Zece soluţii pentru o viaţă mai uşoară în marile oraşe din România. Cum ar arăta mobilitatea urbană extrem de eficientă

Zece soluţii pentru o viaţă mai uşoară în marile oraşe din România. Cum ar arăta mobilitatea urbană extrem de eficientă

Urbanizehub organizează evenimente prin care caută soluţii de îmbunătăţirea vieţii FOTO UrbanizeHub

UrbanizeHub România propune zece proiecte pentru îmbunătăţirea accesului la transport al cetăţenilor. Soluţiile au fost incubate în evenimente desfăşurate de către UrbanizeHub, pe parcursul acestui an, la Timişoara şi Bucureşti.

Ştiri pe aceeaşi temă

Graţian Mihăilescu, liderul UrbanizeHub spune că vor să creeze o masă critică de oameni care să se implice cu soluţii reale în viaţa oraşelor.

“Considerăm că viaţa unui oraş nu este dusă doar de către primărie, ci sunt şi alţi actori, fie că sunt din privat, fie că sunt din universtăţi, fie că sunt din zona de administraţie. Prin aceste concursuri de idei, pe care le organizăm, încercăm să aducem împreună oamenii interesaţi şi pasionaţi de dezvoltarea oraşului în care trăiesc, îi punem să lucreze pe anumite domenii. În 2019, ne-am focusat pe mobilitate urbană şi evenimentele pe care le-am făcut la Bucureşti şi Timişoara, au avut această temă. Am creat cam 10 soluţii pe care încercăm acum să le promovăm din ce în ce mai mult, fie să fie implementate ca proiecte pilot acolo unde administraţiile îşi doresc acest lucru, fie să le promovăm la incubatoare europene, cum este acceleratorul de la Viena, unde se caută soluţii de mobilitate urbană, sau la alte incubatoare europene”, spune Graţian Mihăilescu. 

Liderul UrbanizeHub spune că cel puţin două din soluţiile propuse de ei, pot fi implementate imediat şi ar aduce o creştere mobilităţii urbane.

“Una dintre soluţiile care poate fi implementată de mâine, în cazul în care ar exista deschidere din partea administraţiilor locale este cea legată de nişte staţii de autobuz moderne, astfel încât cetăţenii care aşteaptă să se simtă bine în ele. Este un proiect făcut de patru fete de la Arhitectură de la Timişoara, e vorba despre nişte staţii super tehnologizate, dar care poate fi mâine implementat ca şi design şi concept, oriunde în România. Mai avem un proiect, care a luat naştere la Bucureşti şi este un proiect de car sharing, creat pentru corporate. Proiectul incubat de noi a fost gândit pentru zona Pipera, o zonă foarte aglomerată, dar cu multe companii care au sediu acolo. Soluţia se adresa acestor companii,  astfel încât ele pot să folosească aplicaţia, ca să nu mai vină fiecare angajat la birou cu maşina, ci să împartă o maşină cu mai mulţi oameni din aceeaşi companie”, spune Mihăilescu

 Iată mai jos, pe scurt, cele zece soluţii create de mobilitate urbană propuse de UrbanizeHub.

1. Be On Time, care oferă data analytics din teren pentru administraţia locală, iar pentru cetăţeni aduce o soluţie integrată pentru mai multe tipuri de transport, cu accept pe transportul în comun, prin care să achiziţioneze bilete prin aplicaţie şi să vadă programul curselor în timp real.

2.TIPE, un proiect de carpooling care oferă stimulente pentru această activitate prin intermediul business-urilor (oferirea de locuri de parcare gratuite, punerea la dispoziţie de maşini de serviciu, etc.). În a doua etapă, după ce carpooling-ul devine mai popular, se propune crearea unor benzi speciale de circulaţie şi a unor spaţii speciale de parcare pentru aceste maşini;

3.The Motioneers – propune soluţii de tip „urban hacks” şi urbanism tactic prin care pietonii să poată beneficia de trasee pietonale continue, sigure şi interactive printre clădiri, dar şi de spaţii publice de calitate. De asemenea, echipa a propus semnalizarea zonelor ce creează probleme pentru pietoni cu ajutorul unor baloane roşii;

4. miriaHUB – echipa a venit cu ideea unui miriaPOD, un pod pentru biciclete şi pietoni peste zonele cu trafic intens, care ar putea fi susţinut financiar printr-o comunitate (miriaCOM) formată din oameni care sunt dispuşi să plătească o contribuţie lunară pentru a-şi asigura condiţii mai bune de mobilitate în zonele în care petrec cel mai mult timp.

5. Smart move by RaMa team

Echipa formată din două arhitecte, propune o strategie de transformare a infrastructurii oraşului printr-o abordare fizică – acţiuni la nivelul străzilor şi a spaţiului public şi virtuală – introducerea unui sistem AI de monitorizare şi adaptare a traficului în timp real. Astfel, propunerea are la bază patru piloni: conexiune, transformare, respiro, adaptare.

6. Park Land by TeMiriCe

Cea mai tânară echipă, formată din Rareş din clasa a 10-a, respectiv Paul clasa a 9-a, a venit cu o aplicaţie ce se adresează problemei locurilor de parcare. Cetăţenii îşi vor putea da spre chirie locul de parcare atunci când nu este utilizat. Oricine poate să işi creeze un cont pe platformă, să posteze un loc de parcare fie că este în curtea proprie sau garaj şi să îl dea spre închiriere. O soluţie simplă dar cu mult potenţial pentru a utiliza spaţiul cât mai eficient.

7. Healthy Paths

Ideea de bază a fost una colectivă a studenţilor UVT şi prezentată de soţii Albu. Cei doi au fost echipa tech, ce a venit cu o aplicaţie bine gândită şi cu potenţial de a fi lansată în curând. Aplicaţia se adresează pietonilor, bicicliştilor dar şi e-scooter users pe viitor. Astfel, utilizatorii pot alege ruta din punctul A în punctul B prin zonele cel mai puţin poluate din oraş. Va exista de asemenea şi un sistem de ranking pentru a evita sugerarea unor trasee inaccesibile. Aplicaţia poate fi dezvoltată pe viitor cu diverse filtre pentru a crea rute personalizate în funcţie de interesele fiecărui user.

8. Eco Freaks

Eco Freaks propun o aplicaţie de tip carpooling ce va fluidiza traficul prin reducerea numărului de maşini ce transportă angajaţi ale aceleiaşi companii. Ideea a pornit de la numărul mare de maşini existente şi incearca să promoveze o utilizare a lor cât mai eficientă. Astfel 5 oameni vor putea veni şi pleca cu o singură maşină la locul de munca, pasagerii oferind şi o mică sumă celui ce deţine automobilul. Pentru a susţine acest serviciu, companiile vor oferi stimulente angajaţilor. Rezultatul final este un număr redus de maşini în orele de vârf, reducerea emissilor de Co2 şi crearea unor noi comunităţi.

9. #stauINSTatie

Un proiect propus de 4 studente la Facultatea de Arhitectură. Proiectul propune îmbunătăţirea design-ului staţiilor de autobuz pentru a le face mai sigure şi mai atractive. Modernizarea acestor spaţii unde ne petrecem timp asteptând este un prim pas pentru a influenţa pozitiv percepţia despre transportul în comun şi va avea ca rezultat atragerea mai multor utilizatori. Ca solutie concretă, s-au propus iniţiative bottom-up pentru a implica şi responzabiliza cetatenii. Acestea includ construcţia unor staţii prototip modulare, ce vor fi echipate cu prize, panouri solare, spaţii de joaca pentru copii (în zonele unde spre exemplu există o grădiniţă), hartă interactiva etc. Proiectul este de impact şi considerăm că această iniţiativă poate fi aplicată şi în alte ţări. De aceea această propunere va fi promovată la conferinţa de mobilitate urbană din Amsterdam din aprilie.

 10. ReactiveBoards

O altă soluţie propusă de UrbanizeHub pentru acceleratorul din Viena este cea a celor de la ReactiveBoards, cei care au fost pe scena Urban Talks la Timişoara şi au prezentat cele mai intuitive longboard-uri electrice de pe piaţă. Utilizarea Reactive Boards va revoluţiona modul în care oamenii se vor deplasa prin oraş.

Pentru 2020 UrbanizeHub pregăteşte evenimente în mai multe oraşe din România şi de asemenea îşi propune realizarea primului Incubator de soluţii pentru oraşe smart şi sustenabile, venit din partea cetăţenilor.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările