Nu aş zice că doar alături de Religie, Logică, Filosofie sau alte discipline sociale, toate sunt importante, însă nu acesta ar fi contextul de bază. Geografia reprezintă mai mult de atât. E ceva prea complex. E prea greu de înţeles acest "complex" pentru cei care decid soarta geografiei să înţeleagă şi, în plus, să mai priceapă de ce suntem noi, geografii, aşa de supăraţi pe deciziile lor.

Este firesc să impui oricărui cetăţean să cunoască limba maternă sau unui tânăr să-şi dezvolte mintea cu ajutorul matematicii.  Avem nevoie de aportul noii generaţii pentru construcţia unei viitoare societăţi moderne. Dar de ce nu le redăm acestor tineri posibilitatea să aleagă şi să pună punctul pe "i"-ul lor preferat? Acesta ar putea înseamna "Pământ", "Societate", "mediu" etc, adică Geografie.

Punctul pe "i" poate fi pus de generaţia actuală de tineri. Indiferent de domeniul sau profilul la care au fost "prinşi" în sistem.  Necunoaşterea geografiei se va reflecta nu doar în viaţa lor de zi cu zi, ci chiar în viaţa semenilor.

Reformele după reforme, produse în domeniul Educaţiei, i-au bulversat total pe elevi. Să nu ne mirăm unde au dus aceste reforme. La rezultate dezastruoase în urma unor teste PISA şi nu numai.  Aceşti tineri au dreptul, însă, la modul cel mai obiectiv, de a alege, indiferent de profilul la care au fost prinşi  în sistem, cu voia sau fără voia lor, să-şi aleagă proba opţională (E) la Bac', dintre toate disciplinele preferate. Aşa ar fi echitabil.

Dar, acum, nu au dreptul la aceste opţiuni. La profilul tehnologic, spre exemplu, nu mai au dreptul să aleagă Geografia. Doar Biologia, Fizica sau Chimia. Nedrept, aş zice! Nu spun că ar fi Geografia sau orice altă disciplină preferabilă, dar lista trebuie sa rămână deschisă, nu doar selectivă pentru un obiect anume, ci pentru absolut toate.TOCMAI pentru a da şansa fiecăruia de a demonstra ceva, chiar şi la o ultimă probă de evaluare generală. Se poate?

Maturitatea unui tânăr depăşeşte graniţa unor limite impuse, dar, deseori, "graniţele" se pot schimba cu opţiuni inteligente şi alternative. Vreau şi vrem (noi cei implicaţi profund) locul meritat al Geografiei în lista de opţiuni alternative fără limite. Rezultatele la viitoarele teste PISA s-ar îmbunătăţi considerabil. Ştiu sigur. Pentru că este vorba despre înţelegerea unor fenomene şi conştientizarea unor conexiuni realiste. Geografia poate realiza asta.

Geografia nu are frontiere, Geografia este Ştiinţa Pământului şi este cea care face cetaţeanul mândru de a exista pe planetă, asta dacă se va adăuga şi rolul sinelui pe aceste meleaguri. Bacalaureatul, spre exemplu, este un examen al maturităţii, constituit din #media tuturor examenelor #MaturitaţiiEchitabile, care este mai mare cu mult de nota 6!

"Geografia este Ştiinţa Lumii, iar lumea toată eşti TU!" Acesta este mesajul meu către voi, către tineri, către decidenţi! Se poate schimba ceva? Întreb şi eu. Când?