Căile Ferate ale Ruşinii. Cum îşi bate joc CFR-ul de călători

Căile Ferate ale Ruşinii. Cum îşi bate joc CFR-ul de călători

Materialul rulant al CFR Călători este extrem de vechi şi degradat

După ce a stabilit referinţa europeană la întârzieri ale trenurilor  - 8,6 ani într-unul singur, CFR Călători a reuşit în trei zile trei recorduri: să trimită pe litoral pentru a prelua sutele de turişti care îşi cumpăraseră bilete trenuri fără vagoane, să aibă trenuri care nu opresc în staţiile programate, sau să staţioneze ore în şir sub explicaţia "de vină e natura".

Ştiri pe aceeaşi temă

Dacă până de curând problema românilor cu CFR-ul era că trenurile aveau întârzieri, acum Compania Naţională de Căi Ferate pare să treacă la un alt nivel în  batjocura pentru pasagerii plătitori. În doar câteva zile, mii de călători au trăit experienţe noi: în timp ce la Bârlad pasagerii au fost lăsaţi în gară de un mecanic care a uitat să oprească trenul deşi avea staţie programată, la Eforie Nord turiştii nu au avut loc în trenul pentru care aveau bilete cumpărate deoarece acesta era format dintr-un singur vagon şi el plin cu pasageri care veneau din sudul litoralului.
 
Asta, după ce anul trecut trenurile CFR Călători au reuşit să contabilizeze peste 4,53 milioane de minute de întârziere, echivalentul a 8,6 ani, iar despăgubiri au primit doar… 70 de călători. 
 
„Vina naturii”
 
Nu mai departe de ieri noapte, mai multe trenuri au rămas blocate în gările Timişu de Sus şi Braşov din cauza unor defecţiuni tehnice la un fir de contact. „Este vina naturii”, le-au spus angajaţii CFR călătorilor care îşi pierduseră răbdarea. Problema oamenilor nu era neapărat că Societatea CFR Călători este departe de a asigura un transport de calitate clienţilor săi ci, că nu respectă minimele cerinţe privind informarea călătorilor despre incidentele din trafic.
 
„Am rămas în gară la Braşov până în jurul orei 23.30, cu informaţii foarte trunchiate oferite de controlorii care mai treceau prin vagon”, şi-a spus un pasager of-ul pe Facebook. Însă abia plecat din Braşov, trenul a făcut o „pauză” şi în gara din Predeal. „În final, am ajuns în Bucureşti la ora 3 dimineaţa (la 12 ore de la plecarea din Topliţa-n.r.), fără să primim vreo scuză din partea CFR sau să se ofere măcar să ne deconteze taxiul, pentru că în mod normal ajungeam la o oră la care puteam lua un mijloc de transport în comun lejer”, încheie călătorul.
 
Stau pe 400 de milioane de euro fără să cumpere trenuri
 
Aceste evenimente sunt rezultatul politicii dezastruoase duse de Autoritatea de Reformă Feroviară, susţine deputatul Cătălin Drulă, membru al Comisiei pentru transporturi şi infrastructură. „Au la dispoziţie 400 de milioane de euro din fonduri europene pentru achiziţionarea de material rulant, vagoane şi locomotive. Dar, de doi ani, nu au făcut nici măcar o licitaţie în acest sens. Drept urmare s-a ajuns în criză de material rulant”, spune parlamentarul. Deputatul mai spune că şi infrastructura feroviară are vina sa în prostul mers al trenurilor din ţară. „Se reabilitează într-un ritm de numai 10 la sută din cât ar fi necesar. Astfel, se dau în funcţiune tronsoane reabilitate  dar în acelaşi timp apar mai multe zone de restricţii de viteză care dau peste cap orarul trenurilor”, a precizat Drulă.
 
Au la dispoziţie 400 de milioane de euro din fonduri europene pentru achiziţionarea de material rulant, vagoane şi locomotive. Dar, de doi ani, nu au făcut nici măcar o licitaţie în acest sens
Cătălin Drulă, 
membru al Comisiei pentru transporturi şi infrastructură din Camera Deputaţilor
 
La rândul lui, sociologul Mircea Kivu consideră că, cel mai probabil, se doreşte falimentarea CFR. „Nu se investeşte în infrastructură şi nici în materialul rulant. Probabil se vrea falimentarea companiei. Altfel nu văd cum poţi să laşi de izbelişte mijloacele companiei. De exemplu, podul de la Calugăreni s-a stricat cu mai mulţi ani în urmă şi nu l-a mai reparat nimeni. Au preferat să închidă traficul. Din motive oarecum asemănătoare, infrastructura precară, în prezent, până la Craiova se fac  şase ore cu trenul”, susţine expertul. Mircea Kivu spune că, în acest ritm, falimentul CFR Călători este unul garantat. „Din cauza situaţiei dezastruoase se va intra într-un cerc vicios. Compania nu cumpără vagoane noi şi nici nu le repară pe cele vechi. Încet, dar sigur, din cauza condiţiilor sub orice critică, oamenii vor renunţa să mai mergă cu trenul. Urmarea va fi că CFR Călători va avea încasări tot mai mici care, practic, vor aduce compania în stare de nefuncţionare, în faliment”, a precizat sociologul.
 
Drepturile pasagerilor
 
În astfel de situaţii, dincolo de dreptul de a fi informat, pasagerii au drepturi bine precizate de către legislaţia UE. În cazul anulărilor sau întârzierilor, companiile feroviare au obligaţia să vă informeze asupra evoluţiei situaţiei. Dacă se anunţă că veţi ajunge la destinaţia finală cu o întârziere de cel puţin o oră, puteţi să vă anulaţi călătoria şi să solicitaţi rambursarea imediată a preţului biletului (integral sau doar pentru segmentul de călătorie neefectuat). Dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniţi scopul călătoriei, aţi putea să beneficiaţi inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare. De asemenea, compania ar trebui să le dea călătorilor gustări şi băuturi răcoritoare (în funcţie de durata de aşteptare), dar şi să le asigure cazare – dacă trebuie să aşteptate peste noapte.
 
Dacă alegeţi să vă continuaţi călătoria în condiţiile date sau acceptaţi propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinaţie, aţi putea avea dreptul la despăgubiri de 25% din preţul biletului pentru întârzieri între 1 şi 2 ore sau de 50% din preţul biletului pentru întâzieri de peste 2 ore. 
Nu aveţi dreptul la despăgubiri dacă aţi fost informat în legătură cu întârzierea înainte de a cumpăra biletul.
 
Japonia: Scuze după ce un tren a plecat mai devreme cu 20 de secunde
 
Toate acestea în condiţiile în care la sfârşitul anului trecut o companie feroviară din Japonia a cerut „scuze sincere pentru inconvenienţele“ cauzate pasagerilor, după ce unul dintre trenurile sale a plecat din gară cu 20 de secunde mai devreme decât era programat. Într-o declaraţie de presă, conducerea liniei Tsukuba Express a precizat că trenul a fost programat să plece la ora locală 9:44:40, însă acesta s-a pus în mişcare la ora 9:44:20. Mai mult, oficialii au explicat şi motivul pentru care s-a întâmplat acest lucru: personalul nu a verificat programul. „Echipajul nu a verificat suficient de atent timpul de plecare“, se arată în comunicat, în care este subliniat şi faptul că niciunul dintre călători nu a depus plângere. Linia Tsukuba Express transportă pasageri din localitatea Akihabara, situată în estul Tokyo, către Tsukuba în circa 45 de minute. Între cele două destinaţii este o distanţă de 58 de kilometri. 
 
 
citeste totul despre: