Tot ce se ştie până acum despre cea mai mare tragedie aeriană din istoria Rusiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zi de zi, ipoteza potrivit căreia prăbuşirea avionului Airbus A321 al companiei Metrojet a fost cauzată de o bombă capătă contur. La şase zile de la producerea tragediei aviatice, preşedintele american Barack Obama şi premierul britanic David Cameron susţin pista unei bombe plasate la bord, în timp ce Rusia şi Egiptul continuă să-şi exprime rezervele asupra acestei ipoteze. Între timp, anchetorii au început să identifice cauzele prăbuşirii.

Ce s-a întâmplat înainte de accident?

Un avion Airbus A321 al companiei Metrojet a decolat sâmbăta trecută la ora locală 05.21 (06.21, ora României) pentru a asigura zborul 7K9268 între staţiunea egipteană Sharm el-Sheikh şi Sankt Petersburg, în nord-vestul Rusiei. După 21 de minute de la decolare, avionul a atins viteza de 748 de kilometri pe oră la altitudinea de 10.200 de metri, conform datelor furnizate de site-uri specializate în monitorizarea zborurilor. După încă un minut, controlorii de trafic aerian au pierdut contactul cu avionul. Apoi, o cădere rapidă, cvasi-verticală a avionului a fost constatată de sistemele de supraveghere a zborului. În numai un minut, aparatul a pierdut aproximativ 1.500 de metri în altitudine. Conform Airbus, constructorul avionului, acesta din urmă s-a prăbuşit la sol trei minute mai târziu. Toţi cei 217 pasageri, între care 25 de copii, şi şapte membri ai echipajului au murit.

Primele imagini filmate la locul prăbuşirii

Cum şi de ce s-a prăbuşit avionul?

Potrivit directorului agenţiei ruse Rosaviatsia, Aleksandr Neradko, „toate indiciile arată că distrugerea aparatului a avut loc în aer, la o altitudine ridicată“. O dovadă în acest sens este că resturile avionului s-au împrăştiat pe o arie de 20 de kilometri pătraţi. Potrivit directorului Comitetului interguvernamental al Aviaţiei Ruse, Viktor Sorocenko, avionul s-a dezintegrat în două bucăţi principale.

Avionul A321 care ar fi trebuit să efectueze zborul 7K9268 era folosit de 18 ani, o durată de funcţionare nu prea avansată conform standardelor aeriene. Aparatul de zbor era închiriat de la Aercap, cea mai mare companie de închiriere de avioane din lume, şi respecta normele de siguranţă, conform controalelor efectuate regulat. La rândul lor, membrii echipajului erau foarte experimentaţi.

Locul prăbuşirii

Revendicarea grupării jihadiste Provincia Sinai

Gruparea jihadistă Provincia Sinai, care a jurat credinţă reţelei extremiste sunnite Statul Islamic, a revendicat prăbuşirea avionului chiar în ziua producerii dramei. Mesajul în care Provincia Sinai revendica prăbuşirea avionului era însoţit de o înregistrare video cu un avion neidentificat doborât de o rachetă. Această înregistrare video a fost contestată de autorităţile egiptene şi ruse, acestea din urmă declarând că teroriştii care operează în Peninsula Sinai nu deţin echipamentul necesar pentru doborârea unui avion de linie ce zboară la o altitudine de croazieră.

Jihadiştii din cadrul grupării Provincia Sinai au reafirmat miercuri că au provocat prăbuşirea avionului, anunţând că au acţionat în represalii la intervenţia rusă în Siria şi la „arestarea unor femei beduine de către forţe alcătuite din apostaţi“.

Această pistă nu este exclusă, însă, de anchetatori. De la producerea catastrofei aviatice, mai multe companii aeriene au decis să ocolească zona cel puţin până la stabilirea cauzelor exacte.

Versiunea companiei aeriene

Conform Metrojet, prăbuşirea ar fi avut loc în urma unui impact mecanic extern. Oficialii companiei aviatice au exclus o defecţiune tehnică sau o eroare a vreunui pilot.

Versiunea experţilor

Aparatul de zbor prăbuşit a suferit un accident minor în 2001, care ar fi putut modifica geometria construcţiei sale, sugerează surse citate de publicaţia economică rusă Kommersant, o versiune dezminţită de Metrojet.

Potrivit unul expert medico-legal citat de agenţia Sputnik, analiza trupurilor pasagerilor indică faptul că aeronava  a explodat înainte de a lovi pământul.

Postul de televiziune rusesc LifeNews relatează, citând tot surse medico-legale, că pasagerii din coada avionului ar fi prezentat „leziuni explozive“ şi arsuri pe 90 la sută din suprafaţa corpului.

Presa rusă presupune că accidentul putea fi declanşat de o explozie a rezervoarelor de combustibil sau declanşat de un dispozitiv exploziv neidentificat.

În timp ce autorităţile ruse extindeau zona de căutare la locul prăbuşirii Airbusului A321 şi trimiteau avioane fără pilot în ajutorul anchetatorilor, experţi din lumea întreagă propuneau diverse piste pentru cauzele prăbuşirii.

Plasarea unei bombe la bord care a provocat depresurizarea cabinei este cea mai probabilă cauză a producerii prăbuşirii, a apreciat directorul general al Royal United Services Institute, Michael Clarke.

Potrivit postului de televiziune CNN, care citează un oficial american sub protecţia anonimatului, un satelit militar american a detectat un „flash de căldură“ în Airbus în momentul producerii dramei, fapt ce sugerează plasarea unui „bombe“ la bord. Michael McCaul, preşedintele Comisiei pentru Securitate Internă din cadrul Camerei Reprezentanţilor, a declarat joi că aceasta este ipoteză trebuie luată cel mai mult în considerare.

Versiunea britanică şi americană

Ipoteza plasării unei bombe la bord a fost constant avansată în ultimele zile de Londra şi Washington.

Provincia Sinai „a revendicat responsabilitatea prăbuşirii avionului rusesc“, a reamintit ministrul britanic de Externe, Philip Hammond, pentru Sky TV. „A făcut-o imediat după producerea catastrofei. Am examinat toate informaţiile, inclusiv această revendicare, şi am ajuns la concluzia că este foarte probabilă“, a insistat el.

La rândul său, premierul britanic David Cameron a declarat miercuri că cel mai probabil avionul s-a prăbuşit în urma exploziei unei bombe. Preşedintele american Barack Obama a ţinut joi un discurs similar. „Cred că există posibilitatea să fi fost o bombă la bord, iar noi abordăm foarte serios această pistă“, a declarat Barack Obama pentru postul de radio Kiro, din cadrul grupului CBS.

Conform publicaţiei britanice The Times, conversaţii electronice interceptate de agenţi britanici şi americani sugerează această ipoteză.

Versiunea Rusiei

În schimb, Kremlinul a calificat drept „speculaţii“ orice ipoteză asupra cauzelor accidentului. Preşedintele rus Vladimir Putin i-a transmis lui David Cameron, în cursul unei conversaţii telefonice, că ar trebui evitate speculaţiile şi aşteptate concluziile oficiale, transmite agenţia Interfax.

Toate ipotezele avansate până acum sunt „speculaţii“, a reafirmat purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov.

La rândul său, Cairo a avertizat în privinţa unor concluzii premature. Ministrul egiptean al Aviaţiei Civile, Hossam Kamal, a declarat că anchetatorii „încă nu au nicio probă sau informaţie care confirmă ipoteza“ prăbuşirii din cauza exploziei unei bombe la bord.

Desfăşurarea anchetei

Miercuri, Ministerul egiptean al Aviaţiei Civile a anunţat că informaţiile stocate în cutiile negre ale avionului au fost extrase şi sunt în curs de examinare. Experţii subliniază că iau în calcul orice ipoteză şi cer răbdare pentru stabilirea şi anunţarea concluziilor. Însă, potrivit lor, întâmpină o mare problemă: „înregistratorul de voce din cabina piloţilor este parţial distrus şi va fi nevoie de multă muncă pentru extragerea datelor“. Conform The New York Times, care citează un oficial, datele pot fi utilizate, dar conţin puţine informaţii deoarece înregistrarea s-a „întrerupt abrupt“. Rămâne de văzut dacă întreruperea ar fi fost cauzată de o explozie.

Cercetări la locul prăbuşirii FOTO AFP

Cercetări la locul prăbuşirii FOTO AFP

Până când va dura ancheta?

În paralel cu decriptarea cutiilor negre, experţi ruşi, egipteni, francezi şi irlandezi examinează locul accidentului şi resturile avionului. Analiza tuturor elementelor colectate ar urma să dureze mai multe săptămâni, chiar luni, conform Ministerului egiptean al Aviaţiei.

Zboruri aeriene suspendate

Marea Britanie a anunţat miercuri suspendarea zborurilor sale cu plecare dinspre şi cu destinaţia Sharm el-Sheikh. Irlanda, Olanda şi Germania au procedat la fel. În schimb, Franţa şi Belgia şi-au sfătuit cetăţenii să nu meargă la Sharm el-Sheikh, dacă nu au un „motiv imperativ, în special profesional“. Potrivit lui Peskov, companiile aeriene ruseşti vor continua să opereze la Sharm el-Sheikh.

Joi, ministrul egiptean al Turismului, Hecham Zaazou, a apreciat decizia Londrei drept „nejustificată“.

Londra a autorizat vineri reluarea zborurilor de la Sharm el-Sheikh către Marea Britanie, în vederea repatrierii celor aproximativ 20.000 de turişti britanici prezenţi în staţiunea balneară. „Măsuri de securitate suplimentare“ vor fi implementate pentru a asigura siguranţa zborurilor, a precizat un purtător de cuvânt al Guvernului britanic.

Industria turismului va primi o lovitură grea în Egipt dacă se va ajunge la concluzia că zborul 7K9268 s-a prăbuşit în urma exploziei unei bombe.

Rusia a început joi să-şi îngroape victimele catastrofei. La Sankt Petersburg au avut loc funeraliile lui Aleksei Alekseev, care a murit la vârsta de 31 de ani în timp ce se întorcea din vacanţă.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite