Aradul va avea cea mai modernă gară din Europa de Est

Aradul va avea cea mai modernă gară din Europa de Est

Linii şi pasarelă moderne

De Crăciun gara din Arad va deveni cea mai modernă din Europa de Est. O pasarelă supraterană pentru călători a fost construită şi face legătura între peroane şi clădirea istorică a gării. Astfel, vor fi închise pasajele subterane, imediat ce lucrările vor fi finalizate.

Ştiri pe aceeaşi temă

Pasarela are lifturi, scări rulante, dar şi magazine sau alte tipuri de facilităţi pentru călători.

Tot în gară a fost construită o clădire pentru mentenanţă, care va cuprinde ateliere tehnologice, laboratoare, birouri, arhive şi magazii.

 De asemenea, au fost refăcute peroanele şi modernizat un centru de management al traficului feroviar. Lucrările de modernizare a Gării Arad, începute în anul 2012, sunt întârziate. Valoarea investiţiei cu fonduri europene depăşeşte 334 de milioane de lei. Lucrările sunt la stadiul de finisare, fiind deja montate lifturile şi scările rulante. Se mai lucrează la instalaţiile electrice şi de apă.

Reprezentanţii CFR Infrastructură au declarat că Aradul va avea cea mai modernă gară din această parte a Europei, fiind ajutată de arhitectura veche, care se va îmbina acum cu modernul.

Modernizarea Gării Arad este în mare întârziere, pentru că termenul iniţial de finalizare a proiectului era iunie 2014. Lucrările au început în aprilie 2012 şi sunt incluse în programul de reabilitare a liniei de cale ferată cuprinsă între frontiera cu Ungaria (Curtici) şi Simeria, tronson care face parte din coridorul feroviar pan-european.


Lucrările vor fi finalizate în decembrie 

Valoarea lucrărilor doar pe tronsonul Frontieră (Curtici) – Arad – Km 614, în lungime de 41 kilometri (din care face parte şi Gara Arad), este de 1,38 miliarde de lei. Din suma totală, investiţia în Gara Arad depăşeşte 334 milioane de lei.

Clădirea Gării Arad a fost construită în 1910, după planurile arhitectului Ludovic Szantay. Este a treia clădire, pentru că primul tren a circulat în oraş în 25 octombrie 1858, anul deschiderii liniei Lokoshaza-Curtici-Arad. 

Gara a fost bombardată puternic în octombrie 1944 de către trupele germane şi a fost refăcută între anii 1950-1953. Lucrările la clădirea gării din Arad, unicat în peisajul arhitectural românesc, au început în anul 1905.

Primul tren care a circulat în Arad a fost în 25 octombrie 1858, anul deschiderii liniei Lokokoshaza – Curtici - Arad. Între 1869 şi 1871 se construieşte calea ferată Arad - Timişoara în lungime de 55,6 km, linie deschisă în data de 6 aprilie 1871.

În acest context, în urmă cu câţiva ani Aradul a primit şi o locomotivă, prototipul seriei 131.001, care a intrat în patrimoniul Prefecturii Arad şi care este reabilitată la SC Astra Vagoane Călători SA. La aniversarea de 100 de ani de existenţă când lovomotiva a fost montată în faţa gării a avut loc şi lansarea lucrării Monografia Staţiei CFR Arad, autor Radu Belu din Braşov, dar şi o prezentare a inginerului Valentin Ivănescu intitulată „Călătorie în timp”.

   Radu Belu a vorbit atunci despre unele evenimente care au avut loc pe peronul gării. „Această gară a fost cea de-a treia a Municipiului Arad. Când s-a construit ea a fost un fel de oglindă a dezvoltării industriale. Gara în tot ansamblul ei este una din cele mai bine păstrate din România. Gara a fost bombardată, în special aripa vestică. Nu doar clădirea, ci şi liniile au avut de suferi, ele au fost apoi reaşezate. Peronul staţiei Arad a trăit momente triste de-a lungul istoriei. Gândurile mă duc spre oamenii nevinovaţi care fiind arestaţi de pe acest peron au fost transportaţi noaptea la diferite închisori din ţară, de unde mulţi nu au mai reuşit să se întoarcă la Arad. De pe acest peron trupele horthyste au dus sute şi poate mii de evrei nevionvaţi în lagărele hitleriste care nu cred că s-au mai întors”, a spus Radu Belu.

 

Vă mai recomandăm: O gară europeană

Pensionarul ceferist care n-a mai plecat din gară. Bătrânul este un adevărat birou de informaţii pentru călători: „Nu pot să stau la televizor, îmi trebuie o activitate“
 

Scări moderne 

Imagini din aceeasi galerie
  • Scări moderne 
  • Afisaj electonic 
  • O parte din gară după modernizare
  • Gara din Arad 
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: