Gara din Comăneşti, realizată în timpul lui Dimitrie N Ghika, după modelul Gării Lausanne din Elveţia

Gara din Comăneşti, realizată în timpul
lui Dimitrie N Ghika, după modelul Gării Lausanne din Elveţia

Gara Comăneşti FOTO Panoramio (Bogdan Goim)

Realizată în 1892, pe vremea când oraşul Comăneşti era moşie a familiei Ghika, gara mai păstrează şi astăzi frumuseţea de altădată. Se află la câţiva paşi de Castelul Ghika, realizat în 1885 de arhitectul Albert Galleron, care a făcut şi proiectul Ateneului Român şi al Băncii Naţionale a României. Gara din Comăneşti a fost ridicată de inginerul Elie Radu, inspirat după modelul de la Curtea de Argeş şi din Lausanne, Elveţia.

Ştiri pe aceeaşi temă

Gara din Comăneşti, frumuseţea locurilor dar şi moşia marii familii boiereşti Ghika l-au impresionat şi pe istoricul Nicolae Iorga, care, în 1918 remarca: „Comăneşti, moşie a familiei Ghika, [...] Castelul, o clădire nouă,  în mijlocul unei grădini foarte frumoase, se găseşte în faţa gării smălţuite şi încununate cu turnuri, care se pot admira mai mult decât locui şi întrebuinţa”. Clădirea a fost inclusă în lista monumentelor istorice, din patrimoniul naţional. Specialiştii din cadrul Direcţiei de Cultură, Culte şi Patrimoniu din Bacău consideră că Gara Comăneşti este „replică a Gării Lausanne şi foarte asemănătoare celei din Curtea de Argeş“. 

Necesitatea construirii gării a apărut odată cu exploatările miniere din zonă, implicit cu creşterea populaţiei dar şi în strânsă dependenţă de interesele familiei Ghika.  După construirea clădirii, în anul 1898 s-a construit linia CFR Târgu Ocna –Comaneşti, staţiile Târgu Ocna, Salina, Dofteana, Dărmaneşti, clădiri impunătoare, care aduc aminte de perioada înfloritoare dintre cele două războaie mondiale. Un an mai târziu s-a inaugurat şi linia Comăneşti-Moineşti iar pe 6 septembrie 1899 s-a dat în folosinţă linia Adjud-Târgu Ocna –Palanca. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: