Gara din Comăneşti, realizată în timpul lui Dimitrie N Ghika, după modelul Gării Lausanne din Elveţia

Gara din Comăneşti, realizată în timpul
lui Dimitrie N Ghika, după modelul Gării Lausanne din Elveţia

Gara Comăneşti FOTO Panoramio (Bogdan Goim)

Realizată în 1892, pe vremea când oraşul Comăneşti era moşie a familiei Ghika, gara mai păstrează şi astăzi frumuseţea de altădată. Se află la câţiva paşi de Castelul Ghika, realizat în 1885 de arhitectul Albert Galleron, care a făcut şi proiectul Ateneului Român şi al Băncii Naţionale a României. Gara din Comăneşti a fost ridicată de inginerul Elie Radu, inspirat după modelul de la Curtea de Argeş şi din Lausanne, Elveţia.

Gara din Comăneşti, frumuseţea locurilor dar şi moşia marii familii boiereşti Ghika l-au impresionat şi pe istoricul Nicolae Iorga, care, în 1918 remarca: „Comăneşti, moşie a familiei Ghika, [...] Castelul, o clădire nouă,  în mijlocul unei grădini foarte frumoase, se găseşte în faţa gării smălţuite şi încununate cu turnuri, care se pot admira mai mult decât locui şi întrebuinţa”. Clădirea a fost inclusă în lista monumentelor istorice, din patrimoniul naţional. Specialiştii din cadrul Direcţiei de Cultură, Culte şi Patrimoniu din Bacău consideră că Gara Comăneşti este „replică a Gării Lausanne şi foarte asemănătoare celei din Curtea de Argeş“. 

Necesitatea construirii gării a apărut odată cu exploatările miniere din zonă, implicit cu creşterea populaţiei dar şi în strânsă dependenţă de interesele familiei Ghika.  După construirea clădirii, în anul 1898 s-a construit linia CFR Târgu Ocna –Comaneşti, staţiile Târgu Ocna, Salina, Dofteana, Dărmaneşti, clădiri impunătoare, care aduc aminte de perioada înfloritoare dintre cele două războaie mondiale. Un an mai târziu s-a inaugurat şi linia Comăneşti-Moineşti iar pe 6 septembrie 1899 s-a dat în folosinţă linia Adjud-Târgu Ocna –Palanca. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: