Ştefan Mandachi, despre Guvernul PNL: „Dacă nu face autostradă e anti-business“

Ştefan
Mandachi, despre Guvernul PNL: „Dacă nu face autostradă e anti-business“

Antreprenorul Ştefan Mandachi a afirmat, într-un interviu pentru „Adevărul“, că guvernul PNL nu mai are nicio scuză şi trebuie să construiască autostrăzi. Mandachi a devenit cunoscut după construirea primului metru de autostradă din Moldova în semn de protest că regiunea nu are infrastructură rutieră modernă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cum ţi-a schimbat viaţa campania "România vrea autostrăzi"?

Sunt acelaşi Ştefan Mandachi, cu aceleaşi calităţi umane şi limite vechi, dar mai evoluat pentru că am trăit noi experienţe intense, am cunoscut oameni diferiţi şi m-am confruntat cu situaţii bizare. Ceea ce mă uimeşte este că am găsit în mine o latură de care nu eram conştient: implicarea în folosul altora, care, desigur, îmi îmbunătăţeşte şi mie viaţa. Ştiu că pare greu de crezut în teoria implicării pentru că iubim conspiraţiile. Sunt mai activ, mai implicat în probleme care nu mă privesc doar pe mine, ci privesc comunitatea, localitatea sau ţara în care trăiesc.

Oamenii m-au încurajat şi felicitat, iar aprecierile au fost ca un carburant care m-a împins mai departe şi tot mai departe, fără să mă opresc. Nu m-am aşteptat nici în cel mai fericit scenariu ca gestul meu să fie primit cu atâta entuziasm. Nici acum nu ştiu cum să mă comport cu cei care mă salută în trafic şi îmi zâmbesc. Sunt stângaci, dar copleşit de aprecierile lor. Mă uit, salut, apoi mă fac că-mi caut de treabă prin maşină. Majoritatea îmi arată semnul victoriei. Susţinerea m-a făcut să nu mai fiu focusat pe afaceri, de la care am cam absentat. Iar asta se simte. Să spunem că am absenţă motivată de la business pentru că simt că am o misiune. Nu să fac autostrăzi, ci să nu mai îndur nesimţirea. Mă simt responsabil să nu-mi bat joc de mine şi să nu permit altora s-o facă. Deşi uneori nu-mi iese.

Cum ai făcut faţă celor care ţi-au criticat campania?

Surprinzător, unii mi-au devenit amici, ne-am împrietenit. Chiar m-au ajutat să fac documentarul la care lucrez şi acum. Alţii m-au criticat pe bună dreptate, că poate am avut şi momente de înfumurare. Sau efectiv am greşit, nu mai contează cum. Doar nu-s perfect, sunt om. Unii denigratori, ce-i drept, foarte puţini, m-au bârfit pe nedrept. Cretini din ăştia ar critica şi pământul că nu-i pătrat. Din fericire, m-am obişnuit să-i ignor cu uşurinţă. Evident, am dat şi de unii infractori care fac România de râs prin Anglia şi care mă ameninţă voalat sau îmi insultă familia. Le-am făcut plângeri penale şi i-am pus pe ignore.

Te-ai aşteptat să ai atât de mulţi susţinători?

Niciodată. De unde să ştiu că un petec de asfalt va crea o euforie naţională? Eu eram nervos pe ticăloşii de politicieni care nu ne-au făcut autostrăzi. Eu pe ei voiam să îi arăt în adevărata lor ”splendoare”. Să se uite în oglinda metrului de autostradă şi să-şi reflecte ”performanţele” de 30 ani. Nu era o campanie de susţinere, ci o campanie de desluşire.

Ce te-a impresionat cel mai tare după inaugurarea metrului de autostradă?

Toate autocolantele cu #şîeu şi #româniavreauatostrăzi pe care le-am văzut lipite pe maşini în toate oraşele prin care am trecut de atunci în România. E fantastic. Nu îmi vine să cred cum s-a împrăştiat un mesaj atât de simplu, autentic şi moldovenesc: #şîeu. #şîeu a devenit un cuvânt clasic în vocabularul românilor, poate folosit ironic, poate folosit ca o lovitură de graţie, ca o expresie jurnalistică sau ca un mijloc de a striga o nevoie.

Ce ai reuşit să obţii concret după campanie?

Cred că s-a pus presiune pe toţi cei care trebuiau să termine lucrări de infrastructură. #şîeu i-a pus în alertă pe unii. Poate s-au betonat mai bine drumuri, poate s-au terminat centuri, poate s-au astupat gropi, poate s-au simţit cu musca pe caciulă şi au fost mai vigilenţi. Nu-mi asum merite, dar ca fapt divers şi la noi în oraş s-a terminat, culmea, chiar în 2019 o centură începută de 11 ani. Dăncilă s-a plimbat concret cu bicicleta pe un covor de asfalt de la Bacău şi ne păcălea că-i pe autostradă.

Am amenajat pe cheltuiala mea un muzeu la primul metru de autostradă din Moldova unde au oprit zeci de mii de oameni. Am cheltuit miliarde pentru filmul documentar la care lucrez şi acum ca un rob. Filmul prezintă viaţa unui cetăţean român în România anului 2019, care este pe primul loc în ceea ce priveşte accidentele rutiere în Uniunea Europeană. Atenţie, eu nu fac un film despre autostrăzi, ci despre un cetăţean român pe numele lui Ştefan Mandachi. Un simplu cetăţean în ţara numită România, despre asta este filmul.

Pe unde ar trebui să treacă autostrada cea mai necesară autostradă din România?

Bucureşti Suceava, Suceava Cluj Oradea. Oradea Timişoara Craiova, Craiova Sibiu Braşov, Constanţa-Oradea

Crezi că actualul Guvern al României va începe de îndată să construiască autostrăzi având în vedere că preşedintele României, Klaus Iohannis, ţi-a susţinut campania?

Nu au absolut nicio scuză. Este guvernul care nu mai poate să justifice nimic, mai ales că au fluturat în campanie tema primordială a autostrăzilor. Guvernul susţine că este pro-business. Cum se traduce asta? Păi fără autostradă nu-mi pot dezvolta afacerile de la Suceava. Dacă nu face autostradă e anti-business. Nu pot face fabrică de producţie şi nu pot genera locuri de muncă, turismul se înăbuşă, oamenii emigrează. Aşteptăm să vedem dacă criticile pe care le-au aruncat asupra fostelor guverne, au avut vreo logică sau au fost doar vorbe-n vânt, vorba lui Ştefan Bănică Jr.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările