Când ştim că filtrul de polen a devenit un focar de infecţie şi trebuie înlocuit. Indiciul banal care ne salvează de boli şi afecţiuni grave

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Majoritatea autovehiculelor sunt echipate în momentul de faţă cu un filtru de polen. Acesta se mai numeşte şi filtru de habitaclu sau filtru de cabină. Puţini şoferi ştiu că filtrul de polen reprezintă un pericol uriaş pentru sănătatea lor şi a pasagerilor din maşină dacă nu avem grijă să îl schimbăm la timp.

Acest filtru este numit de polen fără un motiv concret, deoarece nu filtrează doar polenul, ci mai ales praful, scamele, plantele, frunzele uscate şi insectele, împiedicându-le să intre în habitaclu. La primele generaţii de maşini, aerul intra în habitaclu prin intermediul unei aeroterme, dar nu era filtrat.

”Mai multe studii ştiinţifice au demonstrat ulterior că există o legătură directă între bolile de plămâni ale şoferilor şi aerul poluat şi praful care intra în maşini. Aşa s-a născut necesitatea creării filtrului de polen, cum este acesta cunoscut de majoritatea dintre noi, iar el a devenit responsabil de filtrarea efectivă a aerului care intră în habitaclul maşinii”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi. 

Filtrele de polen sunt extrem de diverse, variind în funcţie de locul din maşină unde sunt instalate şi materialul din care sunt compuse. Filtrele interne se înlocuiesc de obicei pe sub torpedou sau prin spatele consolei centrale, în timp ce filtrele externe sunt montate sub capota motorului. Filtrele pot fi simple, fiind realizate, de regulă, dintre material textul şi hârtie, dar sunt şi filtre cu inserţii de carbon, fiind vorba, de fapt, de cărbune, care facilitează eliminarea mirosurilor neplăcute din habitaclu.

Ce se poate întâmpla

Aşa cum aminteam anterior, filtrul de polen reţine tot ce intră prin gurile de admisie ale aerotermei, localizată în faţa parbrizului, lângă ştergătoare. Vorbim de scrum, praf, polen, scame, plante, frunze uscate, insecte, dar şi multe alte lucruri, cum ar fi fructe, bucăţi de oase, resturi de mâncare şi chiar mici rozătoare.

”Lucrurile devin periculoase la propriu pentru şoferi şi pasagerii din maşină când se circulă foarte mult prin oraşe sau zone poluate, iar autovehiculul nu este spălat foarte des. Praful care se depune pe suprafaţa filtrului îl împiedică la un moment dat să îşi mai facă treaba, adică să filtreze aerul. Frunzele care cad prin grilajul aerotermei şi alte gunoaie, dar şi funinginea provenită de la alte maşini vor forma împreună cu praful un soi de mâzgă pe suprafaţa filtrului, care va începe relativ repede să miroasă extrem de urât, iar pe acest fond se va forma mucegaiul. Cred că este inutil să mai spun ce efecte are mucegaiul asupra plămânilor”, susţine Florin Marin Bogdan.

Cum acţionăm

Sporii de mucegai inhalaţi din filtrul de polen produc numeroase afecţiuni ale căilor respiratorii, iar bacteriile conduc în timp la dezvoltarea unor alergii la fel de periculoase. Cei mai vulnerabili sunt copiii şi persoanele vârstnice, care riscă să se îmbolnăvească de astm şi alte boli respiratorii grave.Ca să evităm astfel de situaţii, nu trebuie să aşteptăm revizia pentru a verifica filtrul de polen sau să ne programăm mental că acesta trebuie schimbat odată cu filtrul de ulei.

”Primul indiciu că filtrul de polen trebuie schimbat este mirosul neplăcut care se simte în maşină, acesta fiind un semn că s-a acumulat deja suficient de multă mizerie pentru a se forma mucegai. Nu ezitaţi în a schimba filtrul. Nu vă gândiţi să îl curăţaţi şi apoi să îl montaţi înapoi. Mucegaiul şi bacteriile nu se vor elimina, iar pentru o sumă modică, cât vă costă să-l înlocuiţi, vă riscaţi sănătatea şi chiar viaţa”, punctează Florin Marin Bogdan.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite