Frica de a vorbi în public poate fi învinsă

Frica de a vorbi în public poate fi învinsă

Există metode prin care ne putem controla emoţiile puternice simţite pe scenă FOTO Shutterstock

Inima îţi bate puternic, cuvintele nu-ţi ies pe gură, te iau transpiraţiile şi simţi că mâinile şi picioarele îţi tremură ori de câte ori urci pe scenă cu intenţia de a ţine un discurs. Teama de a vorbi în public poate fi depăşită dacă înveţi să-ţi controlezi emoţiile.

Ştiri pe aceeaşi temă

Toate aceste „simptome“ ascund ceea ce psihologii numesc glosofobie. Mai simplu, teama de a vorbi în public sau tracul de scenă. Sunt foarte mulţi cei care trec prin asemenea stări când se trezesc în faţa unei mulţimi. În România nu există o statistică în acest sens, dar cele din străinătate arată că în jur de 40% din oameni au un trac de scenă, mai mult sai mai puţin intens.

Pentru persoanele introvertite ori emotive, incapacitatea de a ţine un discurs se poate dovedi un handicap, pentru că abilităţile de comunicare sunt foarte apreciate astăzi de angajatori. Ele facilitează crearea de relaţii noi şi contribuie astfel la dezvoltarea afacerii pe care o reprezinţi. 

Vorbitul în public este o metodă de a-ţi îmbunătăţi imaginea şi poate fi un avantaj competitiv în faţa celorlalţi. Discursurile publice te vor ajuta să fii perceput ca expert în domeniul în care profesezi. Iată motive suficiente pentru a învăţa să-ţi controlezi emoţiile puternice. Să-ţi imaginezi spectatorii dezbrăcaţi poate o metodă de a învinge frica de vorbit în public, dar nu este nici singura şi nici cea mai eficientă cale de a scăpa de tracul de scenă.

Repetiţia, „mama“ fricii

Un discurs improvizat nu poate avea niciodată succes dacă este ţinut de o persoană cu trac de scenă. „Să investeşti timp în repetiţii este necesar. Exersează în faţa unei oglinzi. Repetă mai ales primele replici ale discursului şi încearcă să le memorezi chiar, pentru a nu-ţi mai face probleme în legătură cu modul în care vei începe discursul. Anxietatea de scenă este vizibilă mai ales la începutul unui discurs“, spune psihologul american Vivian Diller pentru publicaţia „The Huffington Post“. Dacă vei începe discursul „în forţă“, vei avea şanse mai mari să-l continui în acest mod, mai spune specialistul.

Frica de frică intensifică frica

Mulţi oameni au tendinţa de a-şi accentua teama de vorbit în public gândindu-se foarte mult la momentul în care va urca pe scenă. Psihologii numesc acest obicei anxietate anticipatorie. „Secretul este să rămâi calm şi să nu-ţi fie teamă că îţi va fi teamă“, crede psihologul Vivian Diller. Ar trebui să ne distragem atenţia de la „marele eveniment“ în zilele şi în orele premergătoare acestuia. Tehnicile de meditaţie pot să ajute în acest sens.

Familiarizează-te scena

O altă metodă de a controla teama de a vorbi în public este să te familiarizezci cu scena pe care urmează să urci. Poţi merge cu câteva ore înainte să vezi sala în care vei ţine discursul şi să urci pe scenă şi să-ţi imaginezi că te afli în faţa unor spectatori pentru a „exersa“ senzaţiile de care te temi. Când te vei afla a doua oară în această ipostază, de data aceasta cu spectatori reali, te vei simţi mai confortabil.

Aplauzele, prilej de pregătire

Dacă spectatorii aplaudă urcarea ta pe scenă, aşteaptă să facă linişte înainte de a începe discursul. Cele câteva zeci de secunde ar trebui folosite pentru a-ţi aduna gândurile şi pentru a te concentra asupra primelor fraze ale discursului – pe care le-ai memorat. „Foloseşte acele momente pentru a respira, zâmbi, privi de jur împrejurul tău şi pentru a da din cap în semn de mulţumire pentru aplauzele primite“, recomandă psihologul american.

Sparge gheaţa

Prezentările care încep cu o glumă sunt preferatele publicului de orice vârtsă şi orice condiţie socială. Poţi spune o anecdotă sau o poveste personală – orice replică sau întâmplare care să descreţească frunţile persoanelor pe acre le ai în faţă. aceasta este şi o metodă foarte bună de a-ţi împrăştia temerile şi de a-şi aduna ideile pe care urmează să le prezinţi.

Notiţele sunt foarte utile

Oamenii sunt mai receptivi atunci când le vorbeşti decât atunci când le citeşti un discurs, aşa încât ar trebui să faci efortul de a-l reţine. Totuşi, pentru că nu este deloc uşor să-ţi aminteşti toate ideile când inima îţi bate cu putere şi picioarele îţi tremură, poţi nota ideile principale pe o hârtie. Aruncă din când în când câte o privire pe notiţe, pentru a te asigura că nu ai omis anumite puncte ale discursului. La fel de util ar fi să scrii pe aceeaşi hârtie numele tuturor persoanelor cărora trebuie să le adresezi mulţumiri la finalul discursului.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: