Locul unde sătenii îşi ridică pensiile şi corespondenţa de la crâşmă. „Dacă te-a anunţat cineva, bine. Dacă nu, mai aştepţi o săptămână să iei banii“

Locul unde sătenii îşi ridică pensiile şi corespondenţa de la crâşmă. „Dacă te-a anunţat cineva, bine. Dacă nu, mai aştepţi o săptămână să iei banii“

FOTO: Facebook

Locuitorii din satul bihorean Borumlaca, situat la capătul judeţului, la graniţa cu Sălaj, îşi ridică de aproape un an corespondenţa de la o cârciumă din localitate după ce poştăriţa şi-a dat demisia din cauza salariului prea mic, iar conducerea Poştei Române nu a reuşit să-i găsească înlocuitor.


Maşina Poştei vine de 3-4 ori pe lună în sat să aducă pensiile şi corespondenţa. Nimeni nu ştie când, motiv pentru care oamenii se interesează din când în când la magazinul sătesc, care ţine loc şi de cârciumă. “Corespondenţa ajunge aici cu întârziere şi doar dacă destinatarii se interesează de ea!”, spune Iaroslav Feric, unul dintre săteni. 


Pensia la crâşmă

În cazul pensiilor, angajaţii Poştei intră în magazinul sătesc şi împart la o masă banii celor care au aflat că le vin bănuţii la “bolt” (n. re magazin, în ungureşte). Şi, cum se lasă cu îmbulzeală de multe ori, oamenii sunt nemulţumiţi. „Dacă te-a anunţat cineva şi apuci să-ţi iei pensia, bine, dacă nu, mai aştepţi o săptămână sau baţi 80 de kilometri până la Oradea”, explică bărbatul.
 
 În rest, toată corespondenţa, de la facturi, scrisori, citaţii, somaţii, amenzi, e lăsată într-o cutie mare în magazin de unde, apoi, fiecare se autoserveşte. Această modalitate de distribuire a corespondenţei, sporadice şi voluntare, aduce prejudicii localnicilor. „Să te ferească Dumnezeu să ai o amendă, că nici vorbă să apuci s-o plăteşti la jumătate. Sau să ai proces, că te trezeşti ieşit din termene”, spune Feric.
 
Nicolae Tivadar(foto), primarul comunei Suplacu de Barcău, de care aparţine satul, e la curent cu situaţia şi spune că satul a rămas fără factorul poştal deoarece omul şi-a dat demisia, pentru că îl plăteau doar pentru 6 ore lucrate, deşi presta mult mai mult. 
 
Edilul a confirmat şi faptul că, pentru a-i ajuta pe oamenii din sat, patroana unui magazin care are şi un bar, a acceptat să preia corespondenţa şi să o predea destinatarilor. „Într-un fel, pentru doamna e profitabil, că oamenii care vin mai cumpără una alta de la ea, mai beau o bere. În sat sunt mai multe ABC-uri, aşa că şi-a făcut clientelă”, zice edilul.
 

Reclamaţii, dar degeaba

Localnicii din Borumlaca au trimis conducerii Poştei o petiţie cu peste 250 semnături, dar degeaba. Într-un răspuns expediat Primăriei comunale, transmis în luna martie, reprezentanţii instituţiei pretindeau, în ciuda evidenţei, că până la angajarea unui alt poştaş serviciile sunt asigurate de salariaţi desemnaţi care distribuie corespondenţa sătenilor, la domiciliu, şi se opresc la local doar pentru… a întreba de adresele localnicilor care nu au număr de casă afişat la porţi. Iar dacă acolo îi aşteaptă toţi bătrânii satului aliniaţi la coadă să îşi primească pensiile şi scrisorile, doar n-o să îi trimită acasă.
 
 Sătenii au reclamat Poşta şi la Protecţia Consumatorilor, însă răspunsul a fost tot cel comunicat de Poşta Română. “Colegii mei au solicitat Poştei Române un punct de vedere. Ni s-a spus că au un post vacant şi, până când se va ocupa, de corespondenţa de acolo se ocupă un poştaş delegat de un oficiu poştal din Oradea”, a explicat şeful Comisariatului pentru protecţia Consumatorilor Bihor, Giani Bura (foto). 
 
Potrivit lui Bura, oamenii nu au sesizat, explicit, faptul că nu le ajunge corespondenţa acasă, ci că “se adună lumea într-un loc să o ridice”. “Ca să pot trage la răspundere Poşta Română pentru faptul că nu livrează corespondenţa la timp, cineva trebuia să vină să spună că în data x trebuia să primească ceva şi n-a primit nici atunci şi nici în termenul legal”, spune Bura. 
 
Cert e că răspunsul transmis sătenilor, care conţine exclusiv explicaţiile conducerii Poştei Române, nu i-a mulţumit pe aceştia mai ales că situaţia a rămas neschimbată aşa că, săptămâna trecută, oamenii au revenit cu o nouă reclamaţie. “Nu e normal ce se întâmplă, vom face tot ce ţine de noi să rezolvăm această situaţie”, a mai declarat şeful Comisariatului pentru protecţia Consumatorilor Bihor. 

„Nu vine nimeni!”

Situaţia nu se va lămuri prea curând în condiţiile în care pe portalul oficial al Poştei Române sunt scoase la concurs, de mai bine de 6 luni, 21 posturi de agent postal şi factor postal pentru judeţul Bihor, în Borumlaca, Oşorhei, Cheriu, Margine, Ştei, Paleu şi Oradea. Compania a dat anunţuri inclusiv pe OLX, pe site-urile de joburi şi pe reţelele de socializare, dar tot fără folos. Motivul? Salariul este cel minim pe economie, iar posturile pentru zona rurală sunt pentru 6 respectiv 4 ore.  
 
Criza de personal e confirmată şi de liderul sindical al poştaşilor bihoreni, Angela Fejer, care spune că, în Bihor, Poşta abia dacă mai are 650 de angajaţi. „Numărul este în scădere. Unii colegi s-au pensionat anticipat, alţii au plecat în străinătate, alţii s-au mutat pe salarii mai atractive şi în locul lor nu vine nimeni”, spune Fejer, care recunoaşte că nici munca nu e foarte atractivă. „Majoritatea celor care sună cred că este vorba de un post la birou. Când aud de munca de teren, nici nu vor să audă”, a declarat sindicalista.
 
Pentru a face faţă situaţiei, unde a fost posibil, conducerea Poştei a împărţit celor rămaşi sarcinile demisionarilor şi a condiţionat plecările în concediile de odihnă de preluarea lor de către colegi. Cât despre schimbarea politicii de salarizare, pentru a putea atrage personal, reprezentanţii instituţiei din Bihor refuză să facă declaraţii. “Vă rog să vă adresaţi conducerii din Bucureşti”, se scuză Liliana Mureşan, directorul coordonator al Oficiului Judeţean de Poştă.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: