Transalpina de Apuseni, drumul turistic spectaculos ce readuce speranţa pentru oamenii munţilor FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Transalpina de Apuseni. În plan secund - Cheile Râmeţului. Foto: Facebook/ Judetul Alba
Transalpina de Apuseni. În plan secund - Cheile Râmeţului. Foto: Facebook/ Judetul Alba

Modernizarea drumului judeţean Transalpina de Apuseni a ajuns la un stadiu de execuţie de aproape 50 la sută. Drumul turistic ar urma să fie finalizat în a doua parte a anului 2022.

Investiţia este derulată de Consiliul Judeţean Albă, este finanţată din fonduri europene şi costă 156 de milioane de lei. Drumul are o lungime de 78,5 kilometri, de la Aiud şi până la Bucium, unde face joncţiunea cu DN74.

Drumul străbate o zonă turistică importantă a judeţului Alba, care, astfel, va fi scoasă din izolare şi va permite că localităţile de pe traseu să se dezvolte. Este vorba despre comunele Râmeţ, Ponor şi Mogoş, trei dintre cele mai sărace şi mai depopulate din România, cu mai puţin de 800 de locuitori fiecare.

Deja preţul terenului din aceste localităţi a crescut semnificativ după demararea proiectului de modernizare a drumului judeţean. Un metru pătrat de teren se vinde acum cu 5-7 euro, în condiţiile în care înainte de 2019 nu exista niciun interes imobiliar în această zonă.

Lucrările au început în vara anului 2019 şi ar urma să fie finalizate în a doua parte a anului 2022. Termenul asumat prin contract este primăvara anului 2023, dar este foarte probabil că acesta să fie devansat pentru sfârşitul anului 2022.

Investiţia a fost împărţită în două loturi relativ egale. Primul costă 79,72 milioane de lei, iar al doilea - 76,25 milioane de lei, fără TVA. Ambele loturi au fost câştigate de acelaşi ofertant: Asocierea Societatea de Construcţii Napoca - Operes SRL (Italia) - Cosedil SPA (Italia).

transalpina apuseni

Foto: Facebook/ Judetul Alba

Chiar dacă nu a început activitatea de turnare a asfaltului, se poate circula bine pe toată lungimea drumului. Constructorul este aproape de finalizare cu etapa terasamentelor, ceea ce face ca accesul auto să fie, deja, mult mai facil decât era în urmă un an. 

În perioada următoare, se va trece şi la faza de asfaltare, începând cu zona dinspre municipiul Aiud. Pe lângă modernizarea drumului, proiectul prevede construirea a aproape şapte kilometri de pistă de biciclete în zona municipiului Aiud, amenajarea a 21 de staţii de autobuz, construirea a 14 poduri şi a circa 200 de podeţe.

transalpina apuseni

Foto: Facebook/ Judetul Alba

De asemenea, lucrarea presupune peste 23 de kilometri de fundaţii adâncite, ziduri de sprijin şi peste 73 de kilometri de şanţuri de beton. Drumul judeţean străbate culmi de peste 1.000 de metri şi trece prin zone de o frumuseţe rară, cu păduri, chei şi poieniţe specifice Munţilor Trăscău, ramură sudică a Apusenilor.

De-a lungul drumului se află Cheile Mănăstirii, Cheile Geogelului, Cheile Râmeţului, cu pereţi abrupţi şi vârfuri ascuţite. De asemenea, pe drum sunt numeroase zone de belvedere care oferă privelişti până spre Retezat, Şureanu sau Muntele Mare. Din Ponor, imaginea panoramică cea mai frumoasă este spre Muntele Mare şi culmea Bedeleu, care străjuieşte zona Salciua - Posaga. Din comună Râmeţ, peisajul se deschide spre culoarul Mureşului şi Podişul Transilvaniei.

transalpina apuseni

Foto: Facebook/ Judetul Alba

Comuna Râmeţ, prima de pe traseul dinspre Aiud, are doar ceva mai mult de 500 de locuitori. Cătunele mai populate sunt Vlădeşti, Pleaşa, Valea Inzelului, Olteni, Valea Făgetului, Brădeşti, Valea Poienii, cătune, cu mai mult de 10 familii. Restul cătunelor cum ar fi: Prăjăşti, Cheia, Boţani, Viceşti Biceşti şi altele nu depăşesc 2 familii sau chiar două persoane ce locuiesc la Cheia. În comuna următoare de pe traseu, Ponor, locuiesc tot cam 500 de oameni. Populaţia a scăzut cu circa 200 de persoane începând cu anul 2002. 

transalpina apuseni

Foto: Facebook/ Judetul Alba

Ceva mai dezvoltată este comuna Mogoş, cu legătură auto mai facilă dinspre cealaltă parte a Transalpinei de Apuseni, DN 74, prin comuna Bucium. Are peste 700 de de locuitori împărţiţi în 21 de sate şi cătune. Faţă de anul 2002, scăderea locuitorilor este dramatică, de peste 500 de persoane. Autorităţile locale şi judeţene speră ca, odată cu finalizarea lucrărilor la drumul ce traversează aceste comune, depopularea să fie oprită, iar dezvoltarea turismului să asigure venituri atât pentru localnici cât şi pentru administraţie.

Vă recomandăm să mai citiţi:

 

Maşina Dacia de lux de 150 CP a lui Nicolae Ceauşescu. Dotările premium care o făceau unică pe piaţă

 

Alianţa Apusenilor. Trei judeţe se unesc pentru a moderniza zeci de kilometri de drumuri turistice montane

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite