Campanie pentru civilitate: eliminarea apelativului "handicapatule"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Situatia persoanelor cu handicap face obiectul unei campanii sociale incepute in mass-media romaneasca, la inceputul acestui an. Organizatia Nationala a Persoanelor cu Handicap (ONPHR) a avut aceasta

Situatia persoanelor cu handicap face obiectul unei campanii sociale incepute in mass-media romaneasca, la inceputul acestui an. Organizatia Nationala a Persoanelor cu Handicap (ONPHR) a avut aceasta initiativa, iar de punerea in practica s-a ocupat un gigant al publicitatii, agentia Graffiti/BBDO. Mai multe amanunte despre aceasta campanie si despre importanta schimbarii de atitudine a societatii fata de persoanele cu nevoi speciale ne-a oferit Lucian Georgescu, presedinte si director executiv de creatie la Graffiti/BBDO. - Clipurile campaniei sunt socante: "Chiorule", "Schiopule", "Handicapatule". Credeti ca un dus rece va trezi constiinta societatii? - Atunci cand nu ai la dispozitie spatii media, trebuie sa alegi modalitatea cea mai percutanta pentru ca ea sa fie retinuta. Pe de alta parte, este evident ca o palma te opreste mai mult decat un sarut. Cei care pot si trebuie sa schimbe lucrurile suntem noi toti. Eu cred ca binele invinge si nu pentru ca este un film hollywood-ian, ci pentru ca asa este. - De ce v-ati implicat in mod gratuit intr-o campanie dedicata persoanelor cu handicap? - In primul rand, pentru ca nu vrem sa plecam de pe lumea asta fara sa facem ceva dincolo de profesie, bani, cariera si, in general, toate lucrurile materiale dupa care suntem nevoiti sa alergam. Pot spune ca am fost onorati ca am fost alesi de partenerii nostri de la Organizatia Nationala a Persoanelor cu Handicap (ONPHR) pentru ca ei sunt niste oameni extraordinar de puternici tocmai pentru ca stiu ce inseamna sa invingi obstacolele vietii. Ei dovedesc ca poti sa fi fericit fara multe din lucrurile pe care noi ceilalti le consideram "normale". Sincer, de la acesti oameni nu astept nici macar un "multumesc". In plus, Graffiti este o agentie care in decursul anilor a facut destul de multe lucruri pro bono. Fie ca a intermediat sau a strans fonduri pentru arta, cultura, fie ca pur si simplu a pus la dispozitie atat cat a putut (mijloace, oameni, creatie, productie, uneori chiar si bani). In timp, insa, ne-am dat seama ca nu trebuie sa ne risipim eforturile deoarece este ineficient. De aceea, ne-am axat pe directia unei campanii sociale coerente si de durata mai lunga. De curand, au aparut o multime de campanii sociale care sunt lipsite de consistenta si sunt facute doar pentru beneficii de imagine, de rating, de market share si aparitie publica. Dar nici eu nu pot sa nu dau publicitatii o recunoastere internationala pentru aceasta campanie, cum este premiul primit de la Hamburg. Sunt convins ca in foarte scurt timp vom mai primi si alte premii tot pentru aceasta campanie care are mai multe module. - Care sunt obiectivele acestei campanii? - Trebuie sa dam notorietate acestei sigle, ONPHR, astfel incat in momentul in care vom ajunge la etapa de strangere de fonduri, organizatia sa fie cunoscuta, iar cei care vor vrea sa ajute aceasta cauza sa aiba incredere. Un obiectiv pe termen lung care nu va fi atins in totalitate consta in schimbarea de mentalitate. Aceasta este o sintagma generica, iar schimbarea de mentalitate ar trebui sa se intample in toata societatea romaneasca. Este infiorator de greu, dar groaznic de necesar. - Credeti ca mesajul va fi inteles si de autoritati, astfel incat sa se creeze conditii pentru ca si cei in carucioare sa poata iesi din casa? - Acest aspect tine tot de o schimbare de mentalitate la nivelul societatii care se va intampla. Faptul ca un om este cocosat sau chior sau orb, asta nu este o jignire, e o stare de fapt. Am transformat aceste cuvinte intr-o injurie la nivel national. Spunem ca persoanele cu handicap sunt in atentia celorlalti. Asa este, pentru ca folosim in fiecare zi cuvinte ca "Handicapatule!", "Retardatule!". In fata unei persoane cu o deficienta, oamenii sunt speriati ca si cum s-ar intalni cu un animal. De aceea am facut modulul "Incearca acest mic experiment"; decat sa ne punem astfel problema, mai bine intelegem si incercam sa ajutam cu totii. Un ban, o privire, un gest, o vorba. Oricat de putin este mult.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite