FOTO Test Drive Nissan Juke 1.0 DIG-T

FOTO Test Drive Nissan Juke 1.0 DIG-T

Îmi era dor de Juke, de Nissan Juke. Îmi era dor să vorbesc la timpul prezent, şi uite că uneori dorinţele se împlinesc. Welcome back Nissan Juke!

Ştiri pe aceeaşi temă

Este maşina sau mai bine zis butonul care a fost apăsat pentru a deschide larg ferestrele şi a oferi lumii posibilitatea de a inspira SUV-ul, Crossover-ul subcompact. În prima lună de comercializare pe piaţa natală, Japonia 2010, a strâns 10.943 comenzi. Când a sosit în showroom-uri nu avea rival, după 10 ani, dacă eşti în căutarea unui SUV/ Crossover subcompact îţi trebuie răbdare, ai aproximativ 25 de alternative. Pentru a înţelege cât de vizionari au fost cei de la Nissan cu acest model, este suficient să menţionăm că unii constructori au chiar câte două modele în gamă în acest segment.

GALERIE FOTO

Acum 10 ani, probabil, eram mult mai sensibil la orice aterizat pe Terra care îşi propunea să spargă barierele, să rescrie regulile, să deseneze alt orizont. Ştiţi acele mici vârtejuri de vară, cele care te surprind pe trotuar şi-ţi răvăşesc hainele... cam aşa a fost Juke la data apariţie pentru mine.

Undeva prin 2011...

Ieşisem din pasaj de la Obor, stăteam la semafor la Lizeanu. Eram la volanul noului Juke de vreo două zile şi încă descopeream detalii noi la el. Undeva pe banda din dreapta, preţ de un metru şi jumătate mai în faţă o Dacia 1310 break. O maşină muncită, nimic rău până aici, o maşină care se ruga deja, cu voce tare... să prindă şi ea Programul Rabla. Pentru maşină... enorm de mult respect, şi asta pentru că a văzut multe de la cel de la volan. Deşi primăvară, deşi soare... încă era rece afară. El, la volan cu şubă şi cuşmă, uşor deranjat de intimitatea locului de la volan, adică uşor iritat deja. L-am observat repede, pentru că deja eram la vânătoare de reacţii, pe chipurile celor din jur, la vederea lui Nissan Juke. Îl deranja ceva în stânga, vederea periferică trimisese la creier o informaţie care-l inflamase. După două mici spasme care au mimat o încercare de a întoarce capul... a cedat, i-a aruncat o privire lui Juke. Am văzut un chip care a migrat de la siguranţa că ştie tot ce se întâmplă în univers la uimire, surprindere, concediere a logicii şi în final ură pură. A întors capul revoltat să privească spre înainte, dar un ultim gram de luciditate i-a comunicat că acea caroserie trebuie să aibă pe cineva la volan... şi toată ura izvorâtă din ofensa adusă sistemului său de valori s-a canalizat într-o privire aruncată spre mine... eram deja în hohote. Uite un motiv pentru care îmi era dor de Juke.

Design

V-aţi întrebat de ce Juke, în ciuda unui design... hai să-i spunem altfel, a avut o atât de mare priză la public. Şi dacă faptul că a fost preferat de tineri este firesc, cum explicăm ataşamentul clienţilor vârstnici de Juke? Media de vârstă a clientului primei generaţii fiind aproape de 50 de ani. Secretul se prea poate să stea ascuns în interpretarea modernă a stilului ”Coke Bottle”. Sticla de Coca Cola, redesenată de Raymond Loewy în 1955, a cărei inspiraţie îşi are rădăcina în combinaţia dintre un banal pahar şi păstaia de cacao... în timp a fost asociat cu silueta unei femei voluptoase... Dar să revenim la Juke.

O a doua generaţie Juke... un coşmar pentru designeri. Să încerci să-i păstrezi identitatea, să nu devii plictisitor, să aibă gradul de sex-appeal de a-l face apetisant şi pentru cei care acum 9 ani nu aveau nicio legătură cu automobilul... În mare parte s-a reuşit această misiune. O parte frontală inconfundabilă, una care acum pe mine, datorită luminilor de rulare pe timp de zi mă duce cu gândul la casca eroului din serialul Mandalorian, realizat de Disney. Poate o parte din aerul iniţial s-a evaporat datorită creşterii în dimensiuni. Noua generaţie Juke are la bază platforma CMF-B a alianţei, lucru care îi permite crossover-ului să fie o maşină de familie cu adevărat din perspectiva spaţiului oferit.

Interior

Singurul lucru care lipseşte, acum, interiorului este perspectiva spre înainte a primei generaţii, cea în care aveai în raza vizuală semnalizările proeminente care îmbrăcau în zona superioară pasajele roţilor faţă.

Ce nu lipseşte

Avem un interior sensibil mai spaţios. Locurile faţă nu îţi mai lasă impresia unui confesional. Acces mai bun în maşină faţă/ spate graţie unor portiere mai generos dimensionate. Locurile spate permit acum adulţilor să beneficieze de o călătorie pe distanţe lungi fără nevoia de a fi descarceraţi la final.

Planşa de bord a fost reorganizată, dar sunt detalii care te fac să te simţi ca acasă. Avem un tablou de bord cu aceeaşi temă – doua ceasuri care încadrează un display şi totul acoperit cu un ornament care aduce aminte de deflectorul tabloului de bord de la street fighter. Display-ul însă acum este de mari dimensiuni, afişează cam tot ce te interesează şi este color. S-a păstrat tema rezervorului de motocicletă pentru tunelul median, iar în vârful acestuia să fie amplasat levierul schimbătorului de viteze. La baza consolei centrale există şi un spaţiu de depozitare tapetat cu material antialunecare care permite depozitarea unui telefon mobil. Gurile de ventilaţie sunt rotunde... Sunt atât de multe detalii care îţi sunt familiare, dacă ai deţinut prima generaţie Juke, este o senzaţie plăcută de deja-vu la bordul noii generaţii. Sistemul infotainment dispune de funcţia Apple CarPlay, noi pe aceasta am testat-o şi practic face inutilă navigaţia integrată, dar apropo de aceasta, am sesizat că vine cu un update masiv la nivelul hărţii, fiind trecute drumuri care în trecut lipseau.

Scaunele faţă sunt superb desenate, iar opţional, tetierele scaunelor faţă pot fi îmbrăcate cu ”o pereche de căşti” BOSE, le-am spus căşti pentru că au designul unor căşti care îmbracă scaunul, în realitate sunt un set de două boxe pentru fiecare scaun. Pe lângă efectual de spaţialitate pe care-l duce în cazul ascultării de muzică, îţi permite să asculţi sistemul audio fără a fi nevoit să ajustezi foarte sus volumul dacă vrei gălăgie în maşină. Pasagerii din spate pot asculta la un volum mediu spre jos muzica în timp ce tu şi cel din dreapta te poţi bucura de un sunet puternic. Este o opţiune care, spre exemplu, le permite părinţilor să se bucure de muzică în timp ce copiii dorm pe bancheta din spate, evident plasaţi în scaune dedicate cu Isofix. Mai bifăm un portbagaj cu 15% mai mare, adică de la 354 litri ajungem la 422 litri, un volum de clasă compactă.

La drum

Noua generaţie Nissan Juke spune adio motorizărilor diesel. Pentru moment, în gamă este disponibilă o singură motorizare  - 1.0 DIG-T. Un propulsor din cadrul alianţei, ne-am întâlnit cu această motorizare în versiunea aspirată pe gama Dacia, şi în versiune supraalimentată de 100 CP atât pe gama Dacia cât şi Renault. În interpretarea celor de la Nissan, acest propulsor oferă 115 CP la 5.250 rpm şi 200 Nm de la 1.750 până la 3.750 rpm. Noi am testat versiunea echipată cu o cutie manuală cu 6 rapoarte, o cutie la care primele patru rapoarte sunt gândite pentru a face maşina mai fâşneaţă urban, iar ultimele două pentru a obţine valori bune ale consumului la drum lung.

După prima întâlnire cu Juke, cel mai puternic ecou l-a avut motorul. Am fost tentat să cred că maşina va fi uşor submotorizată, dar nici gând. Poate o idee cam vocal propulsorul, cel puţin când este urcat în ture, dar este firesc, mai ales pentru un trei cilindri. Surprinzător de viril acest propulsor, şi nu atât de gurmand, în traficul urban bucureştean nu ne-am apropiat de 8 litri consumul mediu.

Un plus masiv bifăm la capitolul ţinută de drum. Noua platformă aduce un plus uriaş de confort. Suspensia păstrează o doză de fermitate, dar este una agreabilă, nu una care să te sperie că vei leca la un drum lung.

La nivelul tehnologiei prezente la bord, nu voi enumera toate sistemele active, faruri LED care fac lumină – o problemă a vechii generaţii... vreau să vorbesc puţin de compatibilitate cu NissanConnect Services (aplicaţie smartphone de control al vehiculului). Poţi vizualiza parametrii maşinii de la distanţă, o poţi deschide/ închide, aprinde farurile... inclusiv poţi desenat un traseu în google maps şi la conectarea telefonului la maşină acesta să fie preluat de sistemul TomTom al maşinii, poţi folosi asistentul Google pentru a căuta destinaţii.

Ne place? Da! Probabil ne-am dori şi o versiune cu ceva mai mult testosteron, ne este dor de Juke Nismo!

Text - Constantin Ciobanu

FOTO - Mihai Dăscălescu

Fişă tehnică Nissan Juke 1.0 DIG-T

Motor – turbo, benzină, L3, 999 cmc, 115 CP@5250 rpm, 200 Nm@1750-3750 rpm / Transmisie – cutie manuală 6 trepte, tracţiune faţă / Performanţe – 180 km/h v. max, 0-100 km/h în 10,4 secunde / Portbagaj – 422-1.088 litri / Rezervor – 46 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4210/1800/1595, ampatament (mm) – 2636 / Consum mediu declarat – 5,7 l/100 km / Preţ de bază (euro cu TVA) – 17.200

 

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările