Calvarul DN 73, cel mai circulat drum turistic din Braşov. CNAIR se ceartă cu autorităţile locale, la drum nu lucrează nimeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Localnicii au blocat o intersecţie în semn de protest. FOTObrasovromania.net
Localnicii au blocat o intersecţie în semn de protest. FOTObrasovromania.net

Drumul duce spre Râşnov şi zona Bran Moieciu şi este plin de gropi de ani buni. Autorităţile se ceartă pe autorizaţii în timp ce şoferii îşi rup maşinile. Localnicii au organizat chiar şi proteste după ce s-au săturat şi altepte de şapte ani ca drumul să fie reparat.

DN 73 Braşov-Cristian-Râşnov-Brana devenit coşmarul şoferilor. Este plin de gropi pe porţiunea Râşnov-Bran. A aşteptat şapte ani ca să primească finanţare pentru reabilitare. DN 73 este un drum turistic extrem de important care duce la Râşnov, dar şi în zona Bran-Moieciu. În weekend este traversat de 15.000 maşini pe zi. Drumul a ajuns chiar şi caricatură pe interet, o ironie la adresa gropilor care devind tot mai multe şi tot mai mari. 

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a alocat încă din bugetul din 2016, suma de 111,26 de milioane de lei pentru reabilitarea DN 73 Braşov-Piteşti. Banii trebuiau folosiţi pentru reabilitarea porţiunii de drum care traversează Braşovul. Lucrările au fost amânate până în 2017, când s-au făcut primele intervenţii. Nu însă între Râşnov şi Bran, unde drumul este ciuruit, ci între Cristian şi Braşov. Abia anul acesta au început ceva lucrări la Râşnov, dar au înaintat cu viteza mecului. De ceva timp nu se mai lucrează, dar au rămas semafoarele. Lucrările sunt executate de asocierea de firme AZVI SA - STRACO GRUP SRL - PIOMAR Development – Tractebel. Craterele sunt însă tot acolo.

CNAIR a acuzat Primăria Râşnov că blochează lucrările şi nu eliberează o autorizaţie pentru organizare de şantier. În replică Primăria Râşnov spune că nu este abilitată să facă acest lucru şi că responsabilitatea autorizării este la Ministerul Transporturilor. Primarul din Râşnov spune că circulaţia este un calvar şi că nu se fac lucrări. Lui I s-au alăturat şi edilii din zona Bran-Moieciu-Fundata care spun că drumul este plin de gropi în continuare şi că îşi pierd turiştii. Autorităţile din Cristian unde drumul a fost reparat anul trecut spun că au scăpat de gropi, dar asflatul turnat de câteva luni începe deja să se degradeze. Vineri a fost organizat şi protest în Tohan, iar astăzi este o nouă întâlnire la Prefectură pentru rezolvarea situaţiei. Se anunţă din nou şi protest. 

Gropi DN 73

,,În încercarea de a-şi acoperi propria nepăsare şi/sau incompetenţă reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere încearcă să arunce vina pe Primăria Râşnov în ceea ce priveşte situaţia Drumului Naţional nr. 73, a cărui parcurgere, pe tronsonul ce traversează judeţul Braşov, reprezintă un adevărat calvar. Nu Primăria Râşnov are în administrare DN73, ci CNAIR.  Nu Primăria Râşnov derulează proiectul de reabilitare şi modernizare a DN73, ci CNAIR. 
 Nu Primăria Râşnov este vinovată că acest proiect bate pasul pe loc de atâţia ani şi afectează oameni şi localităţi. Contractul pentru proiect a fost semnat în iulie 2011. Suntem în iulie 2018, iar pe tronsonul DN73 ce străbate judeţul Braşov lucrurile arată ca pe un şantier abandonat, cu lucrări începute şi lăsate de izbelişte, cu semafoare care au adus la exasperare şoferii, cu o porţiune de nici 2 km – cea dintre Cristian şi Măgurele – unde asfaltul turnat astă-toamnă deja cedează. În ceea ce priveşte autorizaţia solicitată de reprezentanţii CNAIR şi ai constructorului pentru «organizare de şantier temporară», Primăria Râşnov nu este abilitată legal să emită un asemenea act, câtă vreme această organizare de şantier prevede şi o bază de producţie, respectiv «staţie mobilă de preparat mixturi asfaltice» şi «staţie mobilă de preparat balast stabilizat». Potrivit Legii nr. 50/1991, actualizate în 2017, şi Hotărârii de Guvern nr. 907/2016, autorizarea acestor baze de producţie se face de către Ministerul Transporturilor, emitentul autorizaţiei iniţiale, fiind vorba despre lucrări aferente infrastructurii de interes naţional. Aşa încât, ori reprezentanţii CNAIR nu cunosc legislaţia care le guvernează activitatea, ori vor să abată nemulţumirile către autorităţile locale, ori vor să tergiverseze în continuare proiectul, afectând cetăţenii şi activităţile economice din zonă“, a declarat primarul din Râşnov Liviu Butnaru.

CNAIR susţine în continuare că Primăria Râşnov trebuie să elibereze autorizaţia. „Legal intră în atribuţiile Primăriei Râşnov să elibereze autorizaţia pentru amplasarea organizării temporare de şantier. Prin modificarea şi completarea articolului 43, litera b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construire, republicată, cu modificările şi completările ulterioare a fost reglementată competenţa Ministerului Transporturilor de a emite autorizaţii de construire pentru proiecte de infrastructură de transport de interes naţional şi a fost pus în aplicare în iunie 2016 prin Ordinul comun MT/MDRAP nr. 383/913/2016 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru aplicarea prevederilor art. III, IV, V şi XVIII din OG nr. 7/2016. Astfel, din practica unitară desfăşurată până în prezent în domeniul autorizării la nivelul întregii ţări, autorităţile administraţiei publice judeţene/locale au emis autorizaţiile de construire atât pentru organizările de şantier aferente proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional. Precizăm că schimbarea acestei organizări ar duce la necesitatea modificării acordului de emitere de către mediu si implicit la alte întarzieri“, a anunţat CNAIR într-un comunicat de presă.

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite