Airbus lucrează la trei concepte de avioane cu hidrogen cu  „zero emisii”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cele trei modele de avioane Airbus cu hidrogen
Cele trei modele de avioane Airbus cu hidrogen

Construtorul european de avioane Airbus anunţă că lucrează la trei concepte de avioane cu hidrogen cu ambiţia afişată de a deveni, la orizontul anului 2035, primul constructor mondial care va pune în serviciu astfel de aparate „zero emisii”.

Airbus, unul dintre cei mai mari producători de aeronave din lume, doreşte să realizeze primul avion cu emisii zero din lume, iar propulsia să fie asigurată cu hidrogen.

Programul Airbus ZEROe pune hidrogenul în centrul viitoarelor avioane comerciale, care ar putea intra în serviciul comercial începând cu 2035. 

Airbus consideră că hidrogenul este un combustibil curat pentru aviaţie şi este probabil o soluţie pentru industria aerospaţială şi multe alte industrii pentru a-şi îndeplini obiectivele neutre din punct de vedere climatic.

Intr-un interviu exclusiv acordat ziarului Le Parisien, PDG-ul grupului aeronautic european dă mai multe detalii despre programul care, speră el, va revoluţiona aviaţia.

Întrebat dacă sub presiunea guvernului francez, Airbus a decis să se lanseze în acest proiect ambiţios, Guillaume Faury afirmă că „Airbus e gata demult, de ani de zile acesta este obiectivul nostru. In ultimii 5 ani s-au realizat progrese considerabile; a dezvolta un avion decarbonat, care să nu emită gaze cu efect de seră, nu cere o ruptură tehnologică majoră” mai spune responsabilul de la Airbus.

Firma constructoare de avioane foloseşte déjà hidrogenul la lansarea rachetelor şi sateliţilor. „Ne mai trebuie însă vreo 5 ani ca să punem în concurenţă diversele tehnologii pentru a putea apoi s-o alegem pe cea mai bună pentru avioane” declară Faury. „După aceea ne mai trebuie doi ani ca să găsim furnizorii şi siturile de producţie, deci în 2028 am putea pune programul în practică. Astfel, ambiţionăm să fim primul constructor care va pune în serviciu un astfel de aparat în 2035”, a mai spus acesta.

Airbus a pregătit şi prezentat trei concepte de avioane revoluţionare. Primul este unul clasic, de circa 200 de locuri, putând zbura peste 3.500 de km. Al doilea, cu elice, ar putea lua la bord vreo o sută de pasageri pe distanţe mai scurte. In fine, un al treilea concept, revoluţionar, se aseamănă cu o aripă zburătoare de circa 200 de locuri. Acest ultim proiect îi permite constructorului să studieze o configuraţie complet diferită pentru stocarea hidrogenului – sub formă lichidă - şi pentru propulsie.

Ca să se îndeplinească visul lui Airbus, nu este însă nevoie doar de bani – zeci de miliarde de euro – ci şi de o evoluţie a regulamentelor – utilizarea hidrogenului în avioanele comerciale să fie autorizată – e nevoie de infrastructuri în aeroporturi şi, nu în ultimul rând, de hidrogen verde disponibil în cantităţi suficiente. Reamintim că hidrogenul zis „verde” trebuie să fie produs de o electricitate de origine reînnoibilă. Pentru moment, hidrogenul este mult mai scump de fabricat decât cel de origine fosilă fiind folosită o tehnologie extrem de poluantă.

Calendarul dezvăluit de Airbus pentru ambiţiosul său program corespunde obiectivului unui „avion neutru în carbon” lansat în iunie de guvernul francez. Parisul a şi anunţat că-i va consacra 1,5 miliarde de euro până în 2022 în cadrul planului său de sprijin în favoarea sectorului aeronautic.

Pentru a face faţă acestor provocări, aeroporturile vor necesita infrastructură semnificativă de transport de hidrogen şi realimentare pentru a satisface nevoile operaţiunilor de zi cu zi. Sprijinul din partea guvernelor va fi esenţial pentru îndeplinirea acestor obiective ambiţioase, cu finanţare sporită pentru cercetare şi tehnologie, digitalizare şi mecanisme care încurajează utilizarea combustibililor durabili şi reînnoirea flotelor de avioane pentru a permite companiilor aeriene să se retragă mai devreme cu avioane mai vechi şi mai puţin ecologice.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite