„Blestemul Brădet“ loveşte alt brand de lactate din Argeş. „Orice asemenea scandal e un bobârnac pentru fermieri. Acum a fost cireaşa de pe tort“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
23 de magazine din
reţeaua „Lactag - Pe gustate“ s-au închis
23 de magazine din reţeaua „Lactag - Pe gustate“ s-au închis

Scandalul brânzei cu E. Coli, în care a fost implicat S.C. Lactate Brădet, din Argeş, loveşte şi în alte firme similare care se confruntă cu probleme financiare serioase. Situaţia generală a pieţei nu este nici ea prea strălucită. Reprezentanţii asociaţiilor producătorilor şi procesatorilor spun că, deşi nu a avut repercusiuni grave la nivelul întregii pieţe, scandalul Brădet a fost o problemă în plus a fermierilor români.

Fabrica „Lactate Brădet“ şi-a reluat activitatea la începutul lunii aprilie, după ce, timp de o lună, producţia a fost oprită, ca urmare a scandalului lotului de brânză cu E. Coli. Cazul bebeluşului din Italia diagnosticat cu SHU, dar şi cei 7 angajaţi ai fabricii depistaţi cu E. Coli, au adus mari pierderi, şi financiare, şi la capitolul imagine, brandului argeşean.

Totuşi, problemele financiare nu se limitează doar la „Lactate Brădet“. O altă firmă care are probleme este „Lactag“, din Costeşti, Argeş. Conducerea companiei, care anul trecut a avut o cifră de afaceri de aproximativ 68,7 milioane de lei şi care acum se află în reorganizare, a luat decizia de a închide majoritatea magazinelor care funcţionau sub brandul propriu „Lactag - Pe gustate“. Iniţial, au fost 42 de magazine.

„În acest moment, reţeaua «Lactag - Pe gustate» deţine 19 magazine în sudul României, în oraşe precum Piteşti, Craiova, Slatina, Strehaia, Balş. Sunt analizate toate punctele nevralgice ale reţelei, iar în momentul în care se constată faptul că un magazin nu îşi poate atinge în viitorul apropiat break-even, punctul acesta este închis. În general, compania încearcă relocarea respectivelor magazine. Suntem în continuare în discuţii cu diverşi parteneri pentru deschiderea unor noi magazine, în diverse locaţii. În luna aprilie au fost deschise trei noi magazine, două în judeţul Dolj şi unul în Argeş, pe lângă închiderea celor care nu se încadrau în indicatorii financiari“, a declarat, pentru „Adevărul“, Bogdan Asan, director de marketing S.C. Lactag.

Reprezentantul Lactag confirmă că problemele financiare au avut legătură şi cu scandalul Brădet, care a fost o lovitură puternică. „Întreaga piaţă a fost afectată, înclusiv noi am simţit la vânzări, pentru că a existat o reticenţă a consumatorilor pentru produsele lactate după scandalul Brădet. Nu vă putem preciza în acest moment cifrele exacte, deoarece în perioada respectivă Lactag intra în reorganizare“, a  mai spus Bogdan Asan. 

Un proiect eşuat

După 2014, când Lactag se afla în topul celor mai mari producători de lactate, anul 2015 n-a mai fost la fel de bun. Totuşi, la începutul anului 2016 Lactag a anunţat intenţia de a extinde reţeaua de magazine sub brandul propriu „Lactag - Pe gustate“, de la 35 la 80 de unităţi, un proiect care se baza pe strângerea a circa 5 milioane de euro de la investitorii de pe bursă. Firma a intrat însă în insolvenţă, la scurt timp, în februarie 2016, iar lucrurile s-au întâmplat exact pe dos, iar acum se încercă o redresare a companiei.

„Acţionarii companiei au reluat discuţiile cu diverşi investitori, în vederea dezvoltării companiei pe toate cele trei linii de business: lactate, mezeluri, retail. Lactag deţine o fabrică de lactate în judeţul Argeş, o fabrică de mezeluri în judeţul Dolj, şi reţeaua proprie de magazine «Lactag - Pe gustate»“, a mai spus Bogdan Asan, director de marketing S.C. Lactag.

„Mulţi au intrat în panică“

“La acel moment a fost şi un mesaj al autorităţilor referitoare la brânza cu E. coli şi orice mesaj venit din partea unor autorităţi produce schimbări asupra cererii, asupra vânzărilor. Unii consumatori, nestăpânind anumite lucruri legate de procesul de producţie, nu mai cumpără anumite produse o perioadă de timp, cum a fost cazul lactatelor, până când se uită scandalul, după care se revine la obiceiurile de consum. Mulţi au intrat în panică, considerând că peste tot, indiferent de la cine venea produsul lactat, este vorba de ameninţarea bacteriei E. coli, şi s-au temut că vor avea probleme. Aşa se explică scăderea vânzărilor”, a declarat, pentru „Adevărul“, Costel Stanciu Preşedinte Asociaţia Pro Consumatori APC – România.

„Cireaşa de pe tort“

„Orice asemenea eveniment cum ar fi scandalul Brădet duce la un singur lucru: reducerea consumului şi scăderea cererii. În contextul în care şi aşa sunt probleme, în contextul în care mulţi procesatori nu mai achiziţionează lapte din ţară, ci de afară, orice scandal e un bobârnac în plus pentru fermierul român. Acest scandal a fost cireaşa de pe tort“, a declarat Claudiu Frânc, preşedintele Federaţiei Crescătorilor de Bovine din România. Frânc a mai spus că trendul este oricum de a merge în jos: „Într-un an am lichidat 40% din efectivele de vaci. Ni se spune clar să scădem preţul laptelui, vă reamintesc cazul fermierilor din Bihor, de săptămâna trecută, care nu au mai avut la cine să vândă“.

Dorin Cojocaru, preşedintele Asociaţiei Procesatorilor Români din Industria Laptelui, a spus că sunt probleme, dar nu au legătură neapărat cu scandalul Brădet: „Scandalul Brădet a afectat atunci, în Postul Paştelui, deci nimeni nu a putut face o comparaţie. Dar piaţa merge foarte prost, vorbesc de capitalul românesc, fabrici mici şi mijlocii. Oferta de produs finit la preţ de dumping din Europa sufocă fabricile medii şi mici. Aici e marea problemă: cum reuşim noi să concurăm cu marii producători din Europa“.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite