Cât de degradat este podul peste Strei. Specialiştii au cerut intervenţii urgente, dar autorităţile nu i-au luat în seamă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Podul peste Strei a fost construit în anii '60. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.
Podul peste Strei a fost construit în anii '60. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

O expertiză tehnică realizată în 2017 asupra podului rutier peste Strei, de la intrarea în Călan, arăta situaţia dramatică în care se afla acesta. Expertiza a folosit proiectului de reparaţii capitale, însă impunea şi câteva măsuri de urgenţă de care autorităţile nu au ţinut seama.

În februarie 2014, podul peste râul Strei, din Bretea Română, s-a prăbuşit, iar pentru refacerea lui Consiliul Judeţean Hunedoara a cheltuit şase milioane de lei. Aflat la 10 kilometri în aval, podul rutier din Călan este, de asemenea, degradat şi necesită reparaţii capitale.

O expertiză tehnică realizată în 2017 asupra situaţiei podului peste Strei, de la intrarea în Călan, arăta că acesta se află într-o stare nesatisfăcătoare, iar până când reparaţiile capitale vor începe trebuiau luate măsuri urgente. Podul a fost construit la începutul anilor ’60, din beton armat, iar de-a lungul existenţei sale au fost efectuate doar lucrări de întreţinere a suprastructurii sale.

„Podul expertizat se încadrează în clasa stării tehnice IV, Stare nesatisfăcătoare, caracterizată prin elemente constructive într-o stare avansată de degradare, podul necesitând lucări de reabilitare şi înlocuirea unor elemente. Ţinând cont de existenţa unor defecte sau degradări importante la elementele principale de rezistenţă (depunctări mai mari decât 7), care periclitează siguranţa circulaţiei, se vor lua măsuri imediate de remediere a acestor defecte/degradări. Ca urmare, până la realizarea unor lucrări de intervenţie se impune introducerea de urgenţă a unor restricţii de circulaţie: limitarea vitezei de circulaţie la maxim 30 km/h, până la remedierea suprafeţei de rulare a carosabilului: limitarea distanţei de circulaţie dintre vehicule la minim 50 de metri, până la remedierea problemelor structurale la reazeme, suprastructură şi pile”, se arată în expertiza tehnică realizată de inginerul Mihai Iliescu.

calan

Proiect finanţat de PNDL

Viteza de circulaţie pe pod a rămas de maximum 70 de kilometri pe oră, iar alte restricţii speciale, cum sunt cele de tonaj, nu au fost impuse. Recent, Primăria Călan a scos la licitaţie lucrările de reabilitare a podului rutier în lungime de 115 metri şi cu o lăţime de 13,50 metri. Proiectul este estimat la 4,6 milioane de lei, iar fondurile vor fi alocate prin Programul Naţional de Devoltare Locală.

Lucrările la infrastructură propuse sunt de extinderea  fundaţiilor şi elevaţiilor existente spre aval, cu circa 2,8 m, cămăşuirea elevaţiilor existente concomitent cu realizarea extinderii, realizarea unei banchete din beton armat pe care să se amenajeze cuzineţii şi opritorii seismici. Lucrări la suprastructură vizează demolarea integrală a vechii suprastructuri, construirea părţii amonte a suprastructurii, realizarea monolitizării între tablierele executate în cele două etape. „Calea pe pod se va realiza astfel:  peste dala de beton armat se va realiza hidroizolaţia şi calea din îmbrăcăminte asfaltică pe carosabil şi umplutura din beton la trotuare peste care se va aşterne un strat asfaltic. Pentru evacuarea apelor pluviale s-au prevăzut guri de scurgere cu evacuare verticală. La limita carosabilului s-au prevăzut parapete de siguranţă , rigide, tip bordură înaltă. Parapetele pietonale metalice de pe podul existent se vor recupera, reapara, vopsi şi completa pentru a fi reutilizate pentru noua suprastructură”, se arată în proiect.

Imagine indisponibilă

Vă recomandăm să citiţi şi:

Cele mai spectaculoase poduri construite în ultimii ani în România: unde se află cel mai înalt viaduct din ţară

Castelul Corvinilor scapă de cozile făcute de turişti la intrare. Au fost luate măsuri după mai mulţi ani de aşteptare

De ce s-a prăbuşit podul peste Strei.  Curtea de Conturi acuză autorităţile că au plătit o sumă uriaşă pentru refacerea lui, dar nu au mai recuperat paguba

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite