Încă o măsură bună aplicată prost de către administraţia Firea

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Traficul din Bucureşti a scăpat de sub control. Este probabil laitmotivul ultimilor doi ani, de când Gabriela Firea a preluat conducerea capitalei. Am prezentat anterior o serie de soluţii pentru creşterea mobilităţii bucureştenilor, printre care se afla şi creşterea taxei pentru locurile de parcare.

Gând la gând cu duamna „Primar general al României“. Dar cum, de cele mai multe ori, chiulangii nu citesc toată povestea, ci doar rezumatul, Gabriela Firea nu a realizat că această măsură poate fi aplicată numai după ce le rezolvi pe primele 3-4 din listă. Practic, ce vreau să spun este că trebuie să le oferi oamenilor alternative viabile înainte să le impui o taxă de 10 ori mai mare.

Făcând o paranteză, cei care lucrează în centrul Bucureştiului s-au trezit peste noapte, acum o lună, că taxa pentru parcare a crescut de la 1,5 lei/oră la 10 lei/oră. Foarte bine! Dacă încasează milioanele de la străini, să îi verse în visteria statului, zise Gabriela Firea cu o voce gravă, numai bună pentru un film realizat de Disney. Râdem, glumim, însă măsura nu a făcut altceva decât să enerveze pe toată lumea.

Nu se îndoieşte nimeni de faptul că primarul a trecut foarte repede cu vederea supărarea cetăţenilor. Oricum sunt hateri, oricum nu le va câştiga niciodată încrederea, oricum electoratul ei se bucură de gratuitatea oferită de către RATB.

Problema pe care o ridic acum nu este legată de cine pe cine simpatizează, ci este despre o măsură care avea drept principal scop aerisirea centrului Bucureştiului. Aţi ghicit probabil, nu mai trebuie să dezvolt. Bucureştiul este mai aglomerat ca niciodată. Nu mai există acele „ore de vârf“ de care trebuie să te fereşti. Astăzi, în orice moment al zilei scoţi maşina din parcare, te loveşti de claxoane, stres, aglomeraţie, haos. De ce scumpirea parcărilor în centrul capitalei nu a rezolvat nimic? Păi este relativ simplu de ghicit.

În primul rând, oamenii nu au altă alternativă. Exact ca în cazul inflaţiei. Asta e, mănânci mai puţin, pentru că tot trebuie să mănânci. Renunţi la ieşirile cu prietenii, la hainele scumpe pentru a acoperi creşterile din anumite sectoare vitale. Pentru cei cărora li s-a promis metrou în drumul taberei, pentru cei din Rahova, Colentina, taxa pentru parcare a devenit parte din bugetul lunar. Pentru că nu au un al mijloc de transport. Tramvaiul stă blocat pe şine, iar autobuzele sunt pline ochi, murdare şi de multe ori foarte periculoase.

În al doilea rând, taxele colectate nu se duc la bugetul local. Am asistat zilele trecute la o scenă care m-a determinat să public acest articol. Aşteptam pe cineva la umbră, într-o parcare deţinută de Primăria Municipiului Bucureşti. În cele 15 minute cât am stat acolo au parcat 5 maşini. Niciuna dintre ele nu a plătit taxa de parcare. Fiecare şofer a preferat să „bage în buzunarul“ angajatului primăriei câte 5-10 lei, în funcţie de cât de bine se ştiau, iar acesta avea grijă ca totul să fie bine.

Astfel de măsuri aplicate fără cap încurajează corupţia. Iar statul român ştie acest lucru şi îl tolerează de zeci de ani. Cel care dă spune că e mai descurcăreţ decât restul lumii, reuşind să fenteze sistemul. Cel care primeşte se bucură de veniturile extra, iar statul închide ochii pentru că ştie că cei puşi în poziţiile pasibile de aşa ceva trebuie şi ei hrăniţi, în numele partidului care l-a propus. Cine este de vină pentru sistemul semi-mafiot după modelul anilor ‘90? Primarul Gabriela Firea pentru că a favorizat apariţia lui prin adoptarea unei măsuri abuzive, ruptă de realitate? Şoferii care nu vor să dea 80 lei/zi şi preferă să dea 10-20 lei şpagă? Sau angajaţii primăriei care se bucură de nişte venituri care, la sfârşitul lunii, le dublează salariile?

Astfel s-a format un cerc vicios pe care tot primăria îl poate închide.

Cum? Foarte simplu. Scapi de angajatul corupt şi înteţeşti măsurile de control. Introducând aparatele pentru plata parcării, corelat cu montarea unor camere de supraveghere oamenii nu vor mai avea cum să fenteze plata taxei. Mai mult, dacă poliţia locală ar patrula din oră în oră prin zonă, atunci oamenii vor prefera să îşi achite mai degrabă parcarea decât amenzile. Iar măsura asta nu am inventat-o eu acum ci am trăit-o pe pielea mea în Statele Unite, o ţară care nu cred că a văzut vreodată în istoria ei oraşe cu parcarea gratuită. Însă vrea administraţia bucureşteană să îşi asume un astfel de proiect smart, care implică timp şi bani pentru implementare, o echipă serioasă din exterior şi asumarea recalificării personalului disponibilizat?

Administraţia bucureşteană a demonstrat încă odată că trăieşte într-o lume paralelă. O lume dominată de bâlciuri kitschoase, o lume în care Primarul este deasupra cetăţenilor, nu reprezentatul lor, o lume în care este absolut normal să petreci 3 ore/zi în trafic, o lume în care canalizarea refulează la fiecare ploaie, o lume în care anual sistemul de termoficare riscă să intre în colaps, o lume în care eşti ameninţat zilnic de balcoane care stau să îţi cadă în cap, o lume în care şcolile nu au avize ISU, o lume în care eşti obligat să dai şpagă ca să prinzi un loc pentru copilul tău la grădiniţă, o lume pe care majoritatea bucureştenilor o detestă.

Mulţumim „Primarului General al României“, Gabriela Firea.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite