Noile radare-pistol, spaima vitezomanilor

Noile radare-pistol, spaima vitezomanilor

2,43 milioane de lei este valoarea contractului-cadru semnat de Poliţia Română pentru achiziţia a 50 de aparate radar ultraperformante

Poliţia Română declară război vitezomanilor.  În dotarea agenţilor de la Rutieră vor intra, în curând, 50 de noi radare ultraperformante. Aparatele, tip pistol, au cameră video HD şi pot detecta de la peste 1.000 de metri viteza de deplasare a maşinii, plăcuţa de înmatriculare, dar şi trăsăturile faciale ale şoferilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Statisticile cu amenzi sunt strâns legate de nivelul de dotare a Poliţiei. Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR) a atribuit, la sfârşitul săptămânii trecute, un contract-cadru pentru furnizarea a 50 de radare cu unde laser, care vor măsura şi înregistra viteza de deplasare a autovehiculelor. Este vorba de aparate radar cu laser de tip LTI 20-20 TruCAM, folosite în peste 80 de ţări din întreaga lume.
 
Licitaţia, demarată în mai 2017, a fost câştigată de firma româno-poloneză Safety Camera System SRL, contractul semnat cu Poliţia Română fiind în sumă de 2,43 milioane de lei, fără TVA, pe o perioadă de opt luni. Noile radar pistol vor depista viteze de până la 320 km/h, în condiţii de temperatură de cel mult 50 grade Celsius. Potrivit caietului de sarcini, eroarea maximă tolerată va fi de +/- 2 Km pentru viteze de până la 100 Km/h. Distanţa maximă de măsurare va fi de minimum 1.000 metri. 
 
Fără cale de scăpare
 
Cele 50 de radare pistol vor fi distribuite în toată ţara, pentru a-i sancţiona pe şoferii care confundă şoseaua cu pista de curse. Aparatele nu vor fi livrate toate odată, ci pe măsură ce Poliţia reuşeşte să achite facturile. „Este vorba de un acord-cadru pentru achiziţia a 50 de noi cinemometre laser. Intenţia a fost ca aceste radare să fie distribuite câte unul în fiecare judeţ şi în cele şase sectoare ale Capitalei. În toată ţara mai sunt 13 astfel de aparate. (...) Deocamdată, nu sunt bani pentru achiziţia întregului lot. Nu ştiu dacă se vor achiziţiona 10, deocamdată. Este un acord-cadru... de câţi bani ai, atâtea cumperi”, au explicat, pentru ”Adevărul”, surse din Poliţia Română. 
 
Potrivit aceloraşi surse, amenzile care vor fi aplicate vitezomanilor cu ajutorul pistoalelor laser vor fi aproape imposibil de anulat în instanţa pentru că aparatele sunt foarte precise. „Este un proces de retehnologizare, de adaptare la noile tehnologii. Aceste radare ţin foarte bine în instanţă, ca probatoriu. Sunt foarte greu de anulat amenzile date cu aceste radare. Nu numai că imaginile sunt High Definition, dar au şi ţinta laser pe maşina respectivă. Aşa nu mai sunt discuţii că este viteza altei maşini”, au mai precizat sursele. 
 
Până acum, mai mulţi şoferi au reuşit să scape de amenzi în instanţă, pentru că Poliţia nu a putut să dovedească faptul că viteza măsurată era a autoturismului vizat sau a altuia care rula în aceeaşi coloană de maşini. 
 
Cum acţionează noile radare
 
Aparatul de radar mobil are un laser integrat şi o cameră video digitală de înaltă fidelitate, ceea ce face din LTI 20-20 TruCAM unul dintre cele mai performante aparate de măsurare a vitezei disponibile pe piaţă. Aparatul adună pe cardul de memorie înregistrări video, fotografii HD detaliate, ce pot cuprinde marca maşinii, plăcuţa de înmatriculare şi chiar trăsăturile faciale ale şoferilor.
 
Radarul măsoară viteza maşinii cu ajutorul unei unde laser, care nu necesită mai mult de 0.33 secunde pentru a stabili viteza, timp mult prea scurt pentru ca şoferul să poată reacţiona la orice semnal sonor scos de aparatele de detecţie radar. 
 
TruCAM poate înregistra simultan viteza mai multor maşini şi chiar ale motocicletelor, greu de înregistrat cu aparatele convenţionale de radar. Radarul se poate conecta la un sistem GIS (Geographic Information System), generând astfel informaţii mult mai ample legate de locaţia exactă în care a fost folosit aparatul. 
În ţările vestice, sistemul GIS ajută la stabilirea unui tipar în ceea ce priveşte comportamentul şoferilor.
 
Statistică neagră
 
Anul trecut, în România, s-au înregistrat peste 27.000 de accidente rutiere cu morţi sau răniţi, cu 3.000 mai multe decât în 2015. În 2016, peste 1.900 de oameni au murit în accidentele produse în România, conform datelor Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România. Conform raportului, una dintre principalele cauze ale numărului ridicat de accidente grave este nerespectarea limitelor de viteză legale.
 
O altă cauză generatoare de accidente o reprezintă structura precară a reţelei de drumuri publice. În 2015, 90% din drumurile ţării aveau o singură bandă pe sens, dar cu toate acestea, numărul de accidente cu victime a crescut considerabil pe autostrăzi.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: