EXCLUSIV Ambasadorul Chinei la Bucureşti, Xu Feihong: „România se situează în poarta drumului mătăsii Asia-Europa“

EXCLUSIV Ambasadorul Chinei la Bucureşti, Xu Feihong: „România se situează în poarta drumului mătăsii Asia-Europa“

Xu Feihong, ambasadorul Chinei în România

„Statele Europei Centrale şi de Est, inclusiv şi România se situeză în poarta drumului mătăsii Asia-Europa, reprezentând o verigă indispensabilă pentru legături şi comunicări între China şi Europa“, scrie într-un articol pentru „Adevarul“, noul ambasador al Chinei în România, Excelenţa sa, Xu Feihong.

La data de 29 ianuarie, am avut o mare onoare să iau parte la întâlnirea domnului preşedinte Klaus Iohannis cu ambasadori acreditaţi la Bucureşti şi, să îl ascult pe domnia sa susţinând un discurs despre politica externă română. În cadrul discursului său, domnul preşedinte propune intensificarea cooperării economico-comerciale şi energetice cu Asia Centrală, realizarea unui coridor de mărfuri între Marea Neagră şi Marea Caspică, care să conecteze Asia Centrală la Europa şi, mai departe spre est, spre China. 
 
Această gândire se potriveşte la un nivel superlativ cu viziunea strategică a părţii chineze denumită ”o centură, un drum”. În anul 2013, preşedintele Chinei, domnul Xi Jinping, a propus construcţia ”centurii economice a drumului mătăsii” şi iniţiativă importantă privind ”drumul maritim al mătăsii din secolul 21”, denumită ”o centură, un drum”. Aceast concept strategic reprezintă o cale benefică statelor aflate de-a lungul traseului spre prosperitate comună şi, va aduce o oportunitate istorică de cooperare pentru China şi  statele europene, inclusiv România.
 
China şi Europa sunt separate de mii de kilometri, dar schimburile dintre cele două părţi au o istorie lungă. Încă de acum 2 mii de ani, drumul mătăsii din antichitate a facilitat legăturile dintre China şi Imperiul Roman. După notările din opera chinezească ”Hou Han Shu”, în anul 166 e. n. a ajuns în China solul trimis din Imperiul Roman pe drumul mătăsii, cerând o audienţă la împăratul Han şi deschizând o ambasadă. În timpul împăratului Justinian cel Mare, mătasea chinezească de calitate  a devenit un produs la modă în Imperiul Bizantin, preţul unei libre de mătase ajungând la 3,5 libre de aur. 
 
De mii de ani, pe drumul mătăsii a avut loc un schimb şi comunicare între soli, comercianţi şi artizani din est şi din vest, de rase, credinţe şi culturi diferite. Sunetul clopoţeilor de la cămile, grupurile pânzelor albe cu încărcăturile pline de mătase şi porţelan, aduceau din China urări de prietenie, iar din vest către China plecau morcovi, struguri, rodii, chihlimbar etc.  Spiritul de cooperare şi pace, deschidere şi tolerenţă, învăţare unul de la altul, avantaj reciproc şi câştig în comun, promovat de drumul mătăsii a perpetuat în plină vigoare şi transmis de la o generaţie la alta.
 
”Agenda Strategică pentru cooperare China-Uniunea Europeană 2020”
 
Intrând în secolul 21, odată cu dezvoltarea rapidă a relaţiilor Chinei cu Europa, vechiul drum al mătăsii prinde pe zi ce trece o nouă vitalitate şi, promovează printr-o nouă modalitate cooperarea bilaterală pe un plan nou superior. China şi Uniunea Europeană pun în practică pe toate planurile ”Agenda Strategică pentru cooperare China-Uniunea Europeană 2020”, acţionând laolalta pentru formarea celor 4 patru parteneriate: pace, creştere, reformă şi civilizaţie. 
 
Se avansează activ realizarea noului coridor de transport maritim şi continental Asia-Europa şi, se maturizează pe zi ce trece cooperarea Chinei cu ţările Europei Centrale şi de Est, îndreptându-se spre comunicări politice, conectări de drumuri, schimburi comercială, circulaţia valutară şi oameni legaţi sufleteşte. Pe acest fundal, conceptul de ”o centură, un drum” capătă o semnificaţie importantă, conducând China şi Europa spre a-şi  realiza visul de prosperitate  comună.
 
”O centură, un drum” este o cale de cooperare paşnică. Este în concordaţă cu cerinţele epocii şi a dorinţelor tuturor statelor, fiind bazată şi axată pe cooperarea economică, având drept suport important schimburi interumane şi, domeniul prioritar comunicare şi interconectivitate. Acesta va susţine principiul de neamestec în politica internă a statelor din regiune şi, nu va urmări dominaţie şi sferele de influenţă în afacerile regionale, reflectând din plin hotărârea fermă a Chinei de a nu urma drumul vechi parcurs de alte state, de a pretinde hegemonie pe când vor deveni  puternice. China este gata să conveţuiescă în armonie cu toate statele Asiei şi Europei, şi să se dezvolte împreună cu ele prin cooperare.
 
”O centură, un drum”, o cale de deschidere şi tolerenţă
 
”O centură, un drum” este o cale de deschidere şi tolerenţă. Drumul mătăsii este deschis şi parcurs mai întâi de chinezi, dar acest drum aparţine întregii lumi. Continuând tradiţia minunată de mare deschidere începută de drumul mătăsii din antichitate, ”O centură, un drum” nu va urmări închidere, dogmatism şi exclusivism, aria ce  acoperă regiunile şi statele fiind deschisă. Astfel, pot face parte din această zonă şi ţările din fostul teritoriu al drumului continental şi maritim al mătăsii precum şi ţările vecine prietene ale Chinei. 
 
Aceasta are un mecanism funcţional deschis, nu va înfiinţa nici un organ sau entitate şi, nu va urmări înlocuirea actualelor mecanisme de cooperare, ci se va baza îndeaproape în mecanismele bilaterale sau multilaterale existente ale ţărilor respective, coordonându-şi acţiunile cu acestea şi completându-se reciproc. 
 
Acest concept are regrementări politice şi idei deschise şi, se va călăuzi după principiile de egalitate şi avantajul reciproc, caracterizate prin următoarele idei: “împreună la discuţii, împreună la acţiuni şi împreună la partajare”. Toate statele vor elabora prin consultări planuri şi măsuri de promovare a colaborării regionale, promovând combinarea strategiilor de dezvoltare ale ţărilor asiatice şi europene, pentru a duce  interesele comune ale celor două părţi la un nivel superior.
 
”O centură, un drum” este o cale de învăţare reciprocă. În lumea multipolară, de globalizare economică, de diversitate culturală a zilei de azi, dorinţa spre pace şi  dezvoltare, presupune şi mai mult ca statele lumii să intensifice discuţiile şi să coordoneze acţiuni. Marea majoritate a statelor pe unde vor trece ”O centură, un drum” sunt aflate într-o perioadă cheie de tranziţie, având mare nevoie de  introducere a tehnologiei şi capitalului şi de a face schimb de experienţă. 
 
Platforma ”o centură, un drum”, va contribui la comunicarea şi cooperarea dintre ţările implicate în ceea ce priveşte stabilirea strategiei de dezvoltare, realizarea proiectelor din infrastructură şi, facilitarea comerţului şi a investiţiilor, pentru a constitui o comunitate de interese comune bazată pe încredere politică, integrare economică şi toleranţă culturală, o comunitate de soartă comună şi responsabilitate comună, oferind continentului eurasiatic aripile puternice spre o nouă dezvoltare.
 
”O centură, un drum”, un mare coridor economic
 
”O centură, un drum” este o cale a avantajului  reciproc şi câştigului comun. Este un mare coridor economic, cu cea mai mare lungime şi cel mai mare potenţial de dezvoltare din lume, care la est se va lega de  Cercul economic Asia-Pacific, iar la vest se va conecta cu Cercul economic european, oferind astfel atât Chinei cât şi Europei oportunităţi rar întălnite. 
 
În prezent, construcţia ”o centură, un drum” a intrat într-o perioadă de cooperare pragmatică şi, pregătirile pentru înfiinţarea Băncii de investiţii în infrastructură din Asia pornesc cu paşi rapizi: liniile feroviare internaţionale de marfă pe rutele Chongqing-Xinjiang-Europa, Chengdu-Xinjiang-Europa şi Wuhan-Xinjiang-Europa au fost inaugurate una după alta; iar construirea unei rute rapide terestre şi maritime China-Europa a fost început în mod oficial. Avem convingerea că vântul din est bătut de ”o centură, un drum” vor aduce în mod sigur beneficii reale statelor şi popoarelor implicate.
 
În România funcţionează deja ”Asociaţia Drumul Mătăsii”. 
 
Statele Europei Centrale şi de Est, inclusiv şi România se situeză în poarta drumului mătăsii Asia-Europa, reprezentând o verigă indispensabilă pentru legături şi comunicări între China şi Europa. În România funcţionează deja ”Asociaţia Drumul Mătăsii”. Forumul Bucureştiului cu tema Drumului mătăsii a devenit şi el o carte de vizită a diplomaţiei române. 
 
Acestea demostrează din plin vechea rădăcină a României cu drumului mătăsii. Partea chineză acordă o deosebită atenţie dezvoltării relaţiilor cu România, fiind gata să meargă împreună cu România, continuând spiritul drumului mătăsii, punând în practică în profunzime programul de proiecte de cooperare între China şi statele Europei Centrale şi de Est, şi  consensurile atinse de liderii Chinei şi României şi, promovând proiectele de cooperare din domeniile de energie, căi ferate, porturi, agricultură. Să acţionăm în aşa fel în cât motoarele să se învârtă, ca trenurile să alerge, ca oamenii să se pună în mişcare, pentru a transforma voinţa de cooperare bilaterală în roadele reale. 
 
În calitate de nou ambasador, sunt gata să depun eforturi consecvente pentru a desena împreună cu partea română un volum multicolorat de cooperare şi pentru a aduce noi contribuţii la construcţia ”o centură, un drum”.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: