Alegeri pe înţelesul tuturor: agitaţia electorală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Codul Electoral defineşte agitaţia electorală ca pe „acţiuni de pregătire şi difuzare a informaţiei, care au scopul de a-i determina pe alegători să voteze pentru unii sau pentru alţi concurenţi electorali”. Agitaţia electorală începe odată cu lansarea campaniei electorale. În contextul alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019, agitaţia electorală începe la 24 ianuarie, cu 30 de zile înainte de alegeri.

Cetăţenii Republicii Moldova, partidele şi alte organizaţii social-politice, blocurile electorale, candidaţii şi persoanele de încredere ale candidaţilor pot face agitaţie electorală. Ei au dreptul de a supune discuţiilor libere şi sub toate aspectele programele electorale ale concurenţilor electorali, calităţile politice, profesionale şi personale ale candidaţilor. Ei pot  face agitaţie electorală în cadrul adunărilor, mitingurilor, întâlnirilor cu alegătorii, prin intermediul mijloacelor de informare în masă, prin expunerea de afişe electorale sau prin intermediul altor forme de comunicare.

Agitaţia electorală se admite numai după înregistrarea concurentului electoral de către organul electoral. Concurenţilor electorali le este interzis să implice sub orice formă în acţiunile de agitaţie electorală persoane care nu sunt cetăţeni ai Republicii Moldova.

Concurenţii electorali pot organiza întâlniri cu alegătorii, autorităţile administraţiei publice locale fiind obligate să asigure posibilitatea desfăşurării unor astfel de întâlniri în condiţii egale. Organele electorale pot fi sesizate în cazul neregulilor constatate în legătură cu organizarea şi desfăşurarea întâlnirilor.

Candidaţii nu pot folosi mijloacele şi bunurile publice, altfel spus resurse administrative, în campaniile electorale, iar autorităţile sau instituţiile publice şi cele asimilate acestora nu pot transmite sau acorda concurenţilor electorali bunuri publice sau alte favoruri decât pe bază de contract, în condiţii de egalitate pentru toţi concurenţii electorali.

Nu pot fi utilizate în scop de publicitate electorală imagini ce reprezintă instituţii de stat sau autorităţi publice, atât din ţară cât şi de peste hotare, ori organizaţii internaţionale. Se interzice combinarea de culori sau sunete care invocă simboluri naţionale ale Republicii Moldova ori ale altui stat. Nu se permite utilizarea materialelor în care apar personalităţi istorice ale Republicii Moldova sau de peste hotare, simbolistica unor state străine sau organizaţii internaţionale sau imaginea unor persoane oficiale străine.

Autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate ca, în termen de trei zile de la data începerii perioadei electorale, să stabilească şi să garanteze un minim de locuri speciale de afişaj electoral, un minim de localuri pentru desfăşurarea întâlnirilor cu alegătorii. Deciziile respective sunt afişate imediat la sediul acestor autorităţi şi sunt aduse la cunoştinţa subiecţilor interesaţi prin intermediul mijloacelor de informare în masă sau al altor mijloace de comunicare disponibile.

Agitaţia electorală va fi permisă în ziua alegerilor, exceptând secţiile de votare şi intrările în localul votării. Modificări în acest sens au fost votate în lectură finală în şedinţa Parlamentului din 23 noiembrie 2018.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite