Ce semnifică semnalele de avertizare de la bordul unei maşini - explicaţia specialiştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bordul unei maşini cuprinde pictograme, liniuţe, cifre şi beculeţe. Mulţi şoferi nu ştiu ce înseamnă toţi aceşti indicatori şi, din acest motiv, de multe ori rămân cu maşina în drum. În general, martorii de pe tabloul de bord se împart în două categorii: de informare şi de avertizare. Şoferii trebuie să fie atenţi şi să ştie, în special, ce însemană indicatorii de avertizare.

“Semnificaţia martorilor din bordul unui autoturism a devenit o enigmă pentru şoferi pe măsură ce maşinile au devenit din ce în ce mai complexe. Majoritatea şoferilor nu pot să recunoască toţi martorii din bordul propriului vehicul. Problema este exacerbată de faptul că mulţi martori apar doar la un anumit producător, sau chiar la un anumit model”, afirmă Mihai Nicolae, instructor auto autorizat din Alba Iulia. 

În cazul în care la bord se aprinde un indicator care face referire la uleiul de motor, înseamnă că presiunea uleiului este anormală, sub o anumită valoare, sau nivelul uleiului este prea scăzut. Trebuie oprit imediat motorul, în caz contrar existând posibilitatea unei reparaţii costisitoare. Dacă există o rezervă de bidon cu ulei

image

de acelaşi tip cu cel din motor, se poate completa, însă continuarea drumului trebuie făcută cu atenţie, cu supravegherea continuă a tabloului de bord.

Un semn de exclamare roşu încadrat de un cerc semnifică că sunt probleme cu sistemul de frânare. Acesta se aprinde atunci când nivelul lichidului de frână scade sau când plăcuţele de frână s-au uzat. Completarea cu lichid de frână poate să nu fie suficientă. Se impune astfel un drum la un service pentru identificarea cauzelor pierderii de lichid.

Dacă becul galben cu sistemul ABS rămâne aprins după pornirea motorului, acesta semnalează o defecţiune a sistemului ABS, sistem care previne blocarea roţilor în cazul frânărilor de urgenţă. Un drum până la service este necesar şi în acest caz.

image

 Pictograma aprinsă cu saboţii de frână indică necesitatea înlocuirii plăcuţelor de frână. Datorită uzurii, contactele încorporate în plăcuţele de frână au ajuns la disc.

Desenul galben ce reprezintă un motor se aprinde atunci când există o defecţiune în sistemul electronic al motorului sau al sistemului de evacuare. Motorul poate intra în modul de siguranţă, reducându-şi puterea. Nici în acest caz şoferul nu are cum să scape de o vizită la mecanicul auto. 

Pictograma roşie cu bateria se aprinde atunci când tensiunea la bornele acumulatorului scade sub 13 Volţi, sau creşte peste 14,5 Volţi. Problema este că bateria primeşte curent

image

 insuficient de la alternator sau prea mult. În ambele cazuri, acumulatorul se poate deteriora. Se impune ca un electrician auto să verifice instalaţia într-un service autorizat.

Desenul cu un termometru roşu vizează sistemul de răcire. Temperatura lichidului de răcire este fie prea mare  sau nivelul lichidului este prea mic. Riscul major este ca supraîncălzirea motorului să ducă la arderea garniturii de chiulasă. Trebuie oprit imediat motorul, verificarea lichidului cu mare atenţie pentru că există riscul arderii cu abur, iar dacă este cazul

image

completarea cu lichid. 

La motoarele diesel există pictograma galbenă cu o sârmă cu două ochiuri. Aceasta semnifică bujiile incandescente care sunt o preîncălzire la pornire a camerelor de ardere din cilindri. Motorul diesel poate fi pornit doar după stingerea becului. La modelele pe motorină mai vechi, stingerea acestora poate dura foarte mult timp, pe când la dieselurile moderne nu ia mai mult de câteva secunde. Filtrul de particule se aprinde

image

atunci când acesta este colmatat. Curăţarea filtrului se poate face numai când gazele de evacuare ating o anumită temperatură. La maşinile utilizate preponderent în mediul urban şi pe distanţe scurte, durata de viaţa a filtrului de particule este mai mică.

Pictograma cu centura de siguranţă, însoţită de un semnal sonor specific, avertizează asupra faptului că şoferul şi/sau pasagerul din faţă nu şi-au cuplat centura. La anumite modele pot fi monitorizate şi locurile din spate. Studiile de specialitate arată că la un impact frontal, cei mai vulnerabili nu sunt ocupanţii din faţă cu centurile cuplate, ci pasagerii de pe locurile din spate, care de cele mai multe ori nu utilizează centurile posterioare. La punerea contactului, toate aceste indicatoare de avertizare, împreună cu cele de informare, se aprind pentru o perioadă scurtă, aproximativ 3 secunde. Şoferul trebuie să ştie că nu este cazul să se alarmeze pentru că calculatorul maşinii verifică buna funcţionare a acestor sisteme.

Citiţi şi:

Secretele unui mare fizician român: „Tot ce am făcut a fost pentru a distruge comunismul“. De ce i s-a spus „rectorul“ închisorii Aiud

„Spovedania“ unui terorist maghiar în 1939 despre exterminarea românilor din Ardeal: „Voi face inofensivi pe viitorii Horia şi Cloşca! Nu va fi milă!“

Cimitirele dacice din Munţii Sebeşului în care se păstrează tradiţii de mii de ani: „pasările“ de pe cruci care veghează sufletele morţilor

Ciudaţii din bisericile Transilvaniei: „Fantoma“, „somnambulul“ şi „împăratul roşu-galben“

Torturi cumplite aplicate în Transilvania în vremea reginei Maria Terezia. Cum „acţionau“ menghina, vinciul, întinderea pe scară, frângerea pe roată

Moţii şi minerii din Apuseni, în Cartea Recordurilor: cel mai mare balmoş din lume şi cei mai mulţi oameni care caută aur cu şaitrocul

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite