Scrisoare deschisă către ministrul Transporturilor pentru salvarea celei mai vechi şi spectaculoase linii de cale ferată din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Douăsprezece instituţii din Caraş-Severin au semnat o scrisoare deschisă pentru ministrul Transporturilor, Lucian Bode, căruia îi solicită să ceară CFR-ului anularea deciziei de a desfiinţa circulaţia regulată pe calea ferată Oraviţa-Anina, cea mai veche şi mai spectaculoasă linie de cale ferată din România.

CFR Călători a decis ca din 15 decembrie să anuleze perechea de trenuri care circulă pe ruta Oraviţa-Anina şi să o înlocuiască cu trenuri turistice care să circule doar cu grupuri de cel puţin 30 de persoane şi rezervate cu 15 zile înainte de data călătoriei.

Decizia a stârnit revolta locuitorilor din zonă deoarece linia respectivă, denumită semmeringul Banatului, este considerată motorul de dezvoltare a turismului din Caraş-Severin, fiind unul dintre cele mai importante obiective turistice ale Banatului.

Semnatarii scrisorii, care reprezintă, printre alţii, Universitatea Eftimie Murgu din Reşiţa, WWF România, Societatea Pentru Cultură Metarsi, Forumul Democrat German etc, îi cer sprijinul ministrului şi parlamentarilor din Banat să sprijine această zonă şi să intervină pentru schimbarea deciziei CFR.

Iată, mai jos, scrisoarea în întregime.

"Stimate domnule Lucian Bode,

Spre ştiinta parlamentarilor din Banat!

Calea ferată Oraviţa - Anina, prima cale ferată montană şi cea mai spectaculoasă de pe teritoriul României, care riscă să fie închisă după 14 decembrie 2019 printr-o decizie arbitrară a companiei CFR Călători.

Din păcate, CFR Călători a decis să transforme această cale ferată într-una aşa zis turistică, pe care se va circula doar dacă sunt rezervate 30 de locuri, şi asta cu 15 zile înainte de ziua călătoriei.

Reamintim, calea ferată Oraviţa-Anina este cea mai veche cale ferată de munte de pe teritoriul actual al  României, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863. Supranumită „Semmeringul bănăţean”, este una dintre cele mai frumoase şi impresionante linii de cale ferată de munte din sud-estul Europei. „Drumul de fier” are 14 tunele săpate în stânca muntelui şi 10 viaduct peste văi adânci.

Cu o lungime de 33,4 km, bătrâna cale ferată urcă – de la 218 m altitudine (Oraviţa), la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 338 m – o pantă de înclinare de 20‰ şi curbe cu raze strânse (114 m). Calea ferată ocoleşte Munţii Aninei prin Valea Jitinului peste care este şi cel mai grandios viaduct, Viductul Jitin, înalt de 35 de metri şi lung de 230 de metri, având 5 deschideri.

Pe lângă frumuseţea peisajului, originalitatea traseului şi spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oraviţa-Anina este singura legătură pentru multe dintre comunităţile din Valea Caraşului. Ea are un rol major atât pentru legătura dintre Oraviţa şi Anina, cât şi pentru comunele situate pe acest traseu.

Trebuie să accentuăm faptul că dispariţia acestui obiectiv turistic de importanţă naţională, va duce la pierderi inestimabile, pe termen lung, pentru oraşele Anina, Oraviţa şi întreaga zonă, ce încearcă să îşi revină economic prin turism.

Subliniem faptul că linia de cale ferată Oraviţa-Anina este clasată ca monument de patrimoniu, clasa A (Lista monumentelor istorice LMI CS-II-a-A-10949.02) şi reprezintă una dintre pricipalele atracţii din judeţul Caraş-Severin şi din întregul Banat Montan.

Din aceste motive vă solicităm dumneavoastră, Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi SN CFR SA (CFR Călători, CFR Infrastructură etc.) păstrarea şi pe mai departe a unei curse zilnice regulate de călători pe calea ferată Oraviţa - Anina şi retur, menţinerea acesteia în viitorul Mers al trenurilor (cu valabilitate incepând cu data de 15.12.2019) pentru ca locuitorii zonei să dispună de un mijloc de transport, iar turiştii să se poată bucura de frumuseţea peisajelor din Munţii Banatului! Bineînţeles, susţinem şi componenta turistică vizată de CFR Călători, această cursă zilnică putând fi oricând suplimentată cu alte curse de garnituri turistice în funcţie de nevoi. Prezentei petiţii, vă putem trimite tabelul cu cele peste 8500 de semnături strânse în doar câteva zile, până în acest moment.

Coaliţia de ONG-uri care a iniţiat prezenta petiţie şi semnatarii ei Vă asigurăm că numărul organizaţiilor şi persoanelor îngrijorate de demersul CFR Călători, a celor care se alătură prezentei petiţii şi, implicit, al semnatarilor, va continua să crească şi în zilele ce vor urma. 

În data de 15 decembrie linia ferată Oraviţa-Anina împlineşte 156 de ani. Mulţi dintre semnatarii acestei petiţii îşi doresc să serbeze această zi chiar în tren, să admire această capodoperă de inginerie, peisajele spectaculoase, văile adânci, parcurgând Semmeringul bănăţean. Contăm pe sprijinul dumneavoastră pentru a putea sărbători în tren acest traseu deosebit.

În speranţa soluţionării pozitive, în regim de urgenţă, spre binele comunităţilor şi al patrimoniului cultural-industrial, semnează prezenta petiţie organizaţiile/ instituţiile de mai jos.

Erwin ŢIGLA

Preşedinte

Forumul Democratic al Germanilor Caraş-Severin

Camelia DUCA

Preşedinte

Societatea Pentru Cultură Metarsis

Andrade-Ionuţ BICHESCU

Rector

Universitatea Eftimie Murgu Reşiţa

Nadia POTOCEANU

Preşedinte

Fundaţia Activity

Andrei BĂLBĂRĂU

Manager

Muzeul Cineastului Amator

Corneliu MARTIN

Preşedinte

Asociaţia Dunărea Moldova Nouă

Cornel Popovici STURZA

Preşedinte

Grupul Ecologic de Colaborare Nera

Iosif MORAC

Vicepreşedinte/Director executiv

Asociaţia Speologică Exploratorii

Alin CIULĂ

Preşedinte

Asociaţia Altitudine

Mihai CONSTANTINESCU

Preşedinte Asociaţia Natura Transilvaniei

Raluca PETERNEL,

Manager Proiecte WWF Romania

Andrei SZABO

Presedinte Euroland Banat Association"

Reşiţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite