„Şcoala altfel”, un experiment ce poate schimba sistemul de educaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şcoala altfel a reprezentat pentru elevii unei şcoli din Bucureşti iniţierea în rugby. FOTO: Cosmin Iftode
Şcoala altfel a reprezentat pentru elevii unei şcoli din Bucureşti iniţierea în rugby. FOTO: Cosmin Iftode

Fundaţia Noi Orizonturi va înainta, la sfârşitul lunii februarie, Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice o scrisoare deschisă prin care va cere modificarea Ordinului dat de Minister privind „Şcoala altfel”. Scopul demersului fundaţiei este ca experienţa de educaţie nonformală obţinută în timpul "săptămânii altfel" să fie transferată şi la celelalte ore.

Şcoala altfel este vorba perioada de o săptămână pe an în care elevilor le sunt oferite activităţi de educaţie nonformală. Fundaţia Noi Orizonturi a oferit o serie de activităţi de educaţie nonformală pentru mai multe şcoli din ţară. Pornind de la experienţa acumulata, Fundaţia face un pas înainte. 
 

„Scopul pentru care ne-am angrenat în toată povestea asta este să dăm şansa copiilor şi profeosrilor să experimenteze un alt mod de a învăţa în condiţii de siguranţă la şcoală. Dacă merge, merge, dacă nu, nu. Nu e pe note. Dacă experienţa asta este de succes atunci ei pot să  o transfere şi la ore!”, susţine Laura Borbe, profesoară de ştiinţe socio-umane, la un liceu din Cluj-Napoca, şi specialistă în cadrul Fundaţiei Noi Orizonturi. Borbe crede că „Şcoala altfel” a avut succes în clasele în care profesorii au avut o experienţă anterioară privind educaţia nonformală. „În cazurile în care nu a existat această experienţă lucrurile nu funcţionează prea bine. Copilul confundă vizita la un muezu cu un act de învăţare. Învăţarea nu se poate produce dacă nu au un obiectiv bine stabilit, dacă nu o măsori. Copiii sunt întrebaţi în Săptămâna altfel ce ar vrea să facă. Majoritatea răspund că vor să se distreze”, explică profesoara.  

Propunerile Fundaţiei Noi Orizonturi 

La sfârşitul lunii februarie, Fundaţia Noi Orizonturi va înainta Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCŞ) o scrisoare deschisă  prin care va cere modificarea Ordinului dat de Minister- OMECŞ 4496/13.07.2015 conform propunerilor:
 

P1: Vă propunem să ţintim acum la o Şcoală Altfel ca un laborator de experimente, iar pe viitor la o Şcoală Altfel pe tot parcursul anului şcolar! Misiunea comunităţii şcolare (elevi, cadre didactice, părinţi, management) este de a îmbogăţi activitatea de pe tot parcursul anului cu metode testate în Şcoala Altfel şi care se dovedesc eficiente în dezvoltarea motivaţiei pentru învăţare şi a competenţelor cheie în rândul elevilor.


P2: Vă propunem să unim eforturile comunităţii şcolare în jurul unui scop educaţional clar şi specific: dezvoltarea motivaţiei pentru învăţare şi a competenţelor cheie (competenţe sociale şi civice, a învăţa să înveţi, comunicarea în limba maternă, comunicarea în limbi străine, competenţe matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii, competenţe digitale, spirit de iniţiativă şi antreprenoriat, sensibilizare culturală şi exprimare artistică).


P3: Drept urmare, programul Şcoala Altfel este curricular, unităţile şcolare au responsabilitatea să desfăşoare activităţi educative care să contribuie la atingerea obiectivelor educaţionale din curriculum naţional (*competenţele cheie).


P4: Atingerea scopului educaţional al programului (dezvoltarea motivaţiei pentru învăţare şi competenţelor cheie) se va face prin activităţi educaţionale care respectă cât mai multe dintre următoarele caracteristici:centrate pe elev, transdisciplinare, experenţiale.


P5: E nevoie... Să permitem unităţilor şcolare să aleagă perioada de desfăşurare a programului Şcoala Altfel în funcţie de propriul calendar şi de activităţile pe care vor să le implementeze şi să dăm şi olimpicilor posibilitatea să participe la Şcoala Altfel.


P6: E nevoie... Să degrevăm consilierul educativ şi să distribuim responsabilităţile de organizarea ale programului Şcoala Altfel unei echipe de coordonare (formată din reprezentanţi ai Consiliului de Administraţie, Consiliului Elevilor şi Comitetul de Părinţi) constituită de directorul şcolii.


P7: E nevoie… Să acordăm punctaj suplimentar în fişa cadru de evaluară anuală, profesorilor care au activat în echipa de organizare a programului Şcoala Altfel!


P8: E nevoie... Să reducem birocraţia prin definirea un set standard de informaţii care vor fi colectate de la unităţile şcolare de către toate Inspectoratele Şcolare Judeţene.


P9: E nevoie... Să formăm directorii, metodiştii şi inspectorii şcolari să faciliteze şedinţe participative de (auto)reflecţie, creare de soluţii şi strategii pentru viitor (ex. metode Art of Hosting), pe baza cărora să scrie rapoarte succinte.


P10: E nevoie… Să formăm directorii să semnaleze Casa Corpului Didactic de nevoile (dar şi rezultatele) de formare ale echipei lor de profesori privind dezvoltarea motivaţiei de învăţare, competenţelor cheie şi folosirea metodelor “altfel”.


P11: E nevoie... Să dezvoltăm un mecanism universal şi echitabil de finanţare a programului Şcoala Altfel pe baza unei analize economico-financiare a costului real.  


P12: E nevoie… Să dezvoltăm un sistem necompetitiv  de recunoaştere a profesorilor care au experimentat metode “altfel”, au obţinut efecte pozitive în motivaţia/comportamentul copiilor şi pot propune soluţii de adaptare a metodelor pentru “la ore”.


P13: E nevoie… Să îmbunătăţim platforma online a Şcolii Altfel (edu.ro) astfel încât să permită profesorilor să împărtăşească modele de activităţi şi resurse, să se inspire din experienţele altora şi să identifice potenţiali parteneri.


P14: E nevoie… Să existe acorduri interministeriale în baza cărora instituţiile publice din România să colaboreze cu unităţile şcolare pentru a a îndeplini misiunea programului Şcoala Altfel.


P15: E nevoie…de un ghid de implementare, de secol  XXI: să descrie clar şi concis viziunea programului pe termen scurt şi lung, să ofere recomandări privind proiectarea, derularea şi evalurea programului respectând şi încurajând autonomia şcolilor, să includă un glosar de termeni şi anexe clarificatoare (ex descrierea responsabilităţilor echipei de coordonare, setul standard de informaţii necesare de la şcoli etc.)

Restul propunerilor pot fi găsite aici, iar scrisoarea adresată Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, aici. 

Citeşte şi

Julian Hingley, expert britanic în Educaţie: „În România, elevii învaţă după o curriculă de secol XIX. Vă trebuie o revoluţie în acest domeniu”

FOTO Cum i-a impresionat o profesoară de la o şcoală de cartier din Cluj pe specialiştii de la Cambridge

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite