Maşina Dacia de lux de 150 CP a lui Nicolae Ceauşescu. Dotările premium care o făceau unică pe piaţă

Maşina Dacia de lux de 150 CP a lui Nicolae Ceauşescu. Dotările premium care o făceau unică pe piaţă

Modelul Dacia 1310 TS prezentat la târgul auto din 1980

Unul dintre cele mai rare şi mai puternice modele de autoturisme Dacia a fost Dacia 1310 TS. Maşina ar fi fost construită la dorinţa expresă a lui Nicolae Ceauşescu, care voia o maşină exclusivistă aşa cum văzuse în Occident, la marile companii producătoare de autoturisme.

Ştiri pe aceeaşi temă

Dacia 1310 TS a ieşit pe poarta fabricii de la Mioveni în anul 1981 într-un număr limitat. Automobilul se bucura de dotări premium care puteau fi găsite cu greu la acea vreme pe alte maşini fabricate în sud-estul Europei. 

Avea 150 de CP şi era destinat exclusiv exportului, ca majoritatea produselor de lux fabricate în România. Primul model fusese prezentat la Târgul Internaţional Bucureşti din 1980, un târg cu zeci de ţări participante.
 
Dacia 1310 TS avea interior de vinilin maro, un radio cu două difuzoare, sistem de răcire cu electro-ventilator, dar şi scaune cu tetieră. De asemenea, bordul avea inserţii de lemn, centurile erau retractabile, iar roţile aveau capace negre. În portbagaj exista chiar şi o priză pentru un mini frigider. Maşina era dotată şi cu frână asistată, o raritate a vremurilor comuniste.
 
Modelul Dacia 1310 TS a fost antemergătorul lui Dacia 1310 TD, un model echipat cu motor diesel turbo de 1597 cc şi 72 CP care avea să fie lansat în 1983. Acesta a fost primul autoturism de pasageri românesc dotat cu motor diesel.
 
 
Unul dintre primele exemplare produse la Mioveni din Dacia 1310 TS a ajuns la Bucureşti, în garajul dictatorului Nicolae Ceauşescu. Maşina ar fi avut modificări în sensul în care era dotată cu un motor modificat de Renault 12 Gordini de 150 CP. 

Niciun alt autoturism din această categorie nu ar fi ajuns pe piaţa din ţară, nici măcar la elita comunistă cum se obişnuia atunci. Toate au mers la export motiv pentru care nu există informaţii despre existenţa vreunui exemplar, în prezent, în România.
 

Cum a apărut modelul 1310

 
Fabrica Dacia din România a încheiat contractul de licenţă cu Renault în 1978. La salonul de la Bucureşti din 1979 a fost prezentată varianta restilizată a modelului 1300, Dacia 1310, primul model apărut după încetarea contractului cu compania franceză. Aceasta s-a inspirat din restilizarea făcută de Renault pentru modelul lor, R12 in 1975. 

Modelul dispunea de aparat radio, lunetă cu dezaburire, spălător electric de parbriz, frâne cu dublu circuit (servofrână pe anumite modele), oglindă exterioară şi pe partea dreaptă (pe anumite modele) şi scaune cu tetiere, iar spaţiul pentru pasagerii din spate era mărit cu 8 cm.
 
Dacia Brasovia
 
În prima jumătate a anului 1983 a fost pus în vânzare modelul coupé 1410 Sport, prezentat în premieră tot în anul 1979 şi aflat în producţie încă din anul 1981. Acesta a fost realizat la Dacia service Braşov, fiind expus iniţial sub denumirea de Braşovia. Consumul obţinut la o viteză medie de 80 km/h era de 7,0 litri la suta de kilometri, timpul de demarare de la 0 la 100 km/h era de 16,2 secunde, iar viteza maximă era de circa 152-154 km/h.
 

Dacia 2000 - maşina nomenclaturii

 
Un model destinat exclusiv elitei comuniste a fost Dacia 2000, care a fost utilizată şi de Nicolae Ceauşescu.  Era de fapt un Renault 20 TS asamblat în România sub numele de Dacia 2000, fiind vopsit doar în negru sau albastru închis.
 
Pe lângă dotările obişnuite la acea vreme în România, Dacia 2000 mai avea ca dotări suplimentare geamuri electrice, regulator de viteză şi scrumieră cu iluminare, aer condiţionat, direcţie asistată, instalaţie audio, precum şi computer de bord, motoare cu injecţie de benzină. 
 
Modelul Dacia 2000
 
Acest model a fost asamblat în număr foarte redus, din kituri CKD Renault, în perioada 1979-1982. De menţionat că au fost asamblate la atelierele din Ştefăneşti şi nu la uzinele Dacia. Aceste modele au pus probleme serioase echipelor de service din acea vreme, deoarece întreţinerea era costisitoare iar accesul la consumabile, uleiuri de calitate şi piese de schimb era foarte limitat. 
 
În plus, în premieră pentru industria auto din România acelor ani, era diagnoza computerizată, cu care mecanicii din România nu erau familiarizaţi. După căderea regimului comunist, aceste automobile au fost scoase la vânzare către populaţie, dar interesul pentru ele a fost relativ scăzut. În prezent doar două exemplare mai există restaurate.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările