Beneficiile practicării yoga asupra creierului, explicate de unul dintre cei mai buni profesori de yoga din România

Beneficiile practicării yoga asupra creierului, explicate de unul dintre cei mai buni profesori de yoga din România

FOTO 123RF

Creierul este, de departe, cel mai solicitat organ al unei persoane. Dana Ţupa, unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi profesori de yoga din România, afirmă că este deja demonstrat ştiinţific că şedinţele regulate de yoga au capacitatea extraordinară de a îmbunătăţi sănătatea emoţională şi de a scădea răspunsul creierului la factorii de stres.

Ştiri pe aceeaşi temă

Creierul este bombardat zilnic cu mesaje conştiente sau subliminale, face cu brio faţă stresului care ne înconjoara la tot pasul şi este responsabil pentru a ne păstra mereu în echilibru. Chiar dacă acest minunat organ al omului este construit să reziste la un cumul foarte mare de factori de stres, există momente când are nevoie de ajutor, are nevoie de pauză, de relaxare şi de încărcarea bateriilor, iar una dintre cele mai benefice activităţi pentru creier sunt şedinţele de yoga. 

Vă prezentăm în continuare cele mai importante beneficii ale creierului prin practicarea yoga, dezvăluite de Dana Ţupa, unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi profesori de yoga din România, acreditată internaţional şi fondatoarea PURNA Yoga Academy – prima şcoală de yoga din România acreditată de Yoga Alliance International USA.

Creierul este inundat de oxitocină, dopamină, serotonină şi Gaba

Aceste substanţe sunt responsabile pentru starea interioară de bine. Mai mult decât alte activităţi, practicarea yoga are capacitatea de a creşte nivelul de oxitocină şi dopamină în corp. „Posturile yoga ajută cât se poate de concret la creşterea stării noastre de bine, iar un studiu efectuat la Universitatea din Boston arată că yoga este mai eficient decât plimbatul atunci când vine vorba de creşterea nivelului Gaba (substanţă asociată scăderii anxietăţii şi inducerii stării de bună dispoziţie) cu peste 30%“, explică profesoara de yoga (în imagine alături de Dalai Lama).

Nivelul cortizonului din corp scade semnificativ

„Hormonul stresului, aşa cum este numit cortizonul, a fost asociat cu o serie de probleme de sănătate, cum ar fi depresia, creşterea în greutate, bolile cardiace şi reducerea densităţii osoase. În trecut, acest hormon era esenţial pentru supravieţuirea speciei, deoarece oamenii vânau şi erau expuşi în permanenţă pericolelor. Dacă în trecut, aceşti stimuli se refereau strict la factori fizici, în prezent cortizonul creşte din cauza factorilor emoţionali. Un grad ridicat al cortizonului afectează întreg organismul şi duce la o îmbătrânire rapidă. Studiile au demonstrat că yoga poate scădea semnificativ nivelul de cortizol din corp deoarece această practică se concentrează pe relaxare, echilibru mental şi spiritual“, afirmă Dana Ţupa.

Anumite părţi ale creierului se măresc

În urma unei cercetări efectuate la Centrul Naţional de Medicină Alternativă şi Complementară din Statele Unite, rezultatele tomografului au relevat faptul că anumite părţi ale creierului cresc atunci când  o persoană practică yoga pentru doar două ore pe săptămână. „S-a demonstrat ştiinţific că hipocampusul (zonă a creierului esenţială în formarea de amintiri noi şi a memoriei) şi cortexul somatosenzorial (hartă mentală a corpului) sunt mult mai dezvoltate la persoanele care practică yoga în mod regulat faţă de un alt eşantion format din persoane care nu au acest obicei“, declară Dana Ţupa.

Dezvoltă celulele creierului

Sistemul nervos central poate fi împărţit, din punct de vedere anatomic, în două parţi importante: măduva spinării (legată direct de trunchiul cerebral) şi encefalul sau creierul aşa cum îl cunoaştem cu toţii. Encefalul controlează cele mai multe dintre funcţiile organismului, de la respiraţie, mişcare, gânduri, emoţii, bătăile inimii, la secreţii ale glandelor, etc. 

„Studii americane au descoperit că, după două luni de tehnici yoga şi meditaţie, materia cenuşie din zona hipocampusului a crescut în densitate, fapt care a dus la o mai bună conştientizare, compasiune, memorie îmbuntăţită şi capacitate de asimilare a informaţiilor mult mărită, lucruri confirmate şi de către cei care au făcut parte din studiu. De asemenea, studiul respectiv a concluzionat că practica yoga integrată în stilul de viaţă creşte coeficientul de inteligenţă“, mai spune profesoara de yoga.

Îmbunătăţeşte abilitatea creierului de a traversa schimbări fiziologice

„Neurologii care au analizat rezultatele scanerelor RMN au constatat că yoga întăreşte creierul prin consolidarea conexiunilor dintre celulele nervoase, conform unui studiu realizat în 2012, la UCLA. Impactul yoga asupra neuroplasticităţii creierului demonstrează că în rândul celor care au vechime în practică yoga s-a constatat un mare grad de girificare corticală. Chiar dacă se credea în ipoteză că până la vârsta de 20 ani creierul se dezvoltă, iar de atunci încolo începe să se micşoreze, studiul a demonstrat că acest lucru poate fi contrazis şi ne putem dezvolta capacităţile creierului până la o vârstă înaintată, prin practicarea yoga“, conchide Dana Ţupa.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: