG-uri în domenii aflate deja în reglementare prin legi aflate în discuţia parlamentară. Ori toate exemplele date de premier se găsesc în situaţia aceasta.

Concluzie

Premierul să facă bine să participe la şedinţele săptămânale ale coaliţiei, să-şi expună punctele de vedere şi să convingă şefii coaliţiei că are dreptate. Şi să înţeleagă că într-o democraţie reformele nu se fac de către un singur om, fie şi şeful guvernului. Asta se numeşte dictatură.