Liber la nebunie pe şosele: Înaintează  proiectul care prevede suspendarea permisului la cumularea a 45 de puncte penalizare. Părerea specialiştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Politista - politia rutiera - acte la control - FOTO Facebook Politia Romana
Politista - politia rutiera - acte la control - FOTO Facebook Politia Romana

Comisia Juridică din Camera Deputaţilor a dat, marţi, raport favorabil unui proiect de lege care prevede suspendarea permisului de conducere la cumularea a 45 de puncte de penalizare, şi nu 15 cât prevede legislaţia actuală.

„Permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se reţine în următoarele cazuri: la cumularea a cel puţin 45 de puncte de penalizare”, prevede amendamentul adus de ministrul Transporturilor, Lucian Şova, articolului 111 din ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind circulaţia pe drumurile publice.

Parlamentarii susţin că această modificare este necesară în contextul în care prin mărirea cuantumului amenzilor se ajunge la suspendarea permiselor în cazul contravenţiilor lipsite de gravitate. „Mărindu-se cuantumul amenzilor şi practic şi a punctelor de penalizare aferente amenzii contravenţionale se ajungea în situaţia ca pentru fapte care nu sunt un pericol foarte mare, dar care sunt sancţionate cu nişte sume mai mari (...) să i se suspende unui conducător şi permisul de conducere”, a declarat Nicuşor Halici, preşedintele Comisiei Juridice a Camerei Deputaţilor. 

Experţii în siguranţa traficului atrag însă atenţia că această modificare vine în contextul în care România nu doar că îşi menţine poziţia de lider în clasamentul deceselor cauzate de accidentele rutiere, dar este ţara europeană care înregistrează şi cele mai mici progrese la acest capitol. „Decizia mi se pare ciudată. Suntem nr. 1 în Europa, cu 2.000 de morţi anual şi peste 8.000 de răniţi ca urmare a accidentelor rutiere, şi se pare că nu vrem să luăm deloc măsuri pentru a reduce aceste cifre. În schimb se vine cu astfel de idei nefericite, măsuri care nu vor face decât să mărească tentaţia de a nu respecta regulile de circulaţie”, a declarat multiplul campion naţional de raliuri şi expert în conducere preventivă Titi Aur. 

Potrivit unui raport al Comisiei Europene, în anul 2017, 1.951 de persoane şi-au pierdut viaţa pe şoselele din România, situând ţara noastră pe primul loc în Europa.

Experţii mai spun că o astfel de măsură nu reprezintă decât o facilitate pentru minoritatea şoferilor care nu respectă regulile de circulaţie. „Măsura nu mi se pare dezirabilă. Este de natură să încurajeze devianţa în ceea ce priveşte comportamentul în trafic. O prevedere mult mai severă ar fi avut un rol de a descuraja devierile. Trebuie reţinut că atitudinea deviantă în trafic este contagioasă, de aceea sunt necesare măsuri dure şi nu de natură populistă”, este de părere Ionel Simionca, psiholog şi vicepreşedinte al Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihotrafiQ. 

Preşedintele Comisiei Juridice a Camerei Deputaţilor, deputatul Nicuşor Halici are însă o explicaţie pentru „devierile” din trafic susţinând că nu este de acord ca şoferii auto să „poată fi sancţionaţi pentru o greşeală”, în condiţiile în care „ba mai avem o urgenţă, ba infrastructura nu ne permite”, subliniind că „până la urmă cu toţii greşim, în orice facem. Important este dacă o facem voit sau nu”.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite