Totuşi, când un juriu internaţional din care au făcut parte personalităţi importante ale cinematografiei oferă o asemenea distincţie, înseamnă că filmul are „ceva“, că a îndeplinit anumite cerinţe care-l face valoros din punct de vedere artistic.

Sigur, vor fi mulţi cei care vor critica decizia juriului de la Berlin, însă reacţia realizatorului TV Dan Negru pe acest subiect este exagerată şi lipsită de bun simţ. Mai mult, evidenţiază un mod de a gândi tot mai prezent şi mai vocal în societatea românească şi anume, anti-occidentalismul visceral.

„Băgaţi-vă «Ursul de aur» în fund. Dacă aş posta aici imagini din film, Facebook mi-ar dezactiva contul. O femeie încearcă să-şi vindece frigiditatea plătind un bărbat să se masturbeze în faţa ei. Şi ăla stă şi se masturbează. Iaca filmu’. Ştiu, nu înţeleg eu masturbarea ca artă. Dar toţi «Urşii de Aur» fac săli goale de cinema, filme ieftine cu curve şi înjurături vândute fraierilor drept artă. Pe piaţa liberă, sunt falimentare, n-au public. Băgaţi-vă «Urşii» în fund!“, a scris Dan Negru pe pagina lui de FB.

Astfel, în logica lui Dan Negru, dacă nu ai audienţe, dacă nu umpli sălile de cinema şi dacă nu eşti profitabil financiar nu faci artă. În schimb, pe aceleaşi criterii, artă este ceea ce făcea el la emisiunea „Te pui cu blondele“, unde avea audienţe uriaşe şi multe calupuri de publicitate. E clar că pe scara lui de valori dacă nu te aplaudă poporul majoritar (al Antenelor), nu meriţi să fii luat în considerare ca artist.

Trecând peste această certificare a valorii actului artistic doar pe baza cifrelor (audienţe, bilete vândute, profitabilitate), mesajul lui Dan Negru este şi o expresie a anti-occidentalismului promovat tot mai intens de unele trusturi de presă (inclusiv cel din care face pare Dan Negru) şi de o parte importantă a clasei politice româneşti. Şi anume, că tot ce ne oferă Occidentul ca valori morale şi sociale este putred şi anti-românesc: de la filmele pe care le premiază şi până la investiţiile multinaţionalelor care fac profituri imense pe spatele bietului popor. Cu alte cuvinte, Occidentul „să-şi bage în fund valorile lui“ că noi le avem pe ale noastre, mult mai bune: corupţie, clientelism, nepotism etc.

În acest context, al acordării premiului „Ursul de Aur“, apare în scenă, tot cu o postare pe FB, şi deputatul liberal Andrei-Daniel Gheorghe. Redau integral această mostră de gândire politică contemporană greu de egalat: „Sincer să fiu nu cred că avem de ce să ne mândrim că periodic vreun film făcut la noi în ţară câştigă vreun urs pe la Berlin. Aceste premii se dau pe criterii pur ideologice şi au puţine legături cu arta cinematografică autentică. Şi la Berlin dar şi la Cannes nu contează atât producţia, jocul actorilor, mesajul, caracterul universal, peren ori adânc al ideilor filmului, cât contează aspecte care ţin de corectitudine politică, ideologie de gen şi alte componente ale marxismului cultural postmodern. Postmodernismul relativist condamnă cultura la uniformizare şi trivializare forţată!“.

Adaug o singură informaţie despre Gheorghe: acest tânăr exponent al liberalismului ilfovean (un veritabil produs al meritocraţiei dâmboviţene) a ajuns deputat în circumscripţia unde este primar tatăl său, la Otopeni.

Evident că nu trebuie să absolutizăm. Nu tot ce ne oferă Occidentul este automat valoros, iar ceea ce avem noi este fanariotism decadent, însă pericolul escaladării unui discurs anti-european visceral pe un fond politic, economic, cultural şi social tot mai degradat în România ne poate arunca foarte uşor în afara lumii democratice.