Siesta la serviciu creşte productivitatea. Tot mai mulţi angajatori încurajează pauzele de somn

Siesta la serviciu creşte productivitatea. Tot mai mulţi angajatori încurajează pauzele de somn

Angajaţii Google, consideraţi printre cei mai fericiţi din lume datorită nenumăratelor facilităţi oferite, se odihnesc în fotolii-capsulă în pauza de prânz FOTO Reuters

Pauzele de odihnă la serviciu sunt încurajate de tot mai multe companii. Angajaţii lor trag un pui de somn la prânz în camere de relaxare şi asta pentru că angajatorii au înţeles că profitul lor depinde de odihna salariaţilor.

Somnul de prânz este o obişnuinţă pentru locuitorii unor ţări precum Grecia, Spania sau Italia, în care căldura devine insuportabilă la orele amiezii. Siesta este însă tot mai apreciată şi în ţări precum SUA ori Japonia, unde există angajatori care permit salariaţilor să ia o pauză de odihnă în mijlocul zilei. Mai mult, le construiesc încăperi speciale în care pot aţipi o jumătate de oră sau o oră fără a fi mustraţi sau penalizaţi de şefi.

Lipsa de somn generează pierderi uriaşe

Este o facilitate de pe urma căreia angajatorii trag foloase, pentru că lipsa de somn a angajaţilor poate costa mult companiile, au arătat-o nenumărate studii până acum. Cel mai recent dintre ele, publicat la începutul anului de oamenii de ştiinţă de la Şcoala Medicală a Universităţii Harvard, arăta că odihna insuficientă a angajaţilor se traduce în pierderi financiare anuale de 63,2 miliarde de dolari în SUA. Cifrele sunt suficient de convingătoare pentru a înţelege de ce dormitul la serviciu este încurajat de unii angajatori, desigur, în cadru organizat. Alte două argumente ar trebui adăugate în favoarea siestei la serviciu: riscul mai mic de erori şi de accidente de muncă.  

20-30 de minute de somn sunt suficiente

Companii precum Google, Procter&Gamble şi The Huffington Post au creat încăperi speciale de relaxare pentru ca angajaţii lor să fie mai fericiţi şi mai productivi. Angajaţii companiei americane de consultanţă financiară Nationwide Planning au şi ei un astfel de spaţiu, căruia îi spun centru de reîntinerire. „Pentru mine, siesta este o metodă de a mă energiza pentru cea de-a doua parte a zilei. Am convingerea că pauzele de siestă vor deveni noua pauză de cafea“, mărturiseşte Mike Karalewich, unul dintre directorii companiei, pentru today.com. Unele companii fac investiţii serioase în confortul salariaţilor. Google şi Procter&Gamble, de exemplu, au achiziţionat pentru siesta angajaţilor scaune speciale, ergonomice, care costă între 8.900 şi 12.900 de dolari. Ele sunt create de MetroNaps, o companie de top specializată în producţia de echipamente pentru relaxare.

Siesta nu poate înlocui orele de somn pierdute peste noapte, spun specialiştii în somnologie, dar ne pot reface suficient de mult pentru a da randament la serviciu. Aceştia recomandă să ne facem siesta într-o cameră întunecată, în linişte şi nu nai mult de 20-30 de minute. „Cu toţii devenim somnolenţi la orele amiezii, pentru că se pare că ritmul nostru biologic încetineşte puţin atunci. Dacă ai pierdut două ore de somn, chiar şi o jumătate de oră de odihnă te poate ajuta“, spune dr. Steven Feinsilver, directorul Centrului Medical Mount Sinai pentru today.com.

Arianna Huffington, fondatorul „The Huffington Post“, a aflat cât de important este somnul în urma unei experienţe deloc plăcute. În urmă cu cinci ani, ea a leşinat din cauza epuizării. „Somnul ne face mai productivi, mai creativi, mai puţin stresaţi şi mult mai sănătoşi şi mai fericiţi. Chiar şi un somn de 20 de minute în miezul zilei poate face diferenţa. Am fost învăţată că dacă munceşti multe ore vei fi mai eficient şi am realizat apoi că lucrul acesta nu este adevărat“, spune Arianna Huffington.

Angajaţii români dorm puţin

Doar un sfert (25,3%) din angajaţii români sunt de părere că se odihnesc suficient de mult pentru a fi productivi la job, potrivit unui sondaj realizat de site-ul de recrutare BestJobs. Cei mai afectaţi de lipsa orelor de somn sunt angajaţii cu studii postuniversitare, relevă analiza. Datele sondajului mai arată că aproape o treime (32,2%) din angajaţii de la noi sunt convinşi că dacă s-ar odihni mai mult ar da un randament mai mare la locul de muncă.  

Siesta nu este încurajată deocamdată de angajatorii români, dar unii dintre ei aplică o altă metodă de a creşte productivitatea salariaţilor: pauzele de relaxare în încăperi cu jocuri: tenis de masă, fotbal de masă, darts, biliard, console de jocuri etc.

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: