Prima mare bătălie pentru noua Comisie a Ursulei von der Leyen: lupta comercială cu preşedintele american Donald Trump

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO EPA-EFE
FOTO EPA-EFE

Noua lideră a Uniunii Europene este hotărâtă că vrea o Comisie „geopolitică” care să răspundă ameninţărilor venite din partea Chinei şi Statelor Unite şi probabil că va dori să dovedească acest lucru în săptămânile imediat următoare, notează Politico.

O decizie confidenţială a Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), de vineri, îi permite lui Trump să declanşeze un război comercial total, prin impunerea de tarife pe exporturi europene în valoare de miliarde de euro, începând chiar cu 30 septembrie.

Această decizie o plasează pe von der Leyen într-o capcană politică. În timp ce tarifele americane vin ca răspuns pentru subvenţiile europene acordate companiei Airbus, Bruxellesul nu are motive imediate pentru a răspunde.

Ca să fie chiar mai rău, Donald Trump ameninţă o nouă lovitură pentru Bruxelles. În afară de tarifele pentru Airbus, care vor fi impuse probabil pentru bunuri de 8 miliarde de euro, Trump vrea să impună şi taxe considente pe exporturile auto europene, începând cu mijlocul lunii noiembrie.

Oficialii din Bruxelles urmăresc cu groază cum Trump a folosit ameninţarea aceloraşi tarife pe automobile pentru a obliga Japonia să facă concesii privind agricultura. UE se teme că un acord comercial între SUA şi Japonia, care se presupune că va fi semnat la Adunarea Generală ONU de săptămâna viitoare, de la Ne York, va întări credinţa preşedintelui că poate continua cu tacticile sale dure pentru a obţine concesii similare de la europeni.

În afară de aceste îngrijorări, China a ignorat UE, netrimişând un oficial important la o întâlnire comercială programată pentru săptămâna viitoare, Beijingul părând să prioritizeze atingerea „unui acord comercial temporar” cu SUA, în loc de eventuale concesii pe termen lung privind cererile UE pentru deschideri de piaţă.

„Climatul comercial global nu e bun. Nu mai avem aliaţi naturali”, a sous Bernd Lange, preşedinte al comitelului de comerţ din Parlamentul European.

Agravarea conflictului comercial pregăteşte terenul şi pentru comisarul european pentru comerţ al lui von der Leyen, Phil Hogan, care are reputaţia de a fi mai certăreţ decât predecesoarea sa, Cecilia Malmstrom. Irlandezul a declarat la RTE radio, săptămâna trecută, că va face tot ce îi va sta în putinţă „ca să-l determine pe domnul Trump să vadă că procedează greşit” în ceea ce priveşte comerţul.

Decizia OMC privind Airbus este cea mai urgentă provocare.

Lista de tarife a Americii publicată în aprilie şi extinsă în iulie acoperă produse europene în valoarea de aproximativ 22,7 miliarde de dolari – de la whiskey şi brânză olandeză gouda la bunuri de lux precum poşete. Washingtonul poate impune tarifele de îndată ce decizia va fi făcută publică, lucru de aşteptat în două săptămâni.

Malmstrom le-a spus reporterilor, luni, că Bruxellesul a făcut tot ce poate pentru a evita o escaladare a tarifelor, dar a precizat că americanii „nu s-au implicat” în oferte, pentru a ajunge la o înţelegere negociată.

„Am făcut propuneri concrete, dar nu am primit nicio reacţie. Zero”, a spus preşedintele comitelului pentru comerţ, Lange.

Gordon Sondland, ambasadorul american la UE, a spus că Washingtonul vrea să „încheie subvenţiile pentru Airbus şi să recupereze daunele. Însă, dacă negocierile dintre SUA şi UE nu vor duce la o schimbare în acest comportament şi o recuperare a acelor daune, atunci Statele Unite vor suspenda concesiile şi vor apela la tarife”.

Tiziana Beghin, membră a Mişcării 5 Stele din Parlamentul European, a spus că tarifele sunt un semnal de alarmă pentru viitoarea Comisie, pentru a dezvolta mecanisme de apărare mai robuste în sectorul comercial.

Referindu-se la produsele italiene variate care sunt vizate de SUA – precum pastele, parmezanul, cafeaua prăjită şi măslinele – Beghin a spus că decizia OMC „este îngrijorătoare şi daunează marcii <<Made in Italy>>”.

Lange a spus că atitudinea SUA este „regretabilă” pentru că forţează UE să apeleze, de asemea, la tarife. „Ar fi mult mai bine să evităm o astfel de agravare şi să ajungem la un acord pentru reguli globale pentru subvenţii pentru avioane, pentru că sunt mulţi jucători precum China, Rusia şi Brazilia care intră pe această piaţă şi trebuie să facem reguli corecte care să se aplice tuturor părţilor”.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite