Problemele cu care ne confruntăm la sistemul de frânare al maşinii. De ce tremură volanul sau avem frâna moale

Problemele cu care ne
confruntăm la sistemul de frânare al maşinii. De ce tremură volanul sau avem
frâna moale

Foto: arhivă Adevărul

Sistemul de frânare al maşinii este una dintre componentele vitale ale maşinii, de acesta depinzând siguranţa şoferilor, dar şi a celorlalţi participanţi la trafic. Pentru că este şi cel mai vulnerabil la defecţiuni, conducătorii auto trebuie să fie atenţi la semnele pe care acesta le transmite pentru a putea lua din timp măsuri.

Este esenţial ca sistemul de frânare al autovehiculului să funcţioneze mereu la parametrii optimi, astfel încât frânarea maşinii să se realizeze în condiţii de siguranţă. Există câteva componente ale sistemului de frânare care se defectează destul de repede, mai ales dacă şoferii aleg să cumpere piesele la mâna a doua sau aftermarket. Vă prezentăm mai jos care sunt cele mai importante dintre acestea.

Atenţie la discurile de frână

Mulţi şoferi au constatat un lucru care nu ar trebui în mod normal să se întâmple. Au pus noi discuri de frână, iar după câteva mii de kilometri parcurşi au descoperit că volanul tremură serios în momentul în care frânează.

”Astfel de lucruri se întâmplă cu discuri de frână cumpărate aftermarket. Materialele din care sunt realizate acestea nu sunt nici pe departe la fel de bune ca cele originale, de fabrică, iar asta face ca după un anumit număr de kilometri, de regulă până în 15.000 de kilometri, discurile să se ovalizeze, iar la cea mai mică frână volanul începe începe să tremure”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Discurile de frână se ovalizează, de regulă, la schimbările bruşte de temperatură. De pildă, după ce am fost forţaţi să frânăm brusc, moment în care discurile se încing, nimerim într-o baltă, iar acestea se răcesc. Dacă scenariul amintit se repetă de câteva ori, discurile de frână vor începe să se ovalizeze.

Acest lucru nu este normal să se întâmple la autovehiculele mici, care nu transportă, de regulă, greutăţi prea mari, însă dacă cumpărăm discuri aftermarket, să nu ne mire dacă acest lucru se întâmplă. Singura cale de a evita astfel de probleme este să achiziţionăm discuri de frână originale. Ne vor costa puţin mai mult, dar pe termen lung nu vom regreta că le-am cumpărat.

De ce tremură volanul autovehiculului

Una dintre cauzele pentru care şoferii se trezesc că volanul maşinii tremură la o frână mai puternică sunt discurile ovalizate, aşa cum aminteam anterior. Există însă şi alte motive care conduc la situaţia amintită, iar pentru a evita o problemă mai gravă, este bine să vă adresaţi unui service autorizat pentru o verificare amănunţită.

”Există cazuri, destul de puţine, dar există, când s-au înlocuit plăcuţele de frână, dar mecanicul a uitat să strângă bine suportul de etrier pe fuzetă, iar asta conduce la o vibraţie destul de puternică în momentul frânării. Volanul poate tremura şi dacă roţile nu sunt bine echilibrate sau când prezoanele nu au fost strânse bine la o roată, cu menţiunea că în acest ultim caz se aude şi un zgomot, ca o bătaie”, precizează Florin Marin Bogdan.

Volanul poate vibra şi dacă o roată este mai desumflată sau are o gâlmă în peretele lateral. Şi un pivot sau un cap de bară uzat ne pot da bătăi de cap. Când frânăm, se schimbă geometria roţilor, iar asta face ca volanul să vibreze.

Cum rămânem fără frână

O maşină poate rămâne fără frână în două situaţii: fie nu mai este lichid de frână în sistem, fie acesta a fiert pur şi simplu. Pierderea lichidului de frână are loc când avem o conductă ruginită sau un furtun uzat şi crăpat. Pe fondul presiunii din sistemul de frânare, lichidul fisurează conducta sau furtunul de care aminteam şi se scurge.

”Cum tot sistemul de frânare are aceeaşi presiune, dacă se fisurează sau pocneşte o conductă de la o roată, toate cele patru roţi rămân fără presiune. Tocmai de aceea este extrem de important să verificăm periodic, de regulă o dată pe lună, starea conductelor şi a furtunelor de frână pentru a sesiza din timp o problemă şi a o remedia”, susţine Florin Marin Bogdan.

Mulţi şoferi consideră că dacă au maşină nouă, nu trebuie să verifice cu anii starea componentelor sistemului de frânare, însă nu iau în calcul faptul că schimbările de vreme, sarea şi nisipul împrăştiate pe carosabil în sezonul rece conduc la uzarea prematură a acestora, iar la un moment dat vor ceda.

Pedala de frână moale

Şoferii se confruntă în trafic şi cu  ceea ce se numeşte pedala de frână moale. Sistemul de frânare acţionează, însă foarte puţin, ceea ce înseamnă că mai există presiune pe conducte, însă aceasta este foarte scăzută.

”Acest lucru se întâmplă când abuzăm de frână. De pildă, pe un drum de munte, în loc să folosim cu preponderenţă frâna de motor, frânăm la fiecare curbă, ceea ce face ca discurile de frână să se încingă extrem de puternic. Asta face ca şi etrierul să se încălzească peste măsură, iar lichidul de frână va începe să fiarbă în furtunele de frână. Din cauza fierberii, vor apărea bule de aer în sistemul de frânare, iar când frânăm, se comprimă aerul, fără să fie pusă presiune pe plăcuţele de frânare. Aşa apare pedala moale de frână”, explică fenomenul Florin Marin Bogdan.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: