Emil Boc, prins cu minciuna. Ce s-a întâmplat după ce a spus că va cumpăra la Cluj doar autobuze nepoluante

Emil Boc, prins cu minciuna. Ce s-a întâmplat după ce a spus că va cumpăra la Cluj doar autobuze nepoluante

Vechile autobuze luate la mâna a doua din Franţa au fost revopsite şi introduse în circulaţie. FOTO: Tram Cluj / Darius Moldovan

Primarul Emil Boc s-a lăudat că jumătate din flota de transport public a Clujului este electrică, prietenoasă cu mediul, iar de acum municipalitatea va achiziţiona doar astfel de mijloace de transport public. Doar că realitatea îl contrazice.

Ştiri pe aceeaşi temă

Prezent în luna februarie a acestui an la un moment festiv dat de inaugurarea a 25 din cele 50 de troleibuze Solaris cumpărate din fonduri europene, fostul premier şi-a reînnoit angajamentul făcut încă de anul trecut în faţa clujenilor. Emil Boc a anunţat că primăria pe care o conduce va investi exclusiv în mijloace de transport public noi, prietenoase cu mediul, adică troleibuze, tramvaie şi autobuze electrice. 

„Astăzi, 50% din flota de transport public a oraşului este nepoluantă, electrică. De departe suntem administraţia locală cu cea mai nepoluantă flotă de transport public din România. Acest lucru va continua şi în anii următori, obiectivul nostru fiind ca în anul 2026 întreaga flotă de transport public din oraş să fie nepoluantă. Practic, ne dorim să le asigurăm clujenilor două lucruri: sănătate şi confort. Dintre cele 370 de mijloace de transport care compun flota de transport public a oraşului, 66% sunt noi, ceea ce arată preocuparea şi respectul faţă de clujeni şi preocuparea noastră de a asigura un mediu nepoluant în Cluj-Napoca”, se lăuda Boc. 

Autobuze second hand pe străzile Clujului

Doar că, la câteva săptămâni, Clujul a cumpărat autobuze articulate diesel poluante, la mâna a doua. Este vorba despre 10 autobuze Irisbus Agora, vechi de aproximativ 15 ani, cu normă de poluare Euro 3. Autobuzele au fost cumpărate după o licitaţie adjudecată de compania Infitrade, cea care, între anii 90 şi 2010, a umplut Clujul de autobuze la mâna a doua aduse din Paris. 

Este vorba despre autobuze vechi, la care compania de transport din capitala Franţei renunţase de ani buni din cauza vechimii şi a uzurii lor, având doar perspectiva casării vehiculelor. De altfel, astfel de autobuze, marca Renault, mai circulă şi azi pe străzile Clujului, chiar dacă unele au o vechime de circa 20 de ani.

Revenind la ultima achiziţie, cele 10 autobuze rulate au fost aduse tot din Franţa, dar din Rouen. Pentru fiecare dintre ele, Clujul a plătit circa 100.000 de lei, echivalentul a ceva mai mult de 20.000 de euro. În realitate, un autobuz articulat de calitate, nou, ajunge la 400.000 de euro, iar cele electrice trec de 700.000 de euro.

Două dintre vechile autobuze ale Clujului care circulă pe străzile oraşului. FOTO: Tram Club / Darius Moldovan

Dacă de fiecare dată atunci când Clujul a achiziţionat autobuze, troleibuze şi tramvaie noi, Boc a ieşit la rampă, aflându-se în prim plan cu declaraţii pompoase, de această dată „noile” autobuze, vechi în realitate, au fost puse în circulaţie fără niciun anunţ prealabil din partea autorităţilor locale din Cluj. 

Autobuzele au fost revopsite în culorile flotei Companiei de Transport Public Cluj, mov şi gri, şi au fost  introduse în trafic din această vară. Totul în cea mai mare discreţie. Lucru explicabil, de altfel, ţinând cont că atunci când primarul capitalei, Gabriela Firea, a anunţat în urmă cu doi ani faptul că Bucureştiul ar putea să achiziţioneze autobuze la mâna a doua, a fost criticată şi ironizată, motiv pentru care a şi renunţat la acest plan.

Presa locală din Cluj a amintit doar în treacăt de aceste autobuze, citându-l pe directorul Companiei de Transport Public Cluj, Liviu Neag, care afirmase că cele 10 autobuze sunt achiziţionate pentru a completa flota destinată rutelor metropolitane. 

Numai că, în realitate, cele 10 autobuze circulă pe rutele urbane, în interiorul Clujului. Nu sunt însă singurele autobuze uzate care circulă pe străzile Clujului, spre nemulţumirea unora dintre călători. Faptul că tot mai multe vehicule noi, Mercedes şi Solaris, au fost redirecţionate pe rutele metropolitane făcând legătura cu satele din preajma oraşului a făcut ca rute importante din oraş să ajungă să fie deservite de multe ori cu autobuze vechi de peste 15 ani. 

Observaţia a fost făcută şi pe Tram Club, unul forumurile dedicate mijloacelor de transport din România. Aici, mai mulţi internauţi au remarcat şi au criticat faptul că în anumite cazuri s-a ajuns ca autobuzele noi să fie direcţionate pe rutele metropolotane, în dauna clujenilor. 

Alte promisiuni

Nu este mai puţin adevărat faptul că Clujul a fost unul dintre oraşele care au reuşit să-şi modernizeze flota de transport public apelând în unele cazuri şi la fondurile europene. Chiar şi aşa, în continuare mai există multe vehicule vechi, uzate fizic şi moral, multe dintre ele fără aer condiţionat, fapt care îi nemulţumeşte pe călători. În campania sa pentru un nou mandat de primar, Emil Boc a reiterat faptul că transportul public şi investiţiile în domeniu va reprezenta şi pe viitor una dintre priorităţile sale. Edilul a promis că municipalitate va accesa fonduri europene şi în următorul exerciţiu financiar, pe listă aflându-se zeci de troleibuze, autobuze electrice şi autobuze cu hidorgen. 

La toate acestea se anunţă proiectul metroului Cluj, anunţat şi în campaniile elctorale prcedente, precum şi cel al unui tren metroopolitan, care ar urma să lege oraşul de comunele din Zona Metropolitană Cluj.

Vă mai recomandăm şi:

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările