Raport pozitiv pentru Romania în faţa Comisie Europene. Procedura de infringement

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pana in prezent, Romania nu a suferit nicio condamnare in fata Curtii de la Luxembourg pentru neindeplinirea obligatiilor asumate prin tratat, motiv pentru care Grupul interministerial de lucru contencios UE a subliniat in cadrul intalnirii de astazi importanta cooperarii interinstitutionale in vederea consolidarii procesului de uniformizare a ordinii juridice europene.

In calitatea sa de gardian al tratatelor, Comisia vegheaza la asigurarea transpunerii dreptului Uniunii europene in ordinea juridica interna a statelor membre, avand posibilitatea ca in anumite conditii sa introduca la Curtea de justitie de la Luxembourg o actiune de infringement impotriva statului care nu isi respecta obligatiile prevazute in tratate-  in special Tratatul Uniunii europene (TUE) si Tratatul de functionare a Uniunii europene (TFUE).
Dupa cum este prezentat si in comunicatul de presa al MAE din 23 ianuarie 2014, exista trei situatii declansatoare a unei astfel de actiuni: omisiunea notificarii actelor normative nationale care transpun directivele- 18 actiuni fiind deja intentate in acest sens-, absenta conformitatii legislatiilor nationale cu exigentele normelor europene si, in final, aplicarea necorespunzatoare a actelor normative ale Uniunii- 28 de actiuni. Aceste 46 de actiuni se afla inca in faza de precontencios.

Conform acestui comunicat, Colegiul Comisarilor a decis declansarea a doua noi actiuni contra Romaniei- prima in domeniul afacerilor interne vizand punerea in aplicare a unor obligatii legate de securitatea documentelor, iar cea de-a doua vizand transpunerea Directivei 2000/78/CE privind crearea unui cadru general in favoarea egalitatii de tratament in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca de catre cetatenii altor state membre sau provenind din state terte. Totodata, a decis continuarea a doua actiuni in domeniul transporturilor respectiv protectia mediului (referitoare la Directiva 85/337/CEE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului în legătură cu autorizarea unei instalaţii nucleare din România).

Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justitie a Uniunii Europene, Razvan-Horatiu Radu, subsecretar de stat în cadrul MAE, a coordonat in data de 29 ianuarie a.c. prima reuniune trimestriala a Grupului de Lucru Contencios UE (GLCUE). Cu acesta ocazie, s-a realizat o evaluare a activitatii de reprezentare desfaşurate în anul 2013, atat în fata Comisiei Europene, in cadrul acţiunilor în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor (infringement procedures), cat si în fata Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE). In 2013, Agentul Guvernamental a gestionat 74 de acţiuni, 44 dintre ele inca in desfasurare in data de 1 ianuarie 2013, iar 30 au fost declansate in 2013.


Dupa  etapa declansatoare, in care este transmisa o notificare formala cu legislatia incalcata, urmeaza etapa de aparare a statului in care acesta trebuie sa raspunda Comisiei pentru a justifica faptele/inactiunile sale intr-un termen de 2 luni, termen ce mai poate fi extins doar o data pentru aceeasi perioada. Comisia va adopta apoi o opinie motivata, insa nu are posibilitatea de a anula masurile nationale care contravin dreptului european. Statul va avea apoi inca 2 luni la dispozitie (sau 5 luni la cererea acestuia) pentru a lua masurile necesare. In cazul in care nu sunt luate masurile necesare, se va trece de la etapa precontencioasa la cea  contencioasa- se inainteaza cazul Curtii de justitie a Uniunii Europene. Cu toate acestea, Curtea nu poate dispune anularea unei prevederi nationale incompatibile cu dreptul Uniunii Europene sau sa oblige autoritatile sa actioneze sau sa plateasca daune unei persoane. 

Ca exemplificare, putem invoca doua cauze inaintate impotriva Romaniei- prima dateaza din 2012 si vizeaza schimbarea legislatiei nationale privitoare la regimul de depozitare in magaziile de mari dimensiuni, iar cea de-a doua din 2013 si se concentreaza asupra eliminarii taxelor discriminatorii destinate investitorilor din alte state membre sau state terte. In ambele cazuri Comisia a sistat procedurile dupa ce Romania a luat masurile de modificare a legislatiei.

Un caz similar este cel al Comisiei contra Italiei, judecat de catre Curtea de la Luxembourg in data de 29 martie 2009. In aceasta situatie, a fost constatata neindeplinirea de catre statul italian a obligatiilor prevazute in Tratatul de functionare a Uniunii europene vizand libera circulatie a capitalului si dreptul de stabilire a resortisantilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru intrucat au existat anumite limitari ale investitiilor straine in companiilor privatizate din domeniul telecomunicatiilor si a sectorului energetic. Si in acest caz, Comisia a sistat procedura dupa ce Italia a luat masurile legale necesare de modificare a legislatiei interne.

Avand in vedere faptul ca Romania nu a suferit nicio condamnare în faţa CJUE pentru neîndeplinirea obligaţiilor de stat membru, Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justitie subliniaza faptul ca anul 2014 trebuie sa vizeze intarirea laturii preventive, in vederea evitarii declansarii inclusiv a etapei precontencioase a actiunilor de infringement si a mentinerii obiectivului de a nu avea nicio condamnare la CJUE.


Irimia Oana Iulia este stagiar Foreign Policy Romania si urmeaza masterul de Studii de dezvoltare si etica relatiilor interntionale din cadrul Facultatii de Filosofie, Universitatea Bucuresti si continua studiile in domeniul dreptului european si international

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite