Ministrul Apărării, Gabriel Leş, a cerut „o clarificare a situaţiei“ după ce avioanele F-16 ale Forţelor Aeriene au rămas blocate la sol de 1 Decembrie

Ministrul Apărării, Gabriel Leş, a cerut „o clarificare a situaţiei“ după ce avioanele F-16 ale Forţelor Aeriene au rămas blocate la sol de 1 Decembrie

Piloţii s-au antrenat pentru Paradă, dar, fără voia lor, nu au putut zbura peste Bucureşti de 1 Decembrie  FOTO Forţele Aeriene

Ministrul Apărării, Gabriel Leş, a cerut „o clarificare a situaţiei" după ce avioanele F16 din dotarea Forţelor Aeriene Române nu au putut fi ridicate  de la sol pentru a participa la manifestările organizate la Bucureşti de Ziua Naţională a României.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Trebuie să decidem dacă a fost o greşeală sau o neştiinţă a cuiva sau ce anume s-a întâmplat, în condiţiile în care pista a fost acoperită cu gheaţă în dimineaţa respectivă. Aş vrea să vă spun foarte serios că nu putem risca niciodată să ridicăm de la sol un aparat de zbor ca F16 în condiţii nepotrivite pentru o manifestare, fie ea şi o astfel de paradă.  După câteva ore s-au ridicat ca să participe la parada de 1 Decembrie de la Alba Iulia. Riscurile la care erau supuse acele aparate încercând să zboare de pe acea pistă îngheţată erau mari", a afirmat Gabriel Leş.

Pe de altă parte, ministrul Apărării a subliniat că piloţii de pe F16 fac încă zboruri de antrenament. „Un astfel de aparat nu se pilotează de pe azi pe mâine", a adăugat acesta. Oficialul Ministerului Apărării Naţionale a dat asigurări că, în condiţii de criză, toate cele 12 aparate F16 sunt pregătite să se ridice de la sol.

Avioane de ultimă generaţie

Totodată, Leş a spus că pe viitor F16 urmează să înlocuiască avioanele MIG 21 Lancer din dotarea Armatei Române, care trebuie scoase din uz, menţionând că numărul aparatelor F16 ar trebui să ajungă la minimum 36. Ministrul a arătat însă că noile aparate vor fi de ultimă generaţie. „Aceasta trebuie să se facă în paralel cu operaţionalizarea escadrilei de avioane F16. În acest moment, numărul de 12 avioane nu este suficient. Va trebui să achiziţionăm alte escadrile, astfel încât Forţele Aeriene să aibă operaţională o astfel de capacitate. Din punctul meu de vedere, cel puţin 36 (de avioane – n.r.) ar trebui cumpărate într-o anumită perioadă. Între cinci şi zece ani estimez eu", spune Leş.

Analistul militar Aurel Cazacu susţine că achiziţionarea de avioane de ultimă generaţie este cea mai rentabilă alegere. „Au performanţe superioare şi un preţ de operare mai mic pe unitate. În plus, durata de exploatare este mult mai mare”, spune expertul. Cele de generaţie mai veche vor fi folosite în continuare, susţine Aurel Cazacu. „Sunt dotate cu armament nou şi sunt perfect interoperabile cu sistemele NATO”, a precizat specialistul.

Ce performanţe are şi cât costă un F-16 Block 70

Cea mai nouă variantă de F-16 este Block 70 al cărei preţ este de peste 65 de milioane de dolari pe unitate. În această sumă sunt incluse şi echipamentele auxiliare necesare pentru operarea avionului de luptă şi o parte din muniţie. Producătorul Lockheed Martin susţine că s-a ajuns la această variantă speculând experienţa de luptă a variantelor anterioare şi integrând noile tehnologii existente pe piaţă. Concret, avionul este echipat cu un radar îmbunătăţit (asemănător cu cele de pe modernele F-22 şi F-35) şi cu un software cu totul nou. Block 70 dispune de sisteme avansate de armament, de o navigare GPS perfecţionată şi de un sistem automat de evitare a coliziunii. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările