Cum salvează tehnologia eCall vieţi pe şosele. Maşina care sună singură la 112, la îndemâna şoferilor

Cum salvează tehnologia eCall vieţi pe şosele. Maşina care sună singură la 112, la
îndemâna şoferilor

Tehnologia eCall  permite declanşarea unui apel de urgenţă Foto Getty images

În caz de accident grav, maşina dotată cu tehnologia eCall apelează în mod automat serviciul 112 şi transmite o serie de date esenţiale pentru echipele de salvare - poziţia geografică a vehiculului, sensul de deplasare, datele de identificare ale maşinii, seria, tipul de combustibil utilizat, reducând astfel timpul de intervenţie al salvatorilor

Ştiri pe aceeaşi temă

Peste 4.200 de apeluri s-au înregistrat la 112 în intervalul ianuarie 2020 - iunie 2021 prin tehnologia eCall, instalată pe autoturismele noi, prin intermediul căreia, în caz de accident rutier, se transmit poziţia geografică a vehiculului, direcţia de mers, datele de identificare ale maşinii, seria, tipul de combustibil utilizat, a declarat purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), Cătălin Chirca. 

Potrivit statisticilor serviciului de urgenţă 112, în perioada ianuarie 2020 - iunie 2021, s-au înregistrat 189.213 de apeluri la 112 referitoare la evenimente rutiere, dintre care 4.286 au fost efectuate prin sistemul de comunicaţii eCall. Dintre acestea, în 850 de cazuri apelul s-a declanşat automat la impact, iar în 3.436 de situaţii apelul a fost iniţiat de ocupanţii vehiculului. 

„Tehnologia eCall (...) permite declanşarea unui apel de urgenţă, în cazul în care există un eveniment rutier. Tehnologia eCall se bazează pe un modul de comunicaţii instalat la bordul maşinii şi configuraţiile din serviciul 112 pentru a permite preluarea acestor apeluri de urgenţă. Sistemul eCall facilitează declanşarea automată în urma impactului şi, de asemenea, poate fi declanşat manual de către şofer sau unul dintre ocupanţii maşinii. Odată ce s-a declanşat acest apel de urgenţă, prin intermediul tehnologiei eCall sunt transmise o serie de date esenţiale pentru echipele de salvare (...) - poziţia geografică a vehiculului, sensul de deplasare (...) datele de identificare ale maşinii, seria, tipul de combustibil utilizat”, a menţionat Cătălin Chirca. 

Maşina nu este monitorizată în timp real 

Preluarea acestor informaţii în serviciul 112 se realizează de către operatorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, care realizează interviul primar cu persoana din autovehicul, spune purtătorul de cuvânt al STS. „În funcţie de situaţia dată, apelul se transferă mai departe către agenţiile specializate de intervenţie, respectiv Poliţie, Pompieri şi SMURD”, a menţionat Cătălin Chirca. El a precizat că în cazurile în care persoana este inconştientă şi se declanşează un apel eCall, acesta va fi transferat imediat către autorităţile de intervenţie. 

Trebuie precizat că sistemul eCall activează transmiterea datelor doar în momentul producerii unui accident sau dacă ocupanţii vehiculului îl acţionează manual, astfel că maşina nu este monitorizată în timp real. În situaţia declanşării manuale, pasagerii nu pot întrerupe procesul de apelare şi, pentru a nu genera alertarea falsă a agenţiilor de urgenţă, este necesar ca aceştia să comunice cu operatorul 112. 

Primii în Europa 

Cătălin Chirca a spus că România, prin STS, a fost prima ţară din Europa care a reuşit implementarea la nivel naţional a serviciului de urgenţă eCall, în 2013, în cadrul unui program pilot şi că începând din aprilie 2018 toate maşinile fabricate la nivelul Uniunii Europene trebuie să aibă instalat sistemul de comunicaţii eCall. De precizat că această tehnologie nu presupune costuri adiţionale pentru proprietari pentru că nu necesită configuraţii suplimentare faţă de cele realizate în timpul procesului de fabricare a maşinii. 

Cristian Nevzoreanu, director comunicare şi responsabilitate socială al unui grup producător de autovehicule, a declarat că o maşină mai veche nu poate fi echipată cu un sistem eCall şi nu poate fi la fel de sigură precum una nouă. El a adăugat că sistemul eCall este configurat să se declanşeze în cazul unui accident grav, care duce la deformări structurale ale maşinii. Astfel, la o simplă tamponare în trafic, sistemul nu se declanşează automat. Practic, când se declanşează airbagurile vehiculului, instantaneu, se face şi apelul la 112. Potrivit unei estimări realizate de experţii de la Bruxelles, datorită apelării rapide a echipelor de intervenţie, la nivel european, eCall salvează peste 2.500 de vieţi în fiecare an. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările