Prăpădul din teatrul braşovean, dezvăluit de o parte dintre actori într-o petiţie adresată Primăriei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Teatrul braşovean a ajusn pe marginea prăpastiei în ultimii peste zece ani. Foto: Andrei Paul
Teatrul braşovean a ajusn pe marginea prăpastiei în ultimii peste zece ani. Foto: Andrei Paul

După câteva săptămâni de la demisia regizorului Claudiu Goga din fruntea Teatrului Sică Alexandrescu, fantoma lui încă bântuie această instituţie de cultură. Bătaia de joc a acestui regizor a ieşit la suprafaţă acum, din păcate poate prea târziu. Tot circul, cu demisii, cu ieşiri la rampă, au reprezentat doar o poziţie de forţă prin care s-a încercat un şantaj la adresa Primăriei.

Problema este că trebuie puşi manageri în fruntea teatrului braşovean, nu indivizi precum cel care a demisionat, care a avut grijă să-i fie lui bine şi clicii cu care s-a înconjurat, cheariune relevată de Adevărul în urmă cu mai mult timp, care a de mosntrat că există o adevărată „suveică” în ceea ce priveşte montarea de piese între anumiţi şefi de teatre din ţară.

Iată petiţia transmisă conducerii Primăriei şi Consiliului Local Braşov de către actori de marcă ai scenei braşovene, traşi deoparte de interesele mărunte şi materiale ale unei clici administrative.

Semnatarii prezentei petiţii reprezintă (o) cealaltă parte a angajaţilor teatrului, numărând actori, cabiniere, maşinişti sau personal TESA, care nu a solidarizat cu nemulţumirile celor care au provocat  revolta din luna noiembrie 2015,din motive lesne de înţeles care ţin de siguranţa locului de muncă şi de protejarea acestora de eventualele şicane ale celor pe care dumneavoastră aţi decis să le permiteţi să asigure conducerea interimară a teatrului până la organizarea concursului pentru postul de manager al Teatrului ”Sică Alecsandrescu”.

Pentru noi, acest interimat nu înseamnă schimbare, atâta vreme cât din spatele domnişoarei Mariana Hudişteanu se manipulează prezentul şi viitorul acestui teatru de către aceeaşi persoană care a demisionat, domnul Claudiu Goga. Ne interesează sincer soarta teatrului, iar în cele ce urmează vă vom prezenta argumentelepentru careconsiderăm că nici măcar accidental nu trebuie ca ultima echipă managerială a teatrului să revină la cârma acestei instituţii.

Vă propunem doar un efort comun pentru ca acest concurs pentru postul de manager al teatrului să devină interesant pentru personalităţi culturale autentice, cu maturitate artistică şi un profil uman admirabil.                      

  • În ultimii ani, Teatrul Sică Alexandrescu (TSA) nu a participat la cele mai importante festivaluri din ţară (Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, Festivalul National de Teatru -Bucureşti, Festivalul de Teatru de la Timisoara, etc). Este de notorietate faptul ca Festivalul de la Sibiu a devenit unul dintre cele mai importante din lume in ultimii ani.TSA nu a participat cu nici un spectacol la acest festival in ultimii 10 ani.
  • Teatrul din Brasov, deşi cu o trupă valoroasă, a fost transformat intr-un teatru “debătătură”, fiind exclus treptat din circuitul  evenimentelor din domeniu,  pe plan naţional. Este inutil să vorbim de prezenţa teatrului pe plan internaţional: 0 !
  • Fostul director al teatrului a practicat în anumite situaţii o ”strategie de schimb” cu directorii-regizori ai altor teatre,  sistem demascat şi în presa naţională drept o ”morişcă”. ( sursa: Adevărul.ro   )
  • Festivalul de Dramaturgie Contemporană Braşov, a ramas în mediocritate, o simpla comparatie cu ce reprezenta el în anii ’90 fiind evidentă, în acea perioadă având caracter internaţional. Erau invitate trupe din alte ţări, care aduceau un suflu artistic competitiv si extrem de interesant pentru publicul brasovean. În ultimii 10 ani însă, a devenit de notorietate faptul că este un festival la care teatrul din Brasov şi fostul director îşi dau singuri majoritatea premiilor, o situaţie devenită jenantă în ochii tuturor.
  • O promovare ineficientă a producţiilor teatrului şi a actorilor, omiţându-se cel puţin în ultimii ani organizarea de premiere oficiale cu cronicari invitati, asa cum se obisnuieste in orice teatru din lume.
  • O absenţă a viziunii parteneriatelor interne şi externe ale teatrului trădează şi o slăbiciune a persoanei care conduce Secretariatul Literar.
  • De-a lungul celor 13 ani a existat o comunicare defectuoasa cu angajaţii si o lipsa de transparenta in luarea deciziilor privitoare la activitatea institutiei, recurgandu-se adeseori la agresivitate verbala in dialogul cu angajatii.
  • Teatrul a pierdut nu doar notorietate, ci a pierdut nume importante ale scenei brasovene, actori valoroşi care au servit teatrul zeci de ani şi care au fost ”determinaţi” să părăsească teatrul: Costache Babii, Mircea Andreescu, Paula Ionescu, Dan Săndulescu, Gabriela Butuc.
  • A fost distrus o mare parte din patrimoniul teatrului şi s-au desconsiderat valorile prin distrugerea unei importante părţi a arhivei instituţiei, care a fost pur si simplu aruncată la tomberon. A fost recuperată doar o mică parte de către angajaţi: fotografii din spectacole cu mari actori care astăzi nu mai sunt, afişe ale unor spectacole importante care au facut istoria teatrului, schiţe de decor ale unor scenografi iluştri. O mare parte din costumele ce puteau deveni piese ale unui potenţial muzeu al teatrului au fost distruse şi aruncate.
  • Primăria a facut eforturi si investitii considerabile pentru renovarea teatrului, asumându-şi sarcini care în mod normal ar fi trebuit să-l priveasca pe managerul teatrului. Dar, logic, nici n-ar fi avut cum, ţinând cont de absenţele lui frecvente şi îndelungate din instituţie.
  • Manifestările repetate în spaţiul public, respectiv teatrul şi mediul virtual, din noiembrie 2015, ale domnului Goga şi a unei părţi a colectivului, au redus şansele promovării oraşului în finala procesului de candidatură pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii. (cei care nu s-au afiliat demersului lor au fost consideraţi ”duşmanii instituţiei”)
  • Mizăm pe implicarea Consiliului de Administraţie al teatrului în luarea unor decizii echilibrate în aceasta perioada de interimat si respectarea procedurilor cuprinse in ROF.

      Menţionăm că semnatarii acestei petiţii nu au poliţe personale de plătit fostului manager şi echipei sale, sunt persoane activ implicate în viaţa artistică a teatrului şi îşi doresc schimbarea pentru creşterea performanţelor acestui teatru. Precizăm că din cei peste 70 de angajaţi ai TSA, majoritatea optează pentru schimbare, dar se tem să îşi exprime prin semnătură punctul de vedere, din cauza climatului instaurat în teatru şi şi-au pierdut speranţa într-o rezolvare pozitivă a problemelor.

      În speranţa înţelegerii demersului nostru, vă mulţumim pentru sprijin şi vă stăm la dispoziţie pentru orice alte detalii necesare.

  • Cu deosebită consideraţie,
  • Viorica Geantă Chelbea, Carmen Moruz, Ligia Stan, Gabi Costea, George Custură.
Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite