Ba chiar scrisesem un articol în Dilema Veche, care a avut succes, în care descriam cum ţările pot fi clasificate şi după criteriul simplu: cît de uşor găseşte un străin care nu ştie locul şi limba un taxi spre oraş, la un preţ predictibil? Deci aş putea spune că încercasem un mic eseu de antropologie comparativă (treceam prin cel puţin 10 ţări) pe tema: taxi-aeroport. Revenind la România, mereu mi se explica că e mafie acolo, care dă şpăgi la securitatea aeroportului şi trage rente din exploatarea străinilor. Spre surpriza mea, guvernul Ponta inventase un sistem cu bon, transparent. Era bizar, semn că nu putem altfel, dar era totuşi ok. Eram uimit. 

Spre şocul meu, în timpul guvernului „meu”, condus de premierul „meu”, au început să nu mai fie taxiuri la aeroport. Au revenit vechile poveşti – taximetrişti care te agaţă, noi, cunoscătorii, care sunăm şi vine taxi la „Plecări” etc. Vicepremierul Borc o păţeşte chiar el în toiul nopţii (i-a fost ruşine să cheme şoferul de la minister noaptea) şi povesteşte asta în şedinţa de guvern. Stupoare. Bine, dar ce se întâmplă? Explicaţii confuze de la Ministerul Transporturilor. Pare că taximetriştii sunt apucaţi brusc de streche şi nu mai merg la Otopeni. Lumea face mişto de noi pe Facebook, tehnocraţii sunt inepţi. Taximetriştii se plâng că se cer nişte dosare noi, prilej de hăhăială pentru că lansasem Comisia de Tăiat Hârtii. Era tocmai perioada în care vicepremierul Dîncu se încorda că el e singurul abilitat să debirocratizeze în România, deşi nu făcea nimic concret pe tema asta, deşi lumea ne invada cu sugestii pe platforma de... cules sugestii. 

Deci, în nebunia aia, Cătălin Drulă (consilier pe infrastructură la Cancelarie, acum deputat USR) se duce la Otopeni. Dă apoi un email supărat către premier, ministrul Transporturilor şi câţiva oameni de la Cancelarie:

Mesaj trimis de Cătălin Drulă, 11 aprilie, ora 0.30:

„Am fost astă-seară «under cover» la Otopeni să văd situaţia cu taxiurile. Nu pare deloc ok ce se întîmplă. Prima dată am vorbit cu un taximetrist obişnuit la Plecări care n-avea noul ecuson de acces şi mi-a spus că nu îşi face pentru că:

1) e nevoie de un maldăr de hîrtii şi nu vrea să umble după ele

2) costă 100 eur/6 luni

Ulterior, am mers la Sosiri şi am vorbit cu cîţiva dintre taximetriştii care luau clienţii (şi deci aveau noul ecuson de acces). Unii mi-au spus că l-au obţinut gratis, alţii s-au eschivat şi au zis că «nu mai ţin minte exact cît costă». Unii au zis că l-au obţinut «într-o zi» şi alţii «într-o lună jumătate». Deci e cam clar că e vorba de şpagă la mijloc. Erau cozi foarte mari la automatele de taxi după cum puteţi vedea (foto ataşate) (un domn încercase de 40 de ori şi tot primea mesajul „Nu sunt taxiuri disponibile”). În fine, în faţa terminalului reapăruseră trei «rechini» cu 3,50 lei/km. Mi s-a spus că sunt cei care aşteaptă clienţi instant şi că ar fi fost mutaţi acolo sus (înainte erau jos la terminalul domestic) - e de verificat asta.

Cred că trebuie să facem următoarele acţiuni:

1) Verificată birocraţia necesară pentru obţinerea ecusonului.

2) Redus timpul de procesare al legitimaţiilor.

3) Comunicat public astfel încît să audă toţi taximetriştii că:

a) este GRATIS obţinerea ecusonului (dacă aşa e)

b) se obţine ÎNTR-O ZI (sau în tot cazul foarte uşor)

Cătălin

ps La sfîrşitul «investigaţiei» am şi fost legitimat şi verificat cîteva minute de jandarmerie şi poliţia anti-tero. Cred că nu sunt un prea bun investigator sub acoperire. Apropo, şeful Jandarmeriei de la Otopeni se adresează vag ameninţător cu «Cătăline» şi <<tu ai mai fost pe aici», «eu te ştiu pe tine», «lasă că vedem noi»...

Răspuns la acest email primim o informare halucinantă de la un domn secretar de stat de la Ministerul Transporturilor (moştenit de la PSD – despre meciurile cu secretarii de stat PSD din guvernul Cioloş, pe altă dată).

Când eram ministru, la informări fără cap şi coadă, chemam omul la mine şi-i spuneam: ia, zi-mi pe gură în 3 minute ce vrei să comunici aici. Cu unii descopeream împreună că nici ei nu ştiau de fapt, luaseră de jos ceva text şi dăduseră mai departe (fiecare hârtie care ajunge la ministru are între 5 şi foarte multe semnături). Cu alţii (mulţi, din fericire) descopeream după 2-3 întrebări suplimentare că erau coerenţi şi inteligenţi oral, dar în scris se defectaseră undeva pe parcurs, prost învăţaţi.

Cazul domnului Cuc era însă cu totul special. În esenţă, dl Cuc zicea că au descoperit două ordonanţe din 2001 şi 2003 care cer ca taximetriştii să fie autorizaţi şi de poliţia de frontieră şi să aibă portbagaje de 500 de litri. Evident, taximetriştii au zis pas, oricum nu aveau portbagajul aşa încăpător şi nu aveau chef de noi dosare. Dar de ce se apucase ministerul acum brusc să aplice două ordonanţe care zăceau de 12 şi 14 ani neaplicate? Pentru ca să nu păţim atentate teroriste şi să nu mai păţim cum a fost cu japoneza omorâtă de un taximetrist acum 4 ani, zice dl Cuc. Logic, nu?

Reproduc mai jos această operă de logică de public policy PSD. Este genială în felul său. Repet: ne întorsesem în timp cu taxiurile la aeroport, era haos şi scandal pentru că Ministerul Transporturilor îşi adusese aminte de două articole din două ordonanţe pe care nu le aplicase niciodată.

Întrebare: dl Cuc a vrut să enerveze lumea pe tehnocraţi? Adică a fost o conspiraţie sau a fost prostie? A fost mafia de la Otopeni care pierduse rentele din jecmăneala străinilor? Sau a fost doar prostie? Atunci m-am gândit că e prostie. Acum mă gândesc că nu.

Vă rog aveţi puţină răbdare cu limba de lemn a domnului Cuc, urmează apoi nişte replici interesante.

Informare trimisă de pe emailul de serviciu al domnului Răzvan Cuc (secretar de stat, Transporturi) la 12 aprilie 2016, ora 19.51.

Către: prim-ministru, subsemnatul, ministrul Dan Costescu şi alţi cinci demnitari.

(reprodus ca atare, inclusiv greşeli)

Activitatea de transport persoane în regim de taxi la şi de la CNAB/AIHC

Fundamentarea măsurilor de acces implementate la data de 01.04.2016

Măsura privind accesul autoturismelor taxi pe baza permiselor de acces auto taxi a fost generată de următoarele considerente:

1. Dispozitiile Art. 45 (1) din OUG 105/2001 care mentioneaza ca în perimetrul punctului de trecere a frontierei orice activitate se poate desfasura numai dupa obtinerea avizului Politiei de Frontiera (Ministerul Afacerilor Interne). Mentionam ca lipsa acestui aviz constituie fapta de natura contraventionala conform aceluiasi act normativ.

2. Dispozitiile Art. 24 1 din Legea 38/2003 care prevede ca in locul de aşteptare au acces numai taxiurile care deţin autorizaţii taxi emise de autorităţile de autorizare din municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov şi au volumul spaţiului destinat pentru transportul bagajelor de cel puţin 500 de litri.

3. Necesitatea protectiei terminalelor de pasageri din considerente de securitate a aviatiei civile (Lista actelor de intervenţie ilicită precedente demonstrează că zonele publice ale aeroporturilor au fost ţinte predilecte ale unor atacuri teroriste. Totodată, atacurile teroriste produse în zonele publice ale aeroporturilor cum ar fi Atacul terorist de la Aeroportul Internaţional Glasgow – 30 iunie 2007, Atentatul de la Aeroportul Internaţional Domodedovo (Moskova) din 2011, Aeroportul Internaţional Bruxelles – ZAVENTEM, 22 martie 2016 au întărit convingerea că zonele publice ale aeroporturilor continuă să rămână ţinte atractive ale terorismului).

Ca urmare a cazului studentei japoneze de 20 de ani care a fost violată şi ucisă în data de 15 august 2012, după ce a fost acostată în zona Sosiri Internaţionale pe AIHCB de un taximetrist recidivist, a fost constituit un grup de lucru format din reprezentanţi ai Serviciului Român de Informaţii, Poliţiei de Frontieră, Poliţiei Transporturi, Poliţiei Rutiere, Jandarmeriei Române, Direcţiei Management Operaţional – MAI, Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) şi ai Direcţiei Securitate Aeronautică din cadrul Ministerului Transporturilor, in cadrul caruia s-a stabilit ca procedura aeroportuară de acces a persoanelor fizice autorizate ce desfăşoară activităţi de taximetrie/ companiilor de taximetrie să fie amendată în sensul introducerii unui aviz din partea Poliţiei Transporturi şi/sau Poliţiei de Frontieră în procesul de evaluare a dosarelor depuse de persoanele/companiile ce desfăşoară activităţi de taximetrie la nivelul AIHCB.

Prin urmare, a fost elaborata procedura de autorizare a accesului taxiurilor la Terminalul Sosiri, proximitatea aeroportului si in locurile de asteptare special instituite care prevede necesitatea detinerii unei legitimatii de acces emisa pe numele soferului si a unui permis de acces aferent autoturismului in baza urmatoarelor documente:

A.    Pentru legitimaţia de acces pe numele soferului:

a)  Solicitare scrisă si cerere de acordare a legitimaţiilor pentru persoane (taximetrişti)

(formular tipizat);

b)    Copie act de identitate;

c)   Poză tip paşaport (printată, se realizează la ghişeu);

d)    Adeverinţă (formular tipizat);

e)    Certificat de cazier judiciar – original, nu mai vechi de şase luni.

B.    Pentru permisul pentru auto (taxi) la aeroport:

- cerere de acordare a permisului de acces pentru vehicule utilizate pentru activităţi de TAXI autorizat la CNAB/AIHCB (F REG-SEMS- 01 11/A) cu avizulPolitiei de Frontiera şi Politiei Transport Aerian.

-  copie după certificatul de înmatriculare al vehiculului si copie după autorizaţia taxi.

-  copie după certificatul de agreare al autovehiculului emis de către RAR (model tip nou) cu specificaţia volumului destinat pentru transportul bagajelor.

-  copie după  atestatul profesional al taximetristului.

- copie după C.I. a taximetristului.

Eliberarea legitimatiilor de acces si a permiselor de acces auto se face de catre CNAB in maxim 24 ore după obţinerea avizelor Poliţiei de Frontieră si Politiei Transporturi Aeriene.

De menţionat faptul că documentele de acces se elibereaza gratuit de către CNAB.

În ceea ce priveşte colaborarea cu reprezentanţii organizaţiilor reprezentative de transport taxi, CNAB a fost permanent preocupată de orientarea faţă de cerinţele acestora şi disponibilitatea continuă de a identifica solutii inclusiv sub aspectul costurilor de emitere a autorizaţiilor de acces.

Astfel, aceştia au fost invitaţi să participle la şedinţe ale conducerii aeoportului şi li s-a adus la cunoştinţă intenţia CNAB de a introduce un sistem de autorizare al persoanelor şi vehiculelor utilizate de acestea în proximitatea terminalelor încă de la jumătatea anului 2015.

Reprezentanţii taximetriştilor au fost de acord cu sistemul de autorizare însă au solicitat mai multe amânări a termenului de implementare, cărora CNAB le-a dat curs, fapt ce a condus la ultimul termen de 01.04.2016.

Situaţia actuală a permiselor de acces auto eliberate de către CNAB În acest moment, la nivelul CNAB au fost primite spre soluţionare un număr de 889 dosare ce conţin documentaţia necesară emiterii legitimaţiilor de acces pentru taximetrişti care au fost procesate după cum urmează:

LEGITIMATII DE PERSOANE EMISE: 379

LEGITIMATII DE PERSOANE NERIDICATE (dosare aprobate): 251

DOSARE ANULATE (reziliere contracte, documentatie incomplete): 189

DOSARE NEPROCESATE (documentatie incomplete, lipsa aprobari pentru auto): 38

DOSARE PROCESATE (inca nu au aprobari pentru auto): 32

Totodată, au fost primite spre soluţionare un număr de 467 dosare ce conţin documentaţia necesară emiterii permiselor de acces pentru vehiculele taxi care au fost procesate după cum urmează:

PERMISE AUTO EMISE (toate au fost ridicate): = 465

DOSARE RESPINSE (nu îndeplinesc condiţiile legale cu privire la volumul portbagajului): 2”.

Am răspuns prin reply all acestui mesaj în care constatam că dl Cuc (nu ştiam cine este până la aceste mesaje) era pe cale să inventeze arma perfectă antiteroristă şi dacă avea succes îl putem exporta la americani:

Subject: RE: Problema taxiurilor de la Otopeni - Cătălin în investigaţie

Date: 12 Apr 2016

To: "'Razvan Cuc'" <razvan.cuc@”....

Deci avem de doi ani un sistem funcţional de care toată lumea e mulţumită şi ne scoate în fine din categoria ţărilor bananiere unde eşti jecmănit la aeroport şi acum aţi descoperit că sistemul încalcă două ordonanţe din 2002 şi 2003.

Nu mai bine îşi concentra Ministerul energia pe a menţine sistemul acesta decît să inventeze hîrţoage? OUG din 2002/2003 nu puteau fi modificate? Care anume este interesul public apărat de minister în acest caz?

Ne puteţi trimite minuta consultărilor cu reprezentanţii taximetriştilor? Să vedem cum cer oamenii noi hîrtii şi dosare de adus.

Şi cînd descoperiţi dvs metoda prin care un morman de hîrţoage opresc teroriştii şi violatorii de japoneze, să vindeţi patentul la americani.

Va face furori.

Pînă atunci: cînd vor putea oamenii să coboare din avion şi să comande un taxi, orice taxi autorizat de stat, că de asta e autorizat, la acelaşi preţ ca în oraş sau comparabil dar oricum afişat transparent şi uşor de făcut şi de încredere? Aşa cum e în oraşele civilizate unde am fost cu toţii. Eu cred că acesta este obiectivul de politici publice pe care statul îl are în acest caz. Sau greşesc?

Şi cine răspunde pentru bulibăşeala de acum?

 Acestea sunt întrebările relevante, documentul trimis nu răspunde la ele şi nu e bun nici ca scuză.

 Cg”

După câteva zile, am făcut una dintre cele două călătorii externe ale mele cât am fost în guvern, ambele la Bruxelles. Făcusem curăţenie după alţi incompetenţi PSD-işti, în întâlniri aglomerate şi mă grăbisem să revin în aceeaşi noapte, spre şocul doamnelor de la administrativ obişnuite ca secretarii de stat (funcţia mea de la Cancelarie era echivalentă) să stea cu săptămânile prin deplasări, ca să intre diurna de demnitar în deplasare – supliment la salariul ridicol de mic cu care statul român îşi plăteşte secretarii de stat (da, să terminăm cu ipocrizia, dacă vrem demnitari buni pe termen lung, trebuie să fie subiect de discuţie. Dacă vrem atârnători de diurnă, din ăştia vom avea).

Din taxi chiar am scris acest email către doi apropiaţi din Cancelarie.

Am aterizat la Otopeni. E ca in Africa - străini ameţiţi care stau la coada la automate care zic că n-au maşini. Românii merg la Plecări, unde vin taxiuri chemate la telefon. M-am simţit ca în Africa, dar foarte în siguranţă că nu ne atacă nici un terorist. Şoferul care m-a luat mi-a descris hîrţogăria şi bătaia de joc la care sunt supuşi şi şi-a băgat nişte chestii în guvern. Are dreptate”.

Vestea bună e că dl secretar de stat Cuc a fost totuşi demis atunci.

Vestea proastă e că acum dl Cuc este propus ministrul Transporturilor în guvernul Dragnea condus de Sorin Grindeanu.


Pe Cristian Ghinea îl puteţi citi şi pe cristianghinea.ro