FOTO Trotineta propulsată cu hidrogen, creată la Facultatea de Mecanică din Iaşi. Cum funcţionează vehiculul revoluţionar

FOTO Trotineta propulsată cu hidrogen, creată la Facultatea de Mecanică din Iaşi. Cum funcţionează vehiculul revoluţionar

Bicicleta şi trotineta create la Facultatea de Mecanică din Iaşi FOTO tuiasi.ro

Un grup de cercetători de la Facultatea de Mecanică din Iaşi au creat prototipurile unor vehicule propulsate cu hidrogen. Este vorba despre o trotinetă şi o bicicletă.

Ştiri pe aceeaşi temă

 
Coordonatorii proiectului de la Iaşi spun că sunt în discuţii avansate cu oficialii companiilor Volkswagen, Toyota şi Daewoo pentru construirea la Iaşi a unui centru numit „Hidrogen Storage“, unde să fie dezvoltată tehnologia pentru echiparea autovehiculelor.
 
Potrivit unui comunicat remis de Universitatea Tehnică din Iaşi, o echipă de la compania Volkswagen, condusă de un responsabil cu cercetarea şi dezvoltarea pe noile tehnologii, Arne-Christian Voigt, a vizitat Universitatea Tehnică din Iaşi şi Facul­tatea de Mecanică în cursul săptămânii trecute pentru a vedea progresele făcute de cercetătorii ieşeni în domeniu.
 

Trotineta şi bicicleta cu hidrogen
 

Acestora le-au fost prezentate două prototipuri de vehicule propulsate cu hidrogen stocat într-o serie de tuburi capilare, o bicicletă şi o trotinetă. Potrivit reprezentanţilor Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi, tehnologia de stocare este brevetată de compania Clean Energy Systems, o companie multinaţională, pe baza unei cercetări desfăşurate de profesorul Dan Eliezer, de la Ben-Gurion University of Negev, Israel, care este şi Doctor Honoris Causa al Politehnicii ieşene şi un vechi partener al universităţii.
 

Oficialii de la Volkswagen studiază vehiculele create la Iaşi FOTO tuiasi.ro
 
„Cei de la Volkswagen au aflat ce facem, ne-au contactat prin profesorul din Israel şi au cerut să vină să vadă, iar reacţia din urma filmuleţelor făcute cu trotineta şi bicicleta propulsată cu hidrogen şi a ideilor noastre de cercetare şi dezvoltare a fost «De ce nu ne-am cunoscut mai de demult?». Urmează o discuţie cu conducerea companiei Volkswagen pentru a veni să finanţeze acest program de cercetare la Iaşi. Vrem să amenajăm o hală specială în spatele Facultăţii de Mecanică, toată cercetarea va fi concretizată la noi, unde va fi un centru de Hidrogen Storage, care va fi finanţat atât de universitate, cât şi de compania Clean Energy Systems, în principal, şi apoi individual de la diversele concernuri auto din lume. Până acum şi-au arătat interesul, pe lângă Volkswagen, şi Toyota şi Daewoo”, a declarat prof. univ. dr. ing. Corneliu Munteanu, de la Facultatea de Mecanică, coordonatorul proiectului.
 
Trotineta şi bicicleta cu propulsie pe bază de hidrogen realizate la Iaşi FOTO tuiasi.ro
 

Viitorul în materie de combustibil auto va fi hidrogenul

 

Raţiunile care au stat în spatele începerii acestor cercetări la Iaşi, explică profesorul Corneliu Munteanu, sunt cele legate de faptul că, aşa cum arată în momentul de faţă, industria auto concentrată pe maşini electrice nu este una sustenabilă, iar viitorul în materie de combustibil auto, susţine acesta, va fi hidrogenul.

„Soluţia electrică nu este fezabilă pentru o producţie generală. Dacă Volkswagen ar vrea mâine să îşi treacă toată producţia pe maşini electrice nu ar exista suficient cadmiu în lume ca să fie produse bateriile de care au nevoie. Iar atunci când aceste baterii vor expira, s-ar putea ca poluarea din urma depozitării să fie mai mare decât cea de astăzi, cu hidrocarburile, fiindcă nu pot fi reciclate. De aceea există un mare interes astăzi pentru hidrogen din partea tuturor concernelor auto din lume”, a adăugat prof. dr. ing. Corneliu Munteanu. 

Riscuri: Hidrogenul este foarte volatil şi poate exploda

 
Specialiştii vorbesc şi despre riscurile acestui mare proiect. Potrivit acestora, problema cea mai mare a hidrogenului, explică profesorul, este aceea că este foarte volatil şi poate exploda, provocând daune totale. De aceea este folosită tehnologia brevetată de compania Clean Energy Systems, în care hidrogenul este înmagazinat într-o serie de tuburi capilare de sticlă, de puritate mare, care are proprietăţi de rezistenţă mai mare şi decât a multor oţeluri, putând suporta şi o presiune de 800 de bari. 

Tuburile capilare sunt foarte mici, de dimensiunea unor fire de păr, care arată ca nişte ţevi, iar într-un tub care are dimensiunile unui creion sunt 30.000 de fire pline cu hidrogen ce este introdus astfel la o presiune foarte mare, într-un spaţiu mic.


Oficialii de la Volkswagen studiază vehiculele create la Iaşi FOTO tuiasi.ro

„Nu va exploda la impact pentru că materialul nu se distruge. Eventual vor fi distruse câteva capilare şi va fi eliberată o cantitate infimă de hidrogen, care nu poate produce o explozie. Astfel, stocându-l într-un volum mare cu astfel de sisteme evităm explozia şi îl concentrăm într-un spaţiu suficient de mic ca să poată fi deplasat. Sistemul de stocare care alimentează bicicleta şi trotineta dezvoltate la Iaşi se numeşte «fuel cell», în care alimentăm hidrogenul la 0.4-0.6 atmosfere. Acest «fuel cell» reacţionează cu aerul tras din atmosferă prin ventilatoare şi dă curent şi alimentează astfel motorul electric”, a conchis prof. dr. ing. Corneliu Munteanu. 

Spre exemplu, bicicleta cu motorul alimentat cu hidrogen pe care au dezvoltat-o cei de la TUIASI are o autonomie la un plin de până la 80 de kilometri.

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările