Dezbatere Autostradă Piteşti-Sibiu. Vâlcenii vor autostradă pe Valea Oltului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Participanţii la dezbaterea publică organizată la Consiliul Judeţean Vâlcea au cerut reprezentanţilor CNADNR să construiască autostrada cât mai aproape de platforma industrială din Râmnic.

Din cele cinci variante de traseu pentru Autostrada Piteşti-Sibiu, vâlcenii optează pentru varianta „Verde”, cea care străbate  Valea Oltului şi se apropie cel mai mult de Municipiul Râmnicu Vâlcea. Varianta nu  este agreată însă şi de reprezentanţii CNADNR, care apreciază că varianta 1 (Piteşti – Curtea de Argeş – Şuici – Perişani – Racoviţa – Câineni – Boiţa – Tălmaciu – Veştem, cu noduri în Tigveni, Şuici şi Racoviţa) presupune un efort financiar mai mic, deşi nu au ştiu la cât se ridică despăgubirile pe care statul român trebuie să le acorde vâlcenilor care şi-au cumpărat, în ultimii ani, terenuri pe acest traseu. 

Potrivit directorilor din CNANDR, realizarea unei autostrăzi pe Valea Oltului, pe traseul Boiţa-Câineni-Racoviţa- Călimăneşti (Jiblea Veche şi Nouă)-Dăeşti-Runcu-Tigveni-Curtea de Argeş ar genera costuri cu 15 % mai mari faţă varianta iniţială, cea pentru care a fost întocmit în 2008 un studiu de prefezabilitate, precum şi un studiu de impact asupra mediu. Investiţia ar fi mai mare pentru că acest traseu presupune amenajarea a aprope cinci kilometri de tuneluri între Brezoi şi Călimăneşti. 

image

În replică, vâlcenii cu experienţă în domeniul construcţiilor susţin că varianta de traseu pe Valea Oltului are mai multe avantaje. 

“Eu sper să se aleagă traseul pe Valea Oltului pentru că există soluţii tehnice pentru stabilizarea muntelui în condiţii foarte bune. Putem face tuneluri chiar dacă, aparent, cheltuielile sunt mai mari cu 15 %. Poţi să ai în plus un cost neprevăzut de 15 % şi la o construcţie normală dacă terenul alunecă sau fundaţia nu e bine făcută. De asemenea, la o construcţie pe teren liber poţi să ai mai multe necunoscute decât la cea în munte. În plus, trebuie să luăm în calcul că tunelurile sunt mult mai uşor de întreţinut şi că nu trebuie să facem expropieri”, susţine Gheorghe Mihăilescu, directorul Romsilva Vâlcea. 

Cristian Buican: “Expropierile costă mai mult decât tunelurile de pe Valea Oltului”

Printre cei care susţin variantele care se apropie cel mai mult de Municipiul Râmnicu Vâlcea se numără parlamentarii vâlceni. Deputatul PNL Cristian Buinca susţine că amenajarea unui tunel pe Valea Oltului ar fi o variantă mult mai puţin costistioare decât expropierile pe care statul ar trebui să le facă proprietarilor din Ţara Loviştei. 

“În opinia mea, noi, vâlcenii, nu putem accepta decât traseul cel mai apropiat de zona industrială din Râmnicu Vâlcea. Singura variantă pe care o susţin este cea care trece prin Dăeşti. Varianta susţinută de CNADNR este cea care avantajează cel mai puţin judeţul Vâlcea, mai ales că  expropierile din zona de nord ar costa mai mult decât tunelurile de pe Valea Oltului”, declară deputatul Cristian Buican. 

Varianta pe Valea Oltului, susţinută şi de iubitorii muntelui

Iubitorii muntelui susţin de asemenea varianta de traseu pe Valea Oltului. Aceştia opinează că amenajarea unei autostrăzi prin localitatea Perişani nu însemnă doar poluare, ci şi dispariţia faunei din această zonă a Parcului Naţional Cozia. 

“Zona de pe Valea Oltului este deja afectată din punct de vedere al mediului, zona cea mai puţin afectată până acum este tocmai cea la care fac referire reprezentanţii CNADNR, pe Valea Băiaşului (n.r.-Perişani). Acolo sunt  canioanele cele mai frumoase şi cele mai multe animale sălbatice. Dacă duceţi autostrada în această zonă, toate animalele se mută în Făgăraş, vă garantez. În schimb, pe partea sudică a masivului Cozia avem deja activităţi economice şi  turistice”, explică Mircea Lera, şeful Salvamont Vâlcea. 

Râmnicu Vâlcea- Tigveni, drum expres

Oraşul Râmnicu Vâlcea va fi legat de autostradă printr-un drum expres (Râmnicu Vâlcea-Fedeleşoiu-Runcu-Tigveni), care ar urma să fie realizat de Ministerul Transporturilor. Primarul interimar Ion Gigi Matei susţine că indiferent de varianta de traseu agreată de cei din conducerea CNADNR, autostrada nu se va putea realiza fără acest drum expres. Directorii din cadrul Companiei au susţinut însă în timpul dezbaterii de la Râmnicu Vâlcea că se are în vedere doar reabilitarea drumului naţional care face legătura între Tigveni şi Goleşti (la intersecţia cu DN 7), şi nu amenajarea unui drum expres prin comuna Runcu. 

Dezbaterile pentru alegerea unei variante optime de traseu pentru autostrada care va lega Piteştiul de Sibiu continuă joi, la sediul Consiliului Judeţean Argeş. Ultimul cuvânt în alegerea traseului îl vor avea membrii Comisiei tehnico-economică de avizare din cadrul CNADNR. 

Variante de traseu pentru Autostradă Piteşti-Sibiu: 

Varianta 1: Piteşti – Curtea de Argeş – Şuici – Perişani – Racoviţa – Câineni – Boiţa – Tălmaciu – Veştem, cu noduri în Tigveni, Şuici şi Racoviţa

Varianta 2: este asemănătoare primei variante

Varianta 3: Piteşti- Curtea de Argeş – Tigveni – Şuici – Berislăveşti – Sălătrucel – Călimăneşti – Defileul Oltului – Racoviţa – Câineni – Boiţa – Tălmaciu – Veştem.

Varianta 4: Piteşti- Curtea de Argeş – Tigveni – Runcu – Dăeşti – Călimăneşti – Defileul Oltului– Racoviţa – Câineni – Boiţa – Tălmaciu – Veştem

Varianta 5 este asemănătoare, modificările apar la ieşirea din Piteşti (se ocoleşte Curtea de Argeş, după care se revine în Bălteni) 

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite