Piraţii, scoşi din curtea Gării de Nord prin touchscreen. Ce cred oamenii despre noul dispecerat automatizat

Noul dispecerat automatizat este contestat de unii taximetrişti, dar apreciat de clienţii din Gara de Nord  

Călătorii care ajung în Gara de Nord din Capitală cu trenul au o grijă în minus începând de sâmbătă, de când noul dispecerat automatizat a intrat în funcţiune. Format dintr-un sistem integrat, oamenii pot comanda o maşină direct din gară folosind unul din cele patru aparate de tip touch screen.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cele patru dispozitive cu touchscreen pentru comandarea taxiurilor au fost montate într-una din zonele de acces din Gara de Nord din Bucureşti, la coloane, unde funcţionează şi zona de îmbarcare/debarcare a călătorilor. Taximetriştii celor trei companii autorizate, Meridian, Pelicanul şi Naţional, îşi aşteaptă clienţii în zona special amenajată între două bariere. Locul este supravegheat video în permanenţă, imaginile fiind vizionate inclusiv în biroul Poliţiei Transporturi din Gară, iar accesul în acest perimetru este limitat strict taximetriştilor autorizaţi.  

„Meridian este firma de taximetrie care a câştigat licitaţia şi care a închiriat de la CFR spaţiul de 300 de metri pătraţi, cu un preţ de cinci lei pe fiecare metru. Contractul este pe un an. Firmele care vor să aibă acces vor plăti chirie firmei care a câştigat contractul“, a declarat Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR. Reprezentanţii CFR au mai precizat că decizia de amenajare a staţiei de taxi, similară sistemului integrat deja aplicat în Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”, ar urma să-i descurajepe pe taximetriştii piraţi. Aceştia din urmă aproape că sufocau zona, agăţându-şi clienţii chiar de pe peron şi înşelându-i cu tarife peste cele aprobate de Primăria Capitalei.

Cum folosim dispozitivul

Pentru informarea călătorilor, în mai multe locuri din Gara de Nord au fost puse afişe cu mesaje de tipul: „Taxi-urile sigure şi cu preţuri corecte sunt la Coloane, în Staţia de Taxi Autorizată a Gării de Nord“, care anunţă noul dispecerat şi care sunt scrise atât în română, cât şi în engleză.

Dispozitivul propriu-zis are un meniu de bază, uşor de folosit. Pe lângă meniul standard în limba română, clientul poate selecta una dintre cele şase limbi străine auxiliare. Pe fiecare ecran din cele patru dispozitive apar firmele care sunt autorizate. La o singură apăsare, utilizatorul intră în meniul pentru comandă.  Aici, optează pentru modul în care va achita, bani lichizi sau voucher, după care clientul aşteaptă ca dispeceratul automatizat să îi găsească o maşină. În câteva secunde, aparatul anunţă compania, indicativul maşinii şi timpul de aşteptare, informaţii pe care le imprimă şi pe o chitanţă, pe care clientul trebuie să i-o dea taximetristului, care parchează în faţa Gării.

„Este discriminare”

Cu toate că sistemul a fost instalat sâmbătă, taximetriştii care nu lucrează cu niciuna dintre cele trei companii au rămas, cel puţin deocamdată, fără clienţii numeroşi care le veneau de la Gara de Nord. „Nu ni se pare normal ca, dacă nu sunt de la Meridian sau de la Pelicanul, să nu pot staa aici. Dacă stau în afara barierei, mă prinde imediat Poliţia şi îmi dă amendă. N-am unde să staţionez pe lângă Gară aşa că mă mut de pe-o străduţă pe cealalta. Asta e discriminare“, a declarat unul dintre taximetriştii din afara spaţiului delimitat de cele două bariere. Bărbatul avea una dintre maşinile care avea afişat tariful maxim acceptat de Primăria Capitalei, de 3.5 lei pe kilometru, comparativ cu cei acreditaţi în zonă, care practică un tarif de 1,39 de lei pe kilometru. 

De aceeaşi părere sunt şi alţi taximetrişi, care consideră o nedreptate faptul că nu există decât trei companii care sunt autorizate până în prezent. O altă problemă acuzată de şoferi este existenţa a sute de licenţe înscrise pe localităţi foarte mici din judeţul Ilfov, prin care mulţi fac taximetrie în Bucureşti, ceea ce ar demonstra că se produc nereguli. „Legea spune că trebuie să existe patru licenţe la 1.000 de locuitori, dar când văd sute de licenţe la o localitate ca Petrichioaia, înseamnă că acolo se întâmplă ceva în neregulă“, a declarat indignat un alt şofer din faţa Gării.

Călătorii: „E mai normal aşa”

În timp ce o parte dintre şoferii din perimetrul Gării de Nord se plâng de dispeceratul automatizat, majoritatea călătorilor sunt de părere că sistemul este unul civilizat, care le aduce confort. Potrivit directorului CFR, Georege Micu, pe lângă afişele din gară, pasagerii vor fi anunţaţi periodic, prin mesaje audio, de unde pot comanda taxiuri autorizate. De asemenea, se va colabora cu Poliţia Rutieră, astfel încât să li se interzică taximetriştilor pirat staţionarea pe trotuarele şi în zona trecerilor de pietoni de lângă ieşirile laterale din Gara de Nord. Micu a mai spus că acest proiect nu a costat nimic compania CFR , deoarece staţia din faţa gării a fost închiriată firmei câştigătoare a licitaţiei.

Pe aceeaşi temă:

Măsură împotriva taximetriştilor-pirat: călătorii din Gara de Nord pot comanda taxiuri prin dispozitive touchscreen
 

 

citeste totul despre: