Elicopterul cu care a fugit Ceauşescu va fi întreţinut de Airbus Helicopters

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Captura YouTube
FOTO Captura YouTube

Elicopterul Dauphin cu înmatricularea 202 care a fost folosit de soţii Ceauşescu în ziua de 22 decembrie pentru a fugi de pe clădirea Comitetului Central al Partidului Comunist Român va fi întreţinut de experţii Airbus Helicopters.

Asta după ce compania a semnat recent un acord-cadru pe trei ani cu Serviciul Român de Informaţii (SRI), prin U.M. 0929 Bucureşti, care are ca obiect prestarea de servicii de mentenanţă pentru elicoptere SA365N Dauphin utilizate la transportul înalţilor demnitari români, inclusiv al preşedinţilor. „Acordul-cadru are ca obiect prestarea de servicii de mentenanţă pentru elicopterele Dauphin (revizii, reparaţii capitale RK, reparaţii curente, actualizări documentaţii tehnice elicopter, asigurarea de piese de schimb, echipamente, materiale funcţionale)”, se arată în anunţul prin care SRI a lansat procedura de licitaţie restrânsă pentru cotractarea lucrărilor necesare elicopterelor. Valoarea acordului-cadru se ridică la peste 47 milioane de lei, adică aproximativ 9,5 milioane de euro.

Cumpărate special pentru cuplul dictatorial 

România a achiziţionat în anii '80 patru aparate bimotoare Dauphin SA-365 în varianta VIP, extrem de moderne în acel moment. Elicopterele au intrat în exploatarea Departamentului Securităţii Statului (DSS), erau destinate exclusiv pentru transportul soţilor Ceauşescu şi au fost înmatriculate cu numere de bord de la 201 la 204. Acestea au înlocuit mai vechile elicoptere sovietice MI-8 (varianta VIP) şi autohtonele IAR 316 produse la IAR din Ghimbav, sub licenţă de la compania franceză Aerospatiale. Cele din urmă au fost considerate prea periculoase de DSS pentru că aveau un singur motor.  

În momentul în care soţii Ceauşescu au fugit din sediul CC, la manşa aparatului s-a aflat colonelul Vasile Maluţan. La bordul elicopterului cu înmatricularea 202 şi seria 6143 se aflau nu mai puţin de 8 persoane: cuplul dictatorial, cei doi piloţi, Manea Mănescu şi Emil Bobu - membri CPEx - şi doi ofiţeri ai Direcţiei a V-a a Securităţii, care erau gărzile de corp ale lui Nicolae şi Elena Ceauşescu. Cu toate că nu avea atinsă capacitatea maximă de încărcare, aeronava a fost extrem de instabilă la decolare existând chiar riscul prăbuşirii. Tocmai din acest motiv, dar şi din cauza pericolului de a fi doborât de Armata Română, colonelul Maluţan i-a abandonat pe dictator şi pe soţia acestuia la Titu, judeţul Dâmboviţa. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite