La ce să fii atent când cumperi online

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Circa 30 de petiţii au fost depuse în acest an la Agenţia pentru Protecţia Consumatorului şi Supravegherea Pieţei (APCSP) din Moldova, în care se invocă neconformitatea produselor cumpărate online sau întârzierea livrărilor. Numărul este dublu faţă de anul trecut. Subiectul cumpărăturilor sigure online a fost abordat, joi, în cadrul unui workshop, transmite IPN.

Petru Molceanu, inspector principal în Direcţia control produse industriale şi servicii, spune că cel mai des cumpărătorii se plâng că vânzătorii fie nu le răspund la reclamaţii, fie refuză să înlăture defectele depistate la produs.

„Ca să câştige încrederea consumatorilor, agenţii economici trebuie să ofere mai multe informaţii despre produs”, spune inspectorul. Iar consumatorul, pentru a nu deveni victimă a comerţului online, trebuie să studieze amănunţit informaţiile pe pagina agentului economic.

Pagina de Internet a vânzătorului trebuie să conţină: denumirea agentului economic, telefonul de contact, descrierea produsului, cum se utilizează, datele de contact. De asemenea, magazinul online trebuie să dispună şi de o pagină pentru recenzii din partea consumatorului. Atunci când produsul comandat este livrat, cumpărătorului trebuie să i se înmâneze manualul de utilizare, dacă este vorba de produse electronice sau electrocasnice. Pentru aparatele de uz casnic şi jucării, agentul economic trebuie să dispună de declaraţie de conformitate care, la cerere, să fie prezentată consumatorului. Prin respectiva declaraţie, agentul economic confirmă că aceste produse sunt sigure şi nu afectează viaţa şi sănătatea oamenilor.

În cazul comerţului pe reţelele de socializare, fiecare persoană îşi asumă riscul. „Legea reglementează relaţiile dintre persoana fizică şi juridică. Dacă este o relaţie dintre două persoane fizice, atunci se intervine prin intermediul organelor de poliţie”,  spune inspectorul Petru Molceanu. În cazul comerţului din afară, în rezolvarea problemelor se implică mai multe autorităţi: Serviciului Vamal, Poşta Moldovei, dar şi autorităţile de supraveghere a pieţei şi protecţie a consumatorului din  ţările de origine a produselor şi serviciilor comercializate.

Raluca Costache, şefă de echipă a Proiectului vizibilitate şi comunicare pentru acţiunile referitoare la implementarea Acordului de Asociere şi Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător, a remarcat că Acordul de Liber Schimb presupune liberalizarea comerţului, deschizând calea către produse mai calitative şi mai sigure. „Consumatorii din Moldova au drepturi la produse şi servicii de înaltă calitate, ca şi ceilalţi consumatori europeni”, a menţionat Raluca Costache.

Dorin Mîndreanu, şef al Direcţiei control produse industriale şi servicii APCSP, a menţionat că Agenţia va desfăşura în următoarele luni activităţi de informare în universităţi, licee, cămine studenţeşti privind siguranţa comerţului online, în cadrul campaniei: „Cumpără isteţ şi sigur de acasă”. Tinerii au fost aleşi drept grup ţintă pentru că sunt mai implicaţi în cumpărături online. De asemenea, pe parcursul acestui an vor fie editate două ghiduri, unul destinat consumatorilor şi altul pentru mediul de afaceri.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite