Am condus versiunea cu facelift a lui Porsche Cayenne Turbo - 520 cai putere la o apăsare de pedală!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În urma facelift-ului aplicat recent, Porsche Cayenne Turbo a devenit un animal oarecum diferit faţă de ce era înainte. Dar tot o bestie rămâne!

Pentru cei dintre voi care aţi văzut filmul Interstellar, poate vă amintiţi de scenele în care nava protagoniştilor intra sau ieşea din atmosferă, puternic şi turbulent. Nu ştiu exact ce era în neregula cu mijlocul lor de transport, pentru că într-un Porsche Cayenne Turbo, beneficiezi de un demaraj similar, fără niciun fel de emoţii. Cât despre Matthew McConaughey, poate că acesta ar trebui să nu mai gesticuleze prin Lincon-uri şi să mai conducă şi el SUV-uri de lux, capabile să-ţi facă rocadă între ficat şi splină atunci când iei stângul din frâna după ce ai înfipt piciorul drept în acceleraţie, cu toate setările pe nivelul Sport Plus.

În momentul acela, nu mai puţin de 520 CP te aruncă spre orizont. Cinci Sute şi Două Zeci. Este brutal, dar fără pic de efort din partea maşinii. Prima sută de km/h este a ta în 4.5 secunde. Nu ai cum să nu realizezi că eşti la volanul unui automobil care arată degetul mijlociu manualelor de fizică. Nu ai cum să nu zâmbeşti. Este perfect. Iar agilitatea de care este capabil atunci când îi dai să mănânce nişte viraje, este foarte rar întâlnită. Gândiţi-vă că un Cayenne Turbo cântăreşte cât un hipopotam (literalmente, 2.2 tone), dar accelerează ca o leoaică şi schimbă direcţia mai bine decât orice alt SUV din lume, pe care nu-l cheamă Macan. Serios, este atât de agil pentru dimensiunile sale încât tragi pe dreapta, te dai jos, te uiţi la el şi îţi dă cu virgulă.

Modelul din imagini este nou venitul Cayenne Turbo facelift – maşină care a mai fost pusă la încercare acum câteva săptămâni de un grup de jurnalişti români, în cadrul unui test de economie de carburant. Sau mai bine zis o competiţie, pe care a şi câştigat-o! Pe atunci eu am participat la volanul unui Cayenne S diesel – iar testul cu acesta urmează să vină şi el în curând.

Aşadar ştim deja că gama Cayenne este capabilă de nişte cifre de consum… impresionante, atât urban cât şi extra-urban. Dar aici, nu am fost deloc interesat de consum. Mi-am legat o cărămidă de piciorul drept şi am plecat la drum. A trebuit să văd cât de departe a ajuns versiunea de top a celebrului SUV Porsche, de la ultima mea întâlnire cu el. Pe atunci era vorba de un Cayenne Turbo cu Power Kit, bun pentru 540cp şi 0-100km/h în 4.9 secunde. La finalul zilei am concluzionat că generaţia actuală de Cayenne Turbo este net superioară vechiului model, cu toate că senzaţia pe care ţi-o oferă la volan este oarecum similară.

Schimbările aduse de facelift sunt minore dar foarte, foarte sesizabile. Farurile şi spoilerul faţă aduc mai mult a Macan (în opinia mea schimbarea este binevenită), iar din spate un Cayenne arată astăzi puţin mai matur decât înainte de facelift. Stopurile sunt mai mici şi mai agresive din punct de vedere vizual iar rezultatul nu ar putea fi mai bun. Cayenne cu facelift arată mult mai bine decât modelul pe care îl lasă în urmă.

Încă de la apariţia sa, din 2010, a doua generaţie de Cayenne mi s-a părut puţin prea “drăguţă” cu formele sale rotunde şi stopurile sale mari. Prima generaţie cel puţin arăta foarte masculin. Din fericire, faceliftul curent i-a prins excelent noului Cayenne, care a devenit iarăşi un SUV impunător şi agresiv, din puncte de vedere care includ acum şi vizualul. Haios ce diferenţă pot face nişte modificări estetice minore.

image

Maşina din imagini face exces de alb, dar este un exces bun. Albul îmbracă nu doar caroseria, ci şi jantele sale superbe, iar aspectul, per total este foarte frumos. Şi ca să fiu sincer cu mine, aş putea spune că în momentul de faţă, niciun alt SUV nu arată la fel de impunător ca Porsche Cayenne Turbo cu facelift. Noul X5 M este aproape dar nu apucă să-şi aprindă trabucul.

La interior, experienţa Porsche înseamnă tradiţie, valoare, performanţă şi lux. Lux primeşti şi în multe alte modele, dar cabina lui Cayenne este ceva cu totul deosebit. Nu mă credeţi? Uitaţi-vă pe poze. Nu le credeţi nici pe ele, daţi o fugă până în showroom şi instalaţi-vă la volanul unuia. Layout-ul planşei de bord este extrem de dinamic. Pielea acoperă aproape fiecare suprafaţă pe care o poţi atinge iar în rest ai acces tactil la aluminiu şi plastice de foarte mare calitate.

Poziţia la volan este perfectă. Vizibilitatea este ireproşabilă (aceste lucruri nu s-au schimbat odată cu facelift-ul, însă ţin să le punctez din nou). Comenzile par puţin copleşitoare la început, dar fiecare buton are o funcţie, un rol pe care-l joacă în filmul acesta “blockbuster” în care simţi că te afli, atunci când conduci un Cayenne Turbo.

image

Nu poţi spune că eşti un SUV sport de lux dacă nu eşti plin de dotări la bord. Cayenne Turbo bifează cu vârf şi îndesat această căsuţă. Până şi dotările sale standard impresionează. În preţul de achiziţie intră din start culoarea metalică a caroseriei, un pachet interior ce conţine elemente din aluminiu şi piele, plafon îmbrăcat în Alcantara, sistem audio BOSE cu 585w, sistem PCM (Porsche Communication Management) cu modul de navigaţie şi touchscreen de 7″, hayon cu deschidere automată, faruri cu LED şi PDLS (Porsche Dynamic Light System), cutie automată Tiptronic S cu 8 viteze şi funcţie start/stop, suspensie aer cu ride-height control şi PASM (Porsche Active Suspension Management), scaune sport adaptive, cu memorie şi reglabile în 18 direcţii, jante de 19″ (dar clar trebuie să mergeţi pe nişte 20″ sau chiar 21″), TPM (Tyre Pressure Monitoring), poziţii pentru rulare pe timp de zi cu LED (4 unităţi LED pentru fiecare bloc optic), proiectoare ceaţă cu LED, volan sport din piele, multifuncţional şi cu padele, cruise control, sistem ParkAssist (faţă/spate), scaune încălzite şi rezervor cu volum total de 100 litri.

image

Doar pentru că este un SUV de lux cu foarte multe abilităţi dinamice, să nu vă imaginaţi că nu este în acelaşi timp o maşină de familie extrem de practică. Fie că iei loc în spatele volanului sau ca pasager faţă/banchetă, vei avea spaţiu amplu atât la cap şi umeri cât şi la genunchi. Iar concediul, poate fi şi lung, nu doar distractiv – Cayenne Turbo vine cu nu mai puţin de 670 litri ca volum al portbagajului, care se pot transforma în 1780 litri dacă rabatezi bancheta.

În ceea ce priveşte segmentul de SUV-uri premium mid-size (X5, ML, Touareg etc), nu poate fi decât un singur rege al dealului în materie de agilitate, mai ales pe versiunile foarte rapide. Tind să cred că este Porsche Cayenne Turbo, acest rege. Nu am condus noul BMW X5 M, care are într-adevăr un demaraj mai rapid cu aproximativ 0.3 secunde, însă îi trebuie 56cp în plus pentru această reuşită – ţinând cont de faptul că este şi mai greu cu 90kg. Cuplul maxim este identic pentru ambele la 750Nm. Deci da, o reuşită fabuloasă în ceea ce-l priveşte pe Cayenne Turbo – acest gen de performanţe şi o greutate atât de mică.

image

La prima vedere, 2.260kg nu sunt tocmai o nimica toată, dar dacă punem lucrurile în perspectivă, ne dăm seama că este cel mai uşor model din grupul său (aici mai fac parte Mercedes-Benz ML 63 AMG, BMW X5 M şi Range Rover Sport V8 SuperCharged).

Şasiul, direcţia, cutia, motorul – toate lucrează într-o armonie totală pentru a te pune pe tine într-o situaţie în care să poţi ataca un viraj cu o viteză foarte mare, să păstrezi trasa ideală şi să ieşi mâncând pământul, accelerând puternic către următorul viraj. Toate acestea, aproape fără pic de ruliu. Viteza este senzaţională, indiferent de treapta din care tragi. Cei 750Nm sunt mai mult decât suficienţi. 0-100, 50-120, 150 şi peste, aproape că nu contează. Acceleraţia este instantă, iar direcţia, că tot am adus vorba, este ireproşabilă. Cutia la fel. Schimbările de viteză sunt fulgerătoare pe setările Sport.

De reţinut totuşi, atunci când ataci un viraj foarte rapid, greutatea maşinii se face simţită. Ea vine foarte încărcată pe puntea faţă iar dacă nu ştii ce faci, este posibil să-ţi subvireze. Din fericire şi cu puţin exerciţiu, poţi să înveţi cum să abordezi virajele cât vrei de agresiv într-un Cayenne Turbo, fără emoţii – poţi adică să stai absolut lipit de şosea de la intrare, la apex, şi apoi chiar să-l faci (sau nu, depinde de tine) să supravireze pe ieşire. Plus că ai şi asistenţă de la creierul electronic. Apropo, puterea cu care frânează este dintr-o altă lume – ceea ce este bine, pentru că ai nevoie de ea.

image

Dintre toate SUV-urile sport de lux pe care le-am condus de-a lungul anilor, niciunul nu se atinge de agilitatea acestui Cayenne Turbo. Îmi amintesc că primul BMW X6 M (acum tocmai a apărut generaţia a doua) mi s-a părut a fi cel mai sportiv SUV al generaţiei sale. Însă pe atunci, vechiul Cayenne Turbo avea peste 2.4 tone. În prezent, lucrurile stau diferit. În prezent, nu văd cum poţi egala aşa un nivel de precizie în mers sau de agilitate pe viraje…este absolut incredibil.

Nu te aştepta să poţi achiziţiona cel mai bun Porsche Cayenne fabricat vreodată la un preţ accesibil oricui. Versiunea Turbo reprezintă tot ce este mai bun la acest automobil, iar preţul său de bază, cu tot cu taxe şi fără opţiuni, este de 140.910 euro.

Povestea este aceeaşi ca şi acum 12 ani. Cei de la Porsche au decis să facă un SUV şi iată, este magnific. Lucru cât se poate de evident atunci când vorbim despre modelul de top, Cayenne Turbo. Este confortabil şi utilitar, este luxos, este mai rapid şi decât un 911 Carrera. De fapt, este mai rapid decât multe alte super-maşini. Cât despre agilitatea sa, te lasă pur şi simplu fără cuvinte.

Este unic.

image

Pentru a accesa galeria foto completă, urmăriţi linkul!

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite