A murit inginerul Chiriac Avădanei, specialistul care a proiectat Canalul Dunăre-Marea Neagră

A murit inginerul Chiriac Avădanei, specialistul care a proiectat Canalul
Dunăre-Marea Neagră

Chiriac Avădanei a trecut în nefiinţă. FOTO Arhiva Adevărul

Inginerul care a proiectat Canalul Dunăre – Marea Neagră, Chiriac Avădanei, a murit la vârsta de 87 de ani. El a participat în acest an la evenimentul prilejuit de aniversarea a treizeci de ani de la inaugurarea canalului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile SA, anunţă trecerea în nefiinţă, la 87 de ani,  a şefului echipei de proiectare a Canalului Dunăre-Marea Neagră, inginer Chiriac Avădanei.

La evenimentul companiei din acest an, prilejuit de cele trei decenii de la inaugurarea canalului, inginerul Chiriac Avădanei îşi amintea: ”Am început proiectarea Canalului în 1973, pe 9 iulie, când mi s-a încredinţat sarcina să mă ocup de această proiectare. Am făcut-o împreună întâi cu 182 de ingineri şi tehnicieni ai Institutului de Proiectări Transporturi Auto, Navale şi Aeriene, iar în final, după doi ani, am ajuns la 215 ingineri şi tehnicieni şi am elaborat până la final 33.000 de proiecte pentru realizarea lucrărilor”.

Când a fost desemnat şeful echipei de proiectare a Canalului Dunăre-Marea Neagră, Chiriac Avădanei avea 46 de ani şi era inginer la Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale şi Aeriene din Capitală, iar până să înceapă lucrările propriu-zise a făcut sute de studii şi a desenat mii de planşe.

Povestea Magistralei Albastre, aşa cum este supranumit Canalul Dunăre-Marea Neagră, a început în iulie 1973, când inginerul Chiriac Avădanei, de la Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA) din Bucureşti, a primit ordin să meargă la Neptun, unde avea să participe la o întâlnire cu însuşi tovarăşul Nicolae Ceauşescu. La această reuniune unde au fost prezenţi reprezentanţi din conducerea Partidului Comunist Român, Avădanei a primit sarcina să se ocupe de proiectarea Canalului Dunăre – Marea Neagră. Lucrurile nu au fost uşoare, dar în cele din urmă proiectul a fost finalizat, inaugurarea oficială având loc în 1984.

În ultimii ani Chiriac Avădanei lucra la un nou proiect de amploare, este vorba de Canalul Dunăre – Bucureşti. Acesta a fost început în perioada comunistă, dar abandonat după Revoluţia din 1989. În ultimii ani diverşi oficiali au anunţat că intenţionează să-l ducă la bun sfârşit. Chiriac Avădanei fusese de acord că colaboreze la acest proiect, având în vedere vasta sa experienţă în acest domeniu. 

Chiriac Avădanei s-a născut în anul 1927 la Târgu Trotuş, lângă Oneşti, în judeţul Bacău. În perioada 1938-1946 a fost elev la Liceul Internat „Costache Negruzzi“ din Iaşi, după care a urmat cursurile Politehnicii din Timişoara. După absolvire a lucrat la Şantierul Bucureşti al Direcţiei Generale de Construcţii din Ministerul Căilor Ferate. După doi ani el a trecut la Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale şi Aeriene.

Construcţia Canalului Dunăre-Marea Neagră a costat 24 de miliarde de lei, iar la realizarea lui au lucrat, în prima etapă, de trei ani, 22.000 de oameni, iar în ultimii ani, efectivul de personal a ajuns la 32.000 de oameni. Cei mai mulţi dintre aceştia erau conducători de utilaje şi şoferi – peste 23.000. Personalul tehnic, de execuţie, a fost format din 470 de ingineri, 240 de subingineri şi 700 de tehnicieni constructori.

Vă mai recomandăm:

Inginerul care a proiectat Magistrala Albastră şi caznele construirii Canalului Dunăre-Marea Neagră

30 de ani de la inaugurarea Magistralei Albastre. Proiectantul Canalului Dunăre - Marea Neagră a fost premiat

FOTO VIDEO Trei decenii de la inaugurarea Canalului Dunăre - Marea Neagră. Femei şi bărbaţi au muncit la măreaţa realizare

 

 

citeste totul despre: